Kunstners brug af modbydelige fotos fra Abu Ghraib-fængslet skaber protest i Berlin

En fransk kunstners værk med store fotostater af de rystende fotos af amerikanske fangevogteres mishandling af irakiske fanger i Abu Ghraib-fængslet skaber debat på Berlin Biennalen. 15 kunstnere protesterer, og en kurator har forladt sit job.

Iraqi prisoners stand inside the Abu Ghraib prison compound, shortly before they are released, as another batch of prisoners were freed under a national reconciliation plan announced by Prime Minister Nuri al-Maliki last week to free a total of 2, 500 inmates, in Baghdad, June 15, 2006. AFP PHOTO/POOL/ALI JASIM Fold sammen
Læs mere
Foto: ALI JASIM
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Har man set de modbydelige fotos af amerikanske soldaters mishandling af irakiske fanger i det berygtede Abu Ghraib-fængsel i 2004, glemmer man dem ikke, og man ville ønske, at man ikke havde set dem.

Billederne, der var optaget af amerikanske soldater og gik verden rundt, var modbydelige og i strid med de internationale regler, Genèvekonventionen, for behandling af krigsfanger.

Nu har en fransk kunstner, Jean-Jacques Lebel, brugt dem i et stort kunstværk, som er udstillet på årets Berlin Biennale for samtidskunst.

Biennalen har et erklæret sigte om at vise politisk samtidskunst, og årets kunstværker er ikke for sarte sjæle. Blandt andet konfliken i Mellemøsten, krigen i Ukraine, politibrutalitet over for migranter, sovjetsoldaters voldtægter under Anden Verdenskrig og flygtninge er temaer i de 69 deltagende kunstneres værker.

Men den 86-årige Jean-Jacques Lebels værk går, efter nogles mening, over stregen. Det viser enorme blowups af amerikanske soldaters egne snapshots af mishandling af irakiske fanger, blandt andet fotos, hvor en kvindelig soldat smilende viser de stakkels fanger, som udsættes for tortur.

The New York Times' anmelder, Siddhartha Mitter, beskriver i sin anmeldelse, hvordan værket, der er opbygget som en skrækkens labyrint og forsynet med skilte, som advarer mod voldeligt indhold, får gæster på udstillingen til at vende om, fordi de ikke vil se billederne.

15 kunstnere protesterer

Nu rejser 15 kunstnere en skarp kritik af værket, der er udstillet på museet Hamburger Bahnhof, i et åbent brev, skriver nyhedsmagasinet Der Spiegel.

Brevet er bemærkelsesværdigt, dels fordi det er sjældent, at kunstnere protesterer mod kollegers værker, dels fordi der generelt blandt kunstnere er plads til selv grove provokationer.

De 15 kunstnere protesterer imod, at »fotos af uretmæssigt og brutalt behandlede irakiske kroppe«, altså personer, som har fået krænket deres menneskerettigheder, bliver brugt kommercielt og uden ofrenes viden og tilladelse. Det kritiseres også, at to irakiske kunstnere, som udstiller værker på Berlin Biennalen tæt på Jean-Jacques Lebels værk, ikke er blevet orienteret om værket, ligesom de mener, at irakiske gæster kan blive »re-traumatiseret« af den »følelsesløse ny-iscenesættelse af forbrydelser«.

Kritikerne skriver også, at Jean-Jacques Lebels værk er »en hensynsløs reproduktion af invasionsmagtens forbrydelser«.

Kritikken førte onsdag til, at de to irakiske kunstnere fik tilbudt at få flyttet deres værker, og et værk er allerede blevet flyttet.

Biennalens kurator, Kader Attia, der ifølge New York Times er ven med den franske kunstner, bebuder nu, at der vil komme en officiel reaktion fra biennalen. En medkurator, Ana Teixeira Pinto, har allerede trukket sig som følge af kritikken, skriver Berliner Zeitung.

De amerikanske soldaters overgreb i Abu Ghraib blev afsløret i 2004, da soldaters private fotos af mishandling og tortur blev offentliggjort og chokerede verden. I de følgende år blev flere amerikanske soldater idømt fængsel og disciplinærstraf.