Kritikere går til angreb på Quentin Tarantinos kvindesyn

Den amerikanske stjerneinstruktør bliver igen kritiseret for at diskriminere mod kvinder som følge af sin nye film »Once Upon A Time... in Hollywood«

Mens mange anmeldere har hæftet sig ved filmens nostalgiske skildring af Hollywood i 1960erne, har andre kritiseret instruktørens kvindesyn, som de kalder forældet og diskriminerende. På billedet er det Margot Robbie i rollen som Sharon Tate. Fold sammen
Læs mere
Foto: Andrew Cooper

Det er ikke første gang, at den amerikanske filminstruktør Quentin Tarantino, der er aktuel med filmen »Once Upon A Time... In Hollywood«, bliver kritiseret for at skildre vold mod kvinder på en diskriminerende facon.

Filmen, der har dansk premiere torsdag, bygger løseligt på de autentiske begivenheder, der fandt sted i Hollywood i 1969, da den såkaldte Manson-familie myrdede ni mennesker, heriblandt filmstjernen Sharon Tate.

Mens mange anmeldere har hæftet sig ved filmens varme skildring af Hollywood i 1960erne, har andre kritiseret instruktørens kvindesyn, som de kalder forældet og diskriminerende.

Det gælder blandt andre Los Angeles Times klummist Mary McNamara, der kalder Tarantinos film »nostalgi-porno«, der hylder en tid, hvor alting angiveligt var mere enkelt. Men så enkel var 1960erne kun, skriver Mary McNamara, hvis man var »hvid, mand, kristen, heteroseksuel« - for alle andre grupper er forholdene kun blevet bedre siden den gang.

Flere anmeldere hæfter sig på forskellen i Tarantinos skildring af vold, når den går ud over henholdsvis mandlige og kvindelige karakterer. The Hollywood Reporters Joelle Monique hævder i sin artikel om instruktøren, at Tarantino har »skabt en karriere ved at bruge kvinder som boksebold«.

»Vold mod kvinder bliver som oftest brugt til at skabe latter i Tarantinos film,« skriver Joelle Monique.

Samtidig mener hun, at det ofte bliver underforstået i instruktørens film, at volden mod og mord på kvinder som oftest er noget kvinderne i en eller anden forstand »har fortjent«. Den tilgang bør ikke blive tolereret i nutiden, skriver Joelle Monique.

»Én ud af fire kvinder i USA vil opleve en voldelig handling i hænderne på deres partner…(.)...En række scener, hvor kvinder er voldsomt såret, kan udløse eller fremkalde smertefulde minder om kære, der har overlevet lignende prøvelser,« skriver Joelle Monique.

Andre som Rich Juzwiak på det feministiske site Jezebel fremsætter en hyppigt hørt tese om kvindelige filmkarakterer: nemlig, at Hollywoods film skildrer kvinder som mænd ser dem - ikke som de selv ser sig.

Det gælder også, skriver han, Tarantinos portræt af den virkelige filmstjerne Sharon Tate.

»Publikum lærer ligeså meget om Sharon Tate fra de mandlige karakterer som fra Sharon tate selv,« skriver Rich Juzwiak.

Efter den amerikanske premiere på »Once Upon A Time… In Hollywood«, indbød Avisen Los Angeles Times sine læsere til mere debat om filmen. Læserne synes cirka 50/50 delte i deres meninger om filmen.

En læser mener, at man helt bør holde sig fra at lave en underholdningsfilm ud af virkelige mord.

»Har Sharon Tate og øvrige andre ofre ikke fortjent at blive behandlet med sandfærdighed?« spørger en læser.

En læser skriver sarkastisk, at kritikken af kvindesynet umuliggør, at man laver film, der foregår i tider før kvindefrigørelsen.

»Måske skal Hollywood fra nu af kun lave film, der foregår efter 2008,« skriver LA Times-læser Peter Galke.

Quentin Tarantino har sin vane tro været fåmælt i sine svar til kritikken af filmen. Da han ved filmens premiere i filmfestivalen i Cannes blev spurgt hvorfor Margot Robbie ikke havde mere taletid i filmen, svarede han blot:.

»Jeg køber ikke den hypotese.«

»Once Upon A Time... In Hollywood« bliver anmeldt i Berlingske torsdag morgen på premieredagen.

I nedenstående film om filmen fortæller instruktøren og skuespillerne om tidsbilledet i »Once Upon A Time...In Hollywood«.