Kunsten at brande et anti-brand

»Blackspot Sneaker« er et sejlivet eksempel på, hvordan et alternativt kult-fænomen kan risikere at ende som det, det er imod.

Sådan markedsføres »Blackspot sneakers« i al »hemmelighed« på skoenes egen hjemmeside. Fold sammen
Læs mere

I denne sektion plejer vi at skrive om fænomener, trends, mennesker og produkter fra den etablerede hylde i kapitalismens store supermarked.

Det synes datteren som regel er lidt suspekt og kritisabelt. Det forsøgte hun så indirekte og i overensstemmelse med tidens toneklang at fortælle mig og sin omverden, da vi sad overfor hinanden i toget. Hun havde malet sorte prikker over navnet Puma på sine second hand sneakers. Hvad det skulle til for? Jo, det er cool og moderne og tegn på kritisk bevidsthed at bytte sig til, købe brugt, men under ingen omstændigheder købe som nye mærkevaresko, og så male sorte prikker over varens navn, hvad enten det er Nike, Adidas, Puma eller andre fæle brands. Jeg lyttede, det bedste jeg havde lært.

»Blackspot« kaldte hun det, og skal man være helt fremme i den alternative sandal, maler man en rød prik på skosnuden »to kick coporate ass«, som hun sagde, som om, alle vel kendte til dét fænomen.

At male protestprikker på sine sko kommer fra det canadiske græsrods forbruger- og aktivist-magasin »Adbusters«, der for tre år siden lancerede skoen »Blackspot Sneaker« som protest mod Nikes aggressive og verdensomspændende markedsføring og beretningerne om, at selskabets sko bliver produceret i usle sweat shops af underbetalte børn i den tredje verden. Skoene er et brand, der ikke vil være et brand, designet af skodesigneren John Fluevog. De laves uden brug af kemikalier af økologisk hamp, vegetarisk læder! og genbrugsgummi, og produktionen foregår i en familievirksomhed i Portugal. Og selvfølgelig fås de kun i små udvalgte og uafhængige butikker.

I telefonen fra Vancouver i Canada fortæller »Adbusters« Sharon Cohen, der tager sig af henvendelser vedrørende »Blackspot Sneaker« (markedsføring hedder det jo ikke!), om baggrunden for de alternative gummisko:

»Vi havde hidtil kun peget fingre af de store firmaers dominans, men kunne ikke finde på en løsning. Så vi fandt på»Blackspot« som et etisk alternativ. De er et forsøg på at nytænke kapitalismen. Rethink the cool. Det handler ikke om, hvor mange sko, vi kan sælge, eller hvor mange vi kan forhindre Nike i at sælge,« siger Sharon Cohen.

»Blackspot Sneaker« er et eksempel på et aktivist-brand, der er blevet super-kult i den alternative og autonome ende af ungdomskulturen. »Blackspot Sneaker«, og gør det selv-udgaven, hvor man selv tegner sine prikker over det fæle firmanavn, er blevet græsrods-hip uden markedsføring udover på Adbusters hjemmeside og rygter og snak blandt de unge. Meget alternativt ser det ud. Men ifølge forfatterne til bogen »Rebel« fra 2006, Andrew Potter og Joseph Heath, er »Adbusters« og deres »Blackspot Sneaker« blot et eksempel på, at den moderne antikapitalisme og antiforbrugerisme er blevet mainstream og et varemærke i sig selv, der fungerer på samme vilkår som den kapitalisme, de bekæmper: Fascination, individualitet, efterspørgsel, initiativrigdom. Til det paradoks siger Sharon Cohen:

»Black Sport Sneaker« bliver aldrig så meget mainstream, at de bliver det nye store modefænomen. Det vil aldrig ske, blandt andet, fordi vi ikke annoncerer for skoene. Vi håber på, at de bliver et statement, men ikke et »fashion-statement«. Det gør ikke noget, at de er smarte og moderigtige, men vores hovedformål er at lave et etisk alternativ og lade det blive tilgængeligt for så mange mennesker som muligt.«

»Adbusters« har indtil nu solgt ca. 25.000 par af deres anti brand-sko. Herhjemme kan »Blackspot Sneaker« kun fås i Copy Shop i Blågårdsgade på Nørrebro i København, der efter hvad M/S erfarer, kun har enkelte restpar stående. Ellers kan man forsøge sig i Sverige i netbutikken www.ecoologicals.se med hovedsæde i Helsingborg og Café Zenit i Världsbutiken i Malmø.