Kunstner: Den, der skal male de 30 kvindelige politikere, træder ud i et »minefelt« – »Det er med livet og familien som indsats«

Det er en spændende, men meget stor opgave at portrættere de 30 kvinder, som netop er udvalgt til nyt maleri i Folketinget. Kunstneren er ikke fundet endnu – men for den, der ender med opgaven, vil det være med »livet og familien som indsats«, siger kunstner Simone Aaberg Kærn, der blandt andet er kendt for at stå bag portrættet af tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussen.

Simone Aaberg Kærn er både kunstner og pilot – og så er hun blandt andet kendt for at stå bag portrættet af tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussen samt et værk om Danmarks militære indsats i Libyen, som blev bestilt og senere afvist af Forsvaret. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen (Arkivfoto)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er nogle toner i præsentationen af et nyt gruppeportræt i Folketinget, som gør kunstner Simone Aaberg Kærn »lidt urolig«.

Folketingets Præsidium ønsker et portræt af 30 kvinder, som har haft betydning for demokratiet siden 1915. Det skal være et »kvindeligt modstykke« til det maleri fra 1917, der i forvejen hænger i Folketingets Samtaleværelse.

Det er malet af Herman Vedel, og er et portræt af 30 mænd, der forbereder den grundlovsændring fra 1915, som betød, at kvinder fik stemmeret.

Men opgaven afføder nogle spørgsmål set fra en kunstnerisk vinkel, mener Simone Aaberg Kærn, der blandt andet er kendt for at stå bag portrættet af tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussen.

»De vil helt klart have en pendant til Herman Vedels gruppeportræt, men han var jo ikke den bedste gruppeportrætmaler i sin tid. Maleriet er maleteknisk bagudskuende, og du finder ikke noget, der er mere konservativt. Det er ikke bare gammeldags, det er fra før demokratiet,« siger hun.

Simone Aaberg Kærn var den første kvinde til at portrættere en tidligere statsminister. Fotoet viser kunstneren og tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussen. Det er taget i Samtaleværelset på Christiansborg i 2010, hvor portrættet blev afsløret ved en reception. Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft/Ritzau Scanpix (Arkivfoto).

Med nyheden om det nye portræt oplyste Folketinget, at et historikerudvalg havde udvalgt de 30 kvinder – og at Folketingets rådgivende kunstudvalg står for at invitere tre kunstnere til at præsentere et forslag til værket.

Det skal være et maleri, oplyser Folketinget, der skal være »portrætlighed«, og maleriet skal være omtrent så stort som Herman Vedels gruppeportræt.

Det seneste års tid har der været stor debat om politiseringen af kunst. Blandt andet på grund af Kunstakademiet i København, som er blevet beskyldt for at være blevet for politisk.

»I lyset af det politiske klima kan jeg være meget bange for, at det er et nationalromantisk, bagudskuende kunstnersyn, som kommer til at ligge til grund for værket. Heldigvis har Folketingets Kunstudvalg fagfolk siddende, og de er jo inde over. Det betyder forhåbentlig, at de kunstnere, der bliver udvalgt, er nutidige billedkunstnere, og at værket skaber dialog.«

»Et minefelt«

Der er ifølge Simone Aaberg Kærn ingen tvivl om, at der er tale om en meget stor opgave – og en spændende opgave. Men mest af alt en, som både kræver et stærkt konceptuelt greb samt kommunikativ og politisk viden, udover at vedkommende skal have et stærkt håndværk.

Det adskiller sig fra det statsministerportræt, hun selv har malet, ved at involvere mange flere personer og tider i portrættet – og dermed er det langt mindre overskueligt.

»Det er 30 kvinder, som repræsenterer over 100 års historie. Alle tiderne skal optræde sammen, og det samme skal de indbyrdes relationer mellem de portrætterede. Det er en bunden opgave, hvor kunstneren ikke selv har valgt personerne i værket – så når vedkommende stiller sig op og præsenterer værket, tages der også ansvar for dem, der har udvalgt dem, der er på,« siger hun.

»Det er i høj grad et minefelt, som den kunstner træder ud i. Så jeg håber, der er kunstnerisk og juridisk rådgivning. Og medierådgivning. Og en psykolog,« griner hun.

Hun har selv prøvet at blive fyret fra en opgave bestilt af Forsvaret. Og derfor understreger hun, hvor vigtigt det er i så store projekter at have nogen bag sig, der støtter kunstfagligt. Der er få projekter som dette, og kunstnere er på mange måder i en prekær situation som solo freelancere, siger hun:

»Det er med livet og familien som indsats. Det vidste jeg også godt, da jeg tog min opgave i sin tid. Du kan ikke undgå at blive skudt ned, og det håber jeg virkelig også afspejler sig i økonomien. Man siger tit, at direktører i store firmaer og statslige organisationer skal have en virkelig stor løn, fordi de har en stor risiko. Til sådan en opgave her er der en meget høj risiko for den kunstner, som tager den.«

Simone Aaberg Kærns kontroversielle bataljemaleri blev præsenteret på Kunsthal Charlottenborg i 2017. Værket er kontroversielt, da hendes skitse blev afvist af forsvaret, der ikke syntes, at det fortalte »den egentligt ret lykkelige historie om den danske indsats i Libyen«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen (Arkivfoto).

Derfor håber Simone Aaberg Kærn også, at de, der bliver udvalgt til at konkurrere, bliver nogle, som føler en rummelighed for, at de kan bruge deres kunstneriske faglighed. Men måske det slet ikke bør være én kunstner, der tager den store opgave – især med tanke på kompleksiteten og den risiko, man løber:

»En appel til udvalgene er egentlig bare at tænke sig godt om og bakke op om at sikre den kunstneriske frihed,« siger hun.

»Til det her værk synes jeg, det vil være passende, at det ikke er en mand, der maler det. Men som udvalg kunne man også tænke, at det skulle være en mere kollektiv proces. I billedkunstens verden har vi længe prøvet at gøre op med ideen om én solomester, som skaber et kunstværk. I stedet kunne man tænke det mere som et filmhold.«

Tror du – med tanke på det, du har sagt – at det bliver svært at finde nogen?

»Nej, jeg tror godt, man kan gøre det. Men det ville give mening at lave et team. Og jeg håber, at økonomien afspejler risikoen og arbejdsbyrden – for den siger også noget om, hvor alvorligt man tager den store opgave.«