Kongelig kunstmaler er i bitter strid med sjællandsk kirke: »Man maler jo simpelthen hen over det, jeg har tænkt«

Kunstner Thomas Kluge truer med et sagsanlæg, fordi Sct. Peders Kirke i Næstved planlægger at indramme hans værk med en liste malet med guldfarve.

Kunstner Thomas Kluge mener ikke, at en kunde frit kan vælge at male en kant af guld på hans værk »Bebudelsen«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Guld og tilstedeværelsen af guld er blevet essensen i en sag, som netop nu udspiller sig i Sct. Peders Kirke i Næstved.

Som Sjællandske Nyheder skriver, er Thomas Kluge, som blandt andet har malet kongefamilien og dens medlemmer ved flere lejligheder, havnet i en strid med kirkens organist og orgeludvalg efter at have færdiggjort og leveret værket »Bebudelsen«, der pryder fløjdørene på kirkens såkaldte svaleorgel.

Et svaleorgel er et orgel, der – ligesom en svalerede – sidder klinet til væggen. Kirken skulle have indviet og løftet sløret for lågerne i slutningen af august, men offentliggørelsen er nu udsat på ubestemt tid på grund af parternes uoverensstemmelse, der som nævnt har rødder i noget, der har med guld at gøre.

Ifølge Thomas Kluge har kirkens organist nemlig meddelt ham, at man vil male den smalle liste, der omgiver lågerne og dermed også værket hele vejen rundt, guldfarvet.

Den plan har Thomas Kluge imidlertid sat sig kraftigt imod, fordi den strider mod hans vision for værket. Listen skal i stedet være sort, så motivet, jomfru Maria og hendes blik, spejder ud af værket uden at blive bremset af en guldramme, fastslår Thomas Kluge over for Berlingske.

»Jeg ville være virkelig ked af det, især fordi jeg ville føle, at den guldliste – også selvom den måske kun er en lille centimeter – vil stoppe det himmelske blik, Maria kigger op med. Guldkanten vil trykke hele motivet, og jeg oplever ønsket som en mangel på forståelse for noget som helst. Det er pyntelister, man vil sætte på,« siger han.

Det er Thomas Kluges klare overbevisning, at en kant i guld vil ødelægge værket og dets farver og udtryk, og ændre det i en markant anden retning.

»Vandalisering,« kalder han det.

»Det er ikke bare en ramme, der bliver sat på. Man maler jo simpelthen hen over det, jeg har tænkt med værket, og også dele af motivet, der er malet på selve listen. Det er frustrerende, for man har hele tiden vidst, hvad jeg ville lave; jeg kom med min idé, man kender mine billeder, man ved, at de er mørke, og at jeg ikke bruger guld. Jeg har fra begyndelsen sagt, at jeg ikke vil have guld,« siger Thomas Kluge.

Dermed er konfliktens kerne, hvorvidt en kunde kan foretage ændringer i en kunstners værk, og Thomas Kluge er klar til at gå rettens vej for at få medhold, fortæller han:

»Jeg har bedt om, at de ikke udøver hærværk på mit værk eller vandaliserer det. Jeg sammenligner det med, hvis jeg begyndte at blande mig i eller ændrede den musik, der kommer ud af orglet. Derfor vil jeg lægge sag an, såfremt de rent faktisk laver den her guldkant, for så laver man sit eget værk ud af mit billede.«

I den brede offentlighed er Thomas Kluge især kendt for dette portræt af den kongelige familie. Fold sammen
Læs mere
Foto: Betina Garcia.

For Thomas Kluge er rammen en essentiel del af ethvert kunstværk, fordi den er overgangen mellem vores verden og det, han forsøger at skabe med sin kunst. Derfor er han – belært af tidligere erfaringer – også begyndt at inddrage rammen aktivt i sine billeder.

»Da jeg for eksempel lavede prins Henrik til Sølyst, syntes man, at det var flottere med en guldramme, selvom jeg leverede det med sort ramme. Det har betydet, at jeg siden er begyndt at skrive i rammerne, for eksempel billedets titel, så rammen i ekstremt høj grad bliver en del af værket. Det gør det sværere at skifte den ud, og gør man det, har man i hvert fald ikke længere en original Kluge,« siger han.

Du har fået din betaling – kan Sct. Peders Kirke ikke gøre, hvad den vil?

»Det kan man sige, men jeg har stadig mine rettigheder til værket, og her vil de male direkte ind over mit billede, og det vil jeg selvfølgelig ikke acceptere.«

Berlingske har forsøgt at få en kommentar fra Sct. Peders Kirke, som imidlertid ikke har været til at træffe telefonisk.