Kun én har mod på Radio24syvs sendetilladelse

Det ser ud til, at et konsortium med Jysk Fynske Medier i spidsen bliver ene om at byde på sendetilladelsen til FM4, hvor Radio24syv slutter med udgangen af oktober.

Radio24syvs ejere søger ikke om at forlænge sendetilladelsen på grund af krav om udflytning. Nu ser det ud til, at kun et konsortium med Jysk Fynske Medier i spidsen byder på sendetilladelsen for de kommende otte år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Først var der mange, så var der få, og nu ser det ud til, at der kun er én.

Sendetilladelsen til FM4-båndet, hvor Radio24 har sendt i snart otte år, blev tidligere på året sendt i udbud.

I første omgang, inden de endelige vilkår var kendt, erklærede flere sig interesserede. Bl.a. Berlingske Media og People Group, som ejer Radio24syv, Bauer Media, et konsortium af mediehuse i provinsen med Jysk Fynske Medier i spidsen og Nordic Entertainment Group.

Da de endelige vilkår blev kendt, sprang Berlingske Media og People Group fra. De ønskede ikke at flytte Radio24syv, som både anses for at være en af de største fornyelser af dansk taleradio og mange år og har tiltrukket over en halv mio. lyttere om ugen, mindst 110 km fra Købehavn.

Det er Dansk Folkeparti, som har presset det geografiske krav igennem i aftalen med regeringen. Partiet mener, at lytterne vil blive præsenteret for et andet og bredere indhold, hvis radiostationens medarbejdere befinder sig provinsen i stedet for som nu København.

Mandag kl. 12 udløb ansøgningsfristen for sendetilladelsen for de kommende otte år, og ifølge Mediawatch.dk er ansøgerfeltet skrumpet ind. Tilsynelandende er kun konsortiet med Jysk Fynske Medier i spidsen tilbage.

Medier siger nej tak

Mediawatch har talt med en række af de medier, som tidligere erklærede sig interesserede, men de siger nu fra.

»Vi har besluttet ikke at søge, da vi ikke finder den kommercielt interessant,« skriver Tobias Nielsen, COO hos Bauer Media, i en skriftlig kommentar til MediaWatch.

Først på onsdag offentliggør Radio- og TV-nævnet, som skal behandle ansøgningerne, hvem der har ansøgt. Nævnet behandler ansøgninger i løbet af juni og ventes at offentliggøre sin afgørelse 1. juli.

Hvis det viser sig, at der kun er én ansøger, er man i sammen situation som i 2011, hvor kun Berlingske Media og People Group søgte om sendetilladelsen.

Det er foreløbigt uvist, om det lykkes at føre Radio24syv videre. Regeringen og Dansk Folkeparti har indgået en aftale om udbud af en taleradio på en DAB-kanal, som kunne passe godt til Radio24syv, men stationens ejere har endnu ikke taget stilling til, om man vil byde på sendetilladelsen.

Først efter valget 5. juni ventes der en afklaring om den nye DAB-kanal.