LEGO vil gøre op med kønsbias i sit legetøj

Drenge er bange for at lege med pigelegetøj, og forældre opfordrer i højere grad drenge end piger til at lege med LEGO. Det viser en spørgeskemaundersøgelse med knap 7.000 respondenter foretaget af Geena Davis Institute on Gender in Media. Derfor vil LEGO nu arbejde for at gøre sine produkter og sin markedsføring fri for kønsbias. Det skriver LEGO i en pressemeddelelse.

I 2012 kom LEGO Friends-serien, der var målrettet fem til otteårige piger. Den skabte debat med sin angiveligt kønsstereotype fremstilling af kvinder, men har siden været en af LEGOs største sællerter. Fold sammen
Læs mere
Foto: Dennis Lehmann (arkivfoto)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det skabte debat, da LEGO med sin LEGO Friends serie ville have flere piger til at lege med LEGO. For de kvindelige LEGO-figurer sad især derhjemme eller gik på shoppeture, og det fik i 2014 en syvårig pige ved navn Charlotte Benjamin til at sende et vidt publiceret brev til legetøjsgiganten, hvor hun efterspurgte flere kvindelige eventyrere.

Det har LEGO tilsyneladende siden taget ad notam, og en netop færdiggjort undersøgelse betyder nu, at firmaet vil arbejde for at fjerne såkaldt kønsbias fra sit legetøj og sin markedsføring. Det skal ske med blandt andet kampagnen »Ready for Girls« (på dansk: »Klar til piger«, red.), der skal få flere piger til at lege med LEGO. Det skriver firmaet i en pressemeddelelse.

Hvis man skulle være i tvivl, så er bias i Den Danske Ordbog defineret som »skævhed eller misforhold, der skyldes forudfattede meninger og forestillinger«.

LEGO vil fremover arbejde på at være »mere inkluderende og at sikre, at børns kreative ambitioner ikke bliver begrænset af kønsstereotyper,« skriver LEGO Group i pressemeddelelsen og siger, at man vil arbejde sammen med Geena Davis Institute og UNICEF for at sikre, at firmaets produkter og markedsføring retter sig mod alle »uden kønsbias og skadelige stereotyper«.

Undersøgelsen er foretaget af netop Geena Davis Institute on Gender in Media og er baseret på 6.844 respondenter fra Kina, Tjekkiet, Japan, Polen, Rusland, Storbritannien og USA, som har svaret på et onlinespørgeskema.

Drenge skal programmere, piger skal danse

Undersøgelsen viser blandt andet, at mens 59 procent af forældrene opfordrer deres drengebørn til at lege med LEGO, så opfordrer kun 48 procent af forældrene deres døtre til at lege med LEGO. Hvis forældrene bliver bedt om at vælge mellem, om de ville opfordre deres sønner eller deres døtre til at lege med LEGO, ville 76 procent opfordre deres sønner til at lege med LEGO, mens kun 24 procent ville opfordre deres døtre til at lege med LEGO.

Det er et problem, mener Julia Goldin, der er marketingdirektør i LEGO Group.

»Fordelene ved kreativ leg gælder alle børn, men alligevel oplever vi stadig gamle kønsstereotyper, som bestemmer, hvilke aktiviteter der er passende for hvert køn. I LEGO Group ved vi, at vi har en rolle i at rette op på det, og denne kampagne er et af flere initiativer, som vi sætter gang i, både for at gøre opmærksom på problemet og for at sikre, at vi i LEGO gør legen så inkluderende som mulig,« udtaler Julia Goldin i pressemeddelelsen.

Men selvom det lige nu er pigerne, der er i fokus, så viser undersøgelsen også, at 71 procent af drenge er bange for at blive drillet, hvis de leger med det, de selv beskriver som pigelegetøj, og at frygten i høj grad deles af drengenes forældre. I det hele taget viser undersøgelsen, at mens piger er blevet mere ivrige efter at deltage i en bred vifte af aktiviteter – lige fra fodbold til ballet – så er det samme ikke gældende for drenge, skriver LEGO.

Allerede i 2014 kom der en serie med en kvindelig palæontolog, en astronom og en kemiker, og ifølge The Guardian er arbejdet med at gøre LEGO mere unisex også allerede i gang. Blandt andet skal LEGO Dots og LEGO City Wildlife Rescue Camp ifølge avisen være målrettet begge køn.

Geena Davis Institute blev grundlagt i 2004 af den Oscar-vindende skuespiller Geena Davis og er en forskningsbaseret institution, som arbejder for »ligestilling i underholdningsindustrien og for at mindske negative stereotyper i familieorienteret underholdning,« står der i pressemeddelelsen.

Berlingske arbejder på at få en kommentar fra LEGO.