Kunstner og provokatør: »Jeg penetrerer flaget. Så stor er min kærlighed til Dannebrog og Danmark«

Dannebrog fylder 800 år for tiden. Flaget har inspireret masser af kreative ånder gennem tiden - herunder moderne billedkunstnere og provokatører. Læs her ord fra Uwe Max Jensen og duoen Hesselholdt & Mejlvang.

Invasion
»Invasion« fra 2009 er et værk af kunstnerduoen Hesselholdt & Mejlvang med Dannebrog i fokus - plus en lang række diminutive souvenirs fra hele verden i bunden. Foto: Hesselholdt & Mejlvang Fold sammen
Læs mere

Dannebrog har 800 år på bagen og vækker flere følelser end nogensinde.

Flaget er af samme grunde guf for billedkunstnere med engagement i debatten om danskheden og dens værdier.

Uwe Max Jensen er kunstner og provokatør og har Dannebrog med i mange værker - selv om han bevidst staver det med lille d. Berlingske bad ham sætte ord på sit arbejde med flaget:

»Jeg er vild med Dannebrog. Og jeg er vild med historien om flaget, der falder ned fra himlen som en gave fra gud til danskerne i den yderste stund,« siger han.

»Kunstpatrioten«. Foto: Asger Trier Engberg Fold sammen
Læs mere

»Dannebrog som motiv har optaget danske billedkunstnere på mange og forskelligartede måder op gennem tiderne. Lige fra C.A. Lorentzens maleri fra 1809 af dannebrogs fald fra himlen under slaget ved Lyndanisse i Estland over Sven Dalsgaards 33 malerier af dannebrog i forskellige størrelser malet til en udstilling i Det Danske Hus i Paris i slutningen af 1960erne og Superflex's afbrænding af dannebrog i kølvandet på muhammedkrisen.«

»Jeg har arbejdet med dannebrog som objekt og benyttet flaget som »prop« i happenings i to årtier. De tilfælde, hvor jeg har benyttet dannebrog, er så mange, at jeg ikke husker dem alle. Jeg har syet flaget sammen for at give det en taktil karakter.

Uwe Max Jensen

»Jeg er vild med dannebrog. Og jeg er vild med historien om flaget, der falder ned fra himlen som en gave fra gud til danskerne i den yderste stund.«


Jeg har malet på det for at forandre flagets udseende, så flagets geometri alene kunne skimtes igennem laget af tilført farve. Især har jeg brugt dannebrog i forbindelse med happenings.

I forbindelse med EM i fodbold i 2012 lavede jeg happeningen »Patriotpikken«, hvor jeg malede dannebrog på min pik og iført landsholdstrøje og bar røv poserede med flaget. Happeningen var en kommentar til traditionen med at male sig rød og hvid i hovedet under fodboldslutrunder. Nationalismen var her taget til next level. Ironien var til at tage at føle på.«

Et af provokunstneren Uwe Max Jensens blidere værker. Foto: Uwe Max Jensen Fold sammen
Læs mere

»I 2018 poserede jeg kun iført dannebrog og en strategisk placeret ballon på toppen af en skulptur i det offentlige rum i Aalborg. Happeningen havde titlen »Kunstpatrioten«. En sammensætning af to modsatrettede bevægelser. Kunsten, der om noget er antinational med sit internationale fokus, og patrioten, der sandsynligvis er den mest fraværende figur i kunstens verden overhovedet.

15. juni 2019 kan dannebrog fejre 800 år. Det markerer jeg med happeningen »Nationalromantik«. Happeningen består af en kort sekvens, hvor jeg nøgen fejer gulvet i udstillingslokalet. Herefter poserer jeg med dannebrog. Til sidst klipper jeg et lille hul i flaget, som jeg stikker mine kønsdele igennem. Jeg penetrerer flaget. Så stor er min kærlighed til dannebrog og Danmark. Derfor titlen »Nationalromantik«. Titlen er samtidig en kommentar til de meget lidt kropslige malerier, der normalt forbindes med det begreb.«

»Vi vil erobre flaget tilbage fra de højrenationale kræfter«

Hesselholdt & Mejlvang er en dansk kunstnerduo og aktuel med udstillingen »THIS MOMENT is the BEGINNING« på Thorvaldsens Museum frem til 1. sept. 2019.

De to kvinder har arbejdet med flag i alle afskygninger gennem hovedparten af deres 20 år lange samarbejde. Også de har tankevækkende ord om flaget som kunstnerisk materiale:

»Flag er et stærkt symbol, som folk reagerer kraftigt på,« siger de.

»Det er meget nemt at provokere og chokere, når man arbejder med flaget - men det er ikke vores ærinde. Vi vil have gang i en diskussion af nationalstatens konsekvenser og det tilhørsforhold, vi føler os påduttede gennem vores nationalitet.«

»Det nationale fælleskab eller »danskheden« opfattes af nogen som en naturgiven størrelse. Men nationalstaten er en relativt ny opfindelse, og alle grænser er under konstant forandring og forhandling. Vi ønsker at sætte gang i folks tanker omkring grænsedragninger, barrikaderingen af befolkninger fra omverdenen og eksklusionen af udefrakommende - emner, der også er på dagsordenen i det politiske landskab og ofte udspringer af en reel frygt for det ukendte.

Vi vil også erobre flaget tilbage fra de højrenationale kræfter, der har taget flaget som gidsel i nogle stivnede anskuelser, som for os strammer det nationale ind til et meget reaktionært og lille sted, vi ikke ønsker at være eller forbinde med det danske. Vi forsøger at udvide frem for at indsnævre. De fleste af vores flagværker fremstår som en slags ekkoer af Dannebrog eller andre nationalflag.«

Hesselholdt & Mejlvang

»Værket blev til som en reaktion på det tiltagende fremmedhad og angsten for det ukendte, som skyllede ind over Danmark i årtierne omkring årtusindskiftet. «


»Et eksempel er »Black Flag« fra 2008, som er et sort korsflag og dermed ikke et rigtigt Dannebrog. Men folk associerer det alligevel med det danske flag - hvilket selvfølgelig også har været vores hensigt. I kølvandet på Muhammedkrisen og det danske flags mudrede omdømme internationalt ønskede vi at visualisere en form for formørkelse. »Black Flag« blev politianmeldt flere gange for at krænke Dannebrog, hvilket dog blev afvist af politiet.«

»Black Flag« gav kunstnerduoen Hesselholdt & Mejlvang en politianmeldelse på halsen - men ordensmagten fandt ikke anledning til yderligere. Foto: Hesselholdt & Mejlvang Fold sammen
Læs mere

»Enkelte gange har vi også arbejdet direkte med Dannebrog som i værket »Invasion« fra 2009, hvor et kæmpestort Dannebrog invaderes af små souvenirs fra rejsemål i hele verden. Værket blev til som en reaktion på det tiltagende fremmedhad og angsten for det ukendte, som skyllede ind over Danmark i årtierne omkring årtusindskiftet. Vores værker bliver altid til som kommentarer til begivenheder i samfundet og verden omkring os, en slags visuelle indlæg i den offentlige debat.

For tiden interesserer det os at arbejde med »nationsløse« flag, hvor referencerne til specifikke lande udviskes og konturerne af nye alternative fællesskaber opstår. Vi sonderer mulighederne for andre tilhørsforhold på tværs af de geopolitiske afgrænsninger.«