Københavns Kommune vil ikke sælge ikonisk københavnerbygning alligevel: Nyt musikhus rykker nærmere

Det omdiskuterede Vesterbro-palæ skal ikke sælges, men forblive på kommunale hænder. Det har et enigt Økonomiudvalg på Københavns Rådhus netop besluttet. Dermed rykker drømmen om et nyt musikhus på Vesterbro tættere på, men intet er sikkert endnu.

Med beslutningen om at beholde bygningen, der tidligere husede Københavns Museum,  på kommunale hænder siger Københavns Kommune dermed også nej tak til et konkret købstilbud fra den private ejendomsinvestor Steen Mengel. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen

Københavns Kommune vil alligevel ikke sælge den historiske bygning på Vesterbrogade 59, hvor Københavns Museum tidligere havde til huse.

Det herskabelige palæ skal i stedet forblive på kommunale hænder. Det har et enigt Økonomiudvalg vedtaget onsdag.

Den historiske bygning skal sandsynligvis i stedet lejes ud til et nyt musikhus, som går under navnet »Musikhuset København« og er målrettet den akustiske og klassiske musik.

Kultur- og fritidsborgmester Franciska Rosenkilde siger, at hun er glad for at den politiske opbakning til ikke at sælge bygningen alligevel.

»Det er vigtigt, at vi bevarer de ikoniske københavnerbygninger på kommunale hænder. Om Musikhuset København skal rykke ind, vil blive undersøgt i overførselssagen. Men der er langt større chance for det nu, og jeg oplever en politisk opbakning til det, så det tegner lyst,« siger hun.

Det nye musikhus har de seneste måneder kæmpet om at få lov til at indtage de tomme lokaler i Vesterbro-palæet. Men eftersom projektet ikke har råd til at købe bygningen, har de ønsket, at kommunen beholdt den og lejede den ud til dem. Og det får musikhuset tilsyneladende nu muligheden for.

Medlem af Musikhuset Københavns styregruppe Viktor Wennes siger til Berlingske, at folkene bag projektet er »lykkelige« over beslutningen.

»Politikerne har lyttet til vores projekt og idé om et non-profit-musikhus, og det er vi ekstremt glade for og stolte over. Nu hviler der er stort ansvar på vores skuldre, og det er vi klar til tage på os,« siger han.

København mangler det

Bygningen har egentlig været til salg siden november og er blevet vurderet til at være 16-17 millioner kroner værd. Allerede med Københavns Museums udflytning i 2015 blev det besluttet, at bygningen skulle sælges.

Jonas Bjørn Jensen (S), der er medlem af Kultur- og Fritidsudvalget samt Økonomiudvalget, kalder det  »en speciel situation«, at Økonomiudvalget ikke vil sælge alligevel.

»I løbet af de seneste måneder er vi blevet overbevist om, at vi har mulighed for at få noget, som København mangler. Vi har mulighed for at få et hus dedikeret til den akustiske musik, som har svært ved at klare sig på det kommercielle marked. Den chance får vi ikke igen, og derfor takker vi ja,« siger han.

Jonas Bjørn Jensen siger, at politikerne på rådhuset nu afsøger muligheden for, om Musikhuset København kan rykke ind i lokalerne. Han påpeger, at lokalerne skal renoveres, hvilket »kommunen med al sandsynlighed ikke kan betale for«.

Medlem af Økonomiudvalget Jakob Næsager (K) siger ligeledes, at det ikke er fuldstændig sikkert, at musikhuset kan rykke ind i lokalerne. Han henviser også til, at bygningen skal renoveres for et »meget stort millionbeløb«.

Pengene til kulturprojektet skal blandt andet findes i overførselssagen, hvor budgetpartierne skal fordele ubrugte midler for 2019 og i år. Selve forhandlingerne er dog udsat på grund af coronavirussen, og renoveringen af bygningen vil også kræve støtte fra fonde.

Nej til Remee og investor

Med beslutningen om at beholde bygningen på kommunale hænder siger Københavns Kommune dermed også nej tak til et konkret købstilbud fra den private ejendomsinvestor Steen Mengel, der ville lave et nyt kulturhus i bygningen.

Blandt andre Remee Jackman og Steen Mengel ønskede at lave et nyt kulturhus i bygningen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen.

Steen Mengel fremlagde kulturprojektet, der skulle hedde VBRO59, i mandagens Berlingske. Visionen med VBRO59 var at samle kunstneriske kræfter inden for forskellige genrer og skabe et såkaldt »kunstnerisk forskningscenter«.

Ud over investor Steen Mengel, der ville købe og renovere ejendommen, var også sangskriver og producer Remee Jackman, Aros-direktør Erlend Høyersten samt Peter Lodahl, der er musikchef i symfoniorkesteret Copenhagen Phil, med på holdet.