Klumme: »Der er fem gode grunde til, at civilisationen i høj grad er truet«

De asociale medier: Der er noget i gang på internettet, som man kan høre, hvis man lægger øret til skinnerne. Fire imperier er i gang med at erobre både det globale herredømme og vores hjerner på en facon, verdenshistorien aldrig nogensinde har kendt til tidligere.

Imperierne kaldes populært GAFA: Google, Apple, Facebook og Amazon. Foto: Damien Meyer/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Imperierne kaldes populært GAFA – Google, Apple, Facebook og Amazon – og deres magtmonopol vokser minut for minut uden nogen form for demokratisk regulering. Deres klummeskriver vil nødigt ødelægge torsdagens morgenkaffe, men pointen er ret tydelig: Magten over både økonomiske og politiske ressourcer ligger i dag hos nogle få monopoler, hvis forretningsmodeller ydermere er så udspekulerede, at de tager udgangspunkt i den bevidste manipulation af menneskers hjerner og adfærd.

Man kan indvende, at det hverken er digitaliseringen eller mobiltelefonerne, der er ondets rod – og godt så. Civilisationen er ikke truet på sin eksistens, fordi vi kommunikerer med hinanden over store afstande ved hjælp af bits, eller fordi alle stirrer ned på små lysende skærme.

Men der er fem gode grunde til, at civilisationen i høj grad er truet, og de følger her.

1. Manipulation: De sociale medier bygger på algoritmer, der hele tiden optimerer den kommunikation, der bliver sendt til modtageren, og som har til hensigt at manipulere modtagerens adfærd. En slags kattens leg med musen baseret på ren matematik. Algoritmerne er kommercielle og kyniske – aldrig altruistiske.

2. Afhængighed: De sociale medier spekulerer i en dopaminafhængighed, hvor den enkelte bruger – som forsøgsdyr på stimulanser – manipuleres til en særlig adfærd, hvor man publicerer det, der gi'r »likes«, og hvor man hurtigt bliver afhængig af følelsen.

3. Fake news: De sociale medier giver plads til opdigtede personer, der skaber »trafik« i søgemaskinerne. Millioner af opdigtede profiler, der bombarderer nyhedssites og søgemaskiner med så meget sludder, at ingen kan kende forskel på sandhed og fiktion. Det valgte en præsident i USA. Og det er med til at promovere virksomheder, der gerne vil markedsføre høj brugertilfredshed.

4. Afmagt: De sociale mediers muntre retorik handler altid om frie valg og demokratiets udbredelse. Forskningsresultater viser snarere isolation, afmagt og tristhed.

5. Profit: Nå ja, og så handler det om penge, rigtigt meget. I internettets barndom hørte vi historierne om hippiernes californiske fællesskab og den store brede inklusion. Så hvem kan have mistillid til solbrændte mangemillardærer i jeans og T-shirts? Men den er god nok. De gør det for penge.

Så dette er en nedslående klumme, men det er der, vi er. Den civiliserede verden er på kanten af at miste sig selv til skrupelløse tech-nørder, der manipulerer sig frem til det økonomiske og politiske verdensherredømme.

Et bud er, at vi er der allerede. Gør I noget, politikere? Gør vi selv noget, infantile forbrugere med mobiltelefonen dinglende i hånden? Som kulturkonservativ, og dét er en æresbetegnelse, kan man læse Franklin Foers nye bog »World Without Mind«, der vel snart kommer på dansk, og som fortæller nogenlunde ovenstående historie i romanform.

Kresten Schultz-Jørgensen er forfatter og CEO i OXYMORON