Lasse opererer på det grå marked, hvor der handles luksus for milliarder af euro: »Vi skammer os ikke over at tjene penge på det her«

YourWatches går nu fra at være en onlineforhandler til også at have en fysisk butik i Indre By. Butikken vil handle med luksusure til markedspriser i stedet for de priser, som urfirmaerne dikterer til de autoriserede forhandlere.

Uret, som Lasse Holm Pedersen har i hånden, er en Audemars Piguet af modellen Royal Oak Offshore. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Få hundrede meter fra den autoriserede Rolex-forhandler på Strøget kan du snart hos en uautoriseret forhandler købe de samme ure til en væsentlig højere pris. Den nye butik regner altså med at lave en forretning ud af at sælge dyrere ure end dem, man køber gennem de officielle kanaler.

Hvis man er forvirret over ovenstående, er det forståeligt. Men det skyldes, at man faktisk ikke kan gå ned til en autoriseret forhandler af de mest populære luksusure og købe et ur, uden at man lærer forhandleren at kende først, eller uden at man køber noget andet med.

Som man kunne læse i Berlingske i august, så skyldes det, at urfirmaer som Audemars Piguet, Rolex og Patek Philippe vil (god)kende sine kunder, og at de autoriserede forhandlere ikke må sælge urene til mere eller mindre end den pris, som firmaet har bestemt.

Da fotografen skulle tage et billede af denne Rolex Submariner, der kaldes »Starbucks«, fordi farven ligner farven på kaffekædens logo, måtte uret ikke tages op af kassen, fordi YourWatches ikke kan risikere, at der kommer ridser. Hvis der kommer den mindste ridse, vil uret falde betragteligt i værdi, siger Lasse Holm Pedersen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup.

Men nu åbner en fysisk såkaldt grey market-butik i Bredgade, som vil sælge urene til deres faktiske – ofte højere, men også nogle gange lavere – markedspris og uden dikkedarer. Grey market er den betegnelse, som de uautoriserede, men fuldt lovlige, urforhandlere går under.

Det er folkene, som tidligere stod bag den autoriserede forhandler af blandt andre Omega-ure, Stenstrup Watches & Jewellery, urmager Lasse Holm Andersen og Peter Bech, der har indgået et samarbejde med onlineforhandleren YourWatches om den nye, fysiske forretning, der også hedder YourWatches.

»Vi udfordrer ideen om, at man ikke kan få det ur, man gerne vil have, hos en almindelig forhandler. Hvis man ville købe en Rolex Submariner hos en autoriseret forhandler, ville man formentlig skulle købe en masse andet først for at blive betragtet som ‘en god kunde’,« siger Lasse Holm Andersen til Berlingske.

Når han og andre urentusiaster taler om ure, er det altid »en« og ikke »et«. »En Rolex«, »en AP« eller »en Omega«.

Man kan tjene 100 procent med det samme

Coronakrisen har pustet til et allerede brandvarmt marked for dyre ure, og blandt andet Rolex-ure blev endnu sværere at få fat i, end de hidtil havde været. Rolex meddelte i september, at det ikke var en officiel strategi, som yderligere skulle puste til markedsværdien af de dyre ure, skrev Business Insider.

Men manglen gør, at selvom listeprisen på den Rolex Submariner, der blandt ur-aficionados bliver kaldt »Starbucks«, officielt er 69.800 kroner, bliver den på det grå marked solgt for det dobbelte – 134.000 kroner.

Hvis man er en af de »heldige«, der får lov til at købe uret hos en officiel forhandler, kan man altså lave en hurtig, pæn fortjeneste, og det er netop derfor, at Rolex og andre firmaer gerne vil kende deres kunder, så de ved, at kunderne ikke med det samme sælger urene videre.

Men på trods af at urmærker som Rolex, Patek Philippe og Audemars Piguet har forsøgt at holde priserne nede – selvom de officielle priser altså også er steget en anelse de seneste år – kan folk, der har råd, nu bare gå ind fra gaden og købe et ur hos den nye forhandler i Bredgade.

»Vi kan levere det, som kunden ønsker. Det grå marked for ure er en millardeuroforretning verden over, og vi skammer os heller ikke over at tjene penge på det her. Det autoriserede marked er simpelthen umuligt at operere i, så nu giver vi folk muligheden for at købe lige præcis det ur, de vil have,« siger Lasse Holm Andersen.

Ureksperten Vilhelm Bramsen, der er afdelingsleder for armbåndsure hos auktionshuset Bruun-Rasmussen, siger, at han godt forstår, at der kommer flere grey market-forhandlere.

Ukendt oprindelse

Bramsen har selv for år tilbage købt et nyt, eksklusivt ur hos en urforhandler, men han forklarer, at som markedet er nu, kan det være stort set umuligt at købe bestemte modeller hos de autoriserede forhandlere:

»Ventelisterne på de allermest eftertragtede ure hos de autoriserede forhandlere er nærmest ‘umuliglister’. Der er simpelthen for meget rift om urene.«

Denne model kaldes »Batman«, fordi farverne er sort og blå, forklarer Lasse Holm Pedersen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup.

Selvom Vilhelm Bramsen altså godt forstår, hvorfor grey market-forhandlerne skyder op, så er han selv påpasselig med at købe af dem:

»Hos Bruun-Rasmussen garanterer vi ekspertvurderinger. Men det ser for os ud, som om nogle af de nye online grey market-forhandlere ikke kan sikre, hvor deres ure kommer fra.«

Det er nemlig vigtigt for sjældne ures værdi, at det for eksempel er i så original stand som muligt og er korrekt beskrevet hos sælgeren.

Men hvad mener urfirmaerne? Det har vist sig at være svært at få en udtalelse fra dem med kort varsel, men det lykkedes til sidst at få fat i et af dem.

Hemmelighedsfuld urfirma

Berlingske har talt med den presseansvarlige hos et eksklusivt schweizisk urfirma, der producerer under 50.000 ure om året.

Men da firmaets officielle talsperson er på udlandsrejse og ikke til at nå inden denne artikels deadline, kunne Berlingske ikke få lov til at nævne firmaets navn.

Berlingske spurgte, hvorfor firmaet ikke blot sætter prisen op på sine ure frem for at gøre det så besværligt for kunderne at købe dem.

Pressemanden med både tyskklingende navn og accent svarede, at det for firmaet er vigtigt at kende sine kunder, så dem, der går med firmaets ure, ved, hvad det er for en historie, de har på armen, og ikke bare synes, det er pænt.

»Vi mener, at vores ure har én pris. Prisen på vores ure bliver sat ud fra, hvad de koster at fremstille, og hvad vi mener, værdien er. Det mener vi er mest fair overfor vores kunder,« lyder det fra det eksklusive urfirma.