Julen er et tonstungt, glitrende gavepapirsgilde

Snart ligger der gaver under juletræer, svøbt i glittet papir og store sløjfer. For at få pakket dem ind, bliver der hvert år brugt omkring 825 ton julepapir. Men indpakningen er vigtig, fortæller butikkerne.

Juleemballagen er en vigtig del af Illums Bolighus. Illum Bolighus har i år valgt et blåt/gråt univers, der passer til dettes års jul og Illums Bolighus' katalog, fortæller Sofie Molls, Marketingchef. Størstedelen af husets kunder vælger at få gavekøbene pakket ind i butikken. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kasper Palsnov

Papiret smyger sig om æskens sider. Nænsomt bukkes det om hjørnerne og fæstnes under bunden helt uundseeligt med et lille stykke tape. Et bånd finder sig sirligt til rette på gavens top, som kirsebærret på isdesserten. Nu er det bare at vente. Ligge og vente på at blive lukket op, mens duften af gran og julebag breder sig i hjemmet.

Et par hænder griber om gaven.og papiret flås af. Krølles sammen. Og ender i den sorte sæk. 825 ton papir – svarende til 179 elefanter – bliver der cirka brugt hvert år på forgængelig juleglæde. Det viser tal, som udviklingskonsulent og ekspert i ressourceforbrug, Henrik Wejdling hos AffaldPlus, har udregnet.

»Danskernes årlige forbrug af julepapir er 825 ton. Det giver anledning til et ressourcetræk på omkring 77.600 ton vand, 9.350 MWh energi, 890 ton træ – tørstof – og 840 ton kemikalier,« siger han.

For at sætte det lidt i perspektiv, fortæller han, at vandforbruget svarer til 1.550 danskeres gennemsnitsforbrug på et år.

»De ressourcetræk kunne vi spare, hvis vi i stedet pakker vores julegaver ind i gamle aviser eller andre genbrugte materialer,« siger han.

Se:

Det gør en del danskere også. Ifølge tal fra Samvirke 2009 genbruger hver femte dansker årets papir til næste jul. Flere butikker er også begyndt at bruge genbrugspapir eller miljøvenligt papir, som netbutikkerne greenfactory.dk og emanuels.dk, og på emballage- og indpakningssiden jakodan.dk sælger de genbrugsgavepapir til hele landet.

Men ude i butikkerne er gavepapiret typisk den nyproducerede slags med lak, glimmer eller tryk. Og kunderne efterspørger årets julepapir, når det mange steder ruller ud i starten af november.

»Mange af vores stamkunder ved, at i starten af november kommer julekataloget og så følger julepapiret og julepynten lige efter. Vi kan høre på kunderne, at de ofte vælger at købe deres gaver, hvor de kan få dem pakket pænt ind. Og det kan de her,« siger marketingkoordinator hos Illums Bolighus, Anette Wildschiødtz.

Læs også:

I juletiden regner hun med, at næsten 90 procent af Illums Bolighus’ kunder får deres gaver pakket ind i butikken. Og det er nok ikke helt forkert. Ifølge en ny undersøgelse lavet af Gallup for Berlingske foretrækker 53 procent af alle danskere, at butikken pakker julegaverne ind. Mændene lidt oftere end kvinderne – 54 procent af kvinderne foretrækker nemlig at gøre det selv, hvor 66 procent af mændene gerne spørger ekspedienten i butikken.

Og i Illums Bolighus har ekspedienterne styr på indpakningen. De lærer, hvordan man pakker ind uden tape og giver gaven den helt rigtige finish. Smukt med stjerner i årets blå og grå univers.

Lidt længere nede ad Strøget i Illum er det støvet rød, der er årets farve, med de karakteristiske svaler trykt i papiret. Det er en tradition i Illum. Her kan ekspedienterne også mærke, at størstedelen vælger at få pakket deres julegaver ind i butikken.

»Vi gør meget ud af indpakningen. De sidste mange år har vi kørt med nuancer af rød, og her i Inspirations afdeling har vi en lille ekstra gimmick, vi sætter på i form af et Georg Jensen vedhæng,« fortæller butikschef i Inspirations afdeling i Illum, Mette Sørensen, og viser en lille guldkrone i en rød snor.

Inspirationskæden kører egentlig med en anden slags indpakning, men da denne afdeling ligger i Illum, bruger de samme papir som resten af huset, fortæller hun. Indpakningen betyder nemlig også meget for butikkerne.

»Det sender jo et signal, når kunderne går ned ad gaden med Illums poser og papir. Så kan andre tænke, det er flot og så gå herind efter julegaver,« siger Mette Sørensen.

Det er ikke kun i Danmark, at indpakningen er en vigtig del af gavegivning.

I Japan handler det at give en gave ikke bare om selve gaven eller prisen. Her er det en kunst at give gaven på den rigtige måde. En del af det er, at den er flot indpakket, fortæller Taeko Ota Stokholm, indehaver af den lille japanske butik Taeko i Gothersgade i København.

»Det er meget vigtigt, at det er smukt at se på. Ligesom origami,« smiler hun bag disken.

Her har hun stået i 28 år blandt tepotter, vinkekatte, tabi-sokker og spisepinde i alverdens farver og taget imod kunder og pakket gaver ind – store som små. I et snuptag forvandler hun de firkantede æsker til små kunstværker ved at folde papiret, så begge sider kommer frem og afslutter med et bånd på midten.

»Kunderne kan selv vælge, hvilken slags papir, de synes, er smukkest,« siger hun og viser den lille udstilling på disken med de forskellige indpakninger.

»Jeg ved, hvad mine stamkunder vil vælge, så nogle gange får jeg nyt papir for at skifte lidt. Folk bliver jo glade for en flot gave.«

Og netop det at lægge vægt på ritualet med at give en gave kan trendekspert og direktør for firmaet Firstmove, Kirsten Poulsen, også begynde at se hos de danske first movers.

»Det er in at have mindre fokus på selve gaven og det materielle. Når gaven i sig selv bliver mindre vigtig, så gør man lidt mere ud af indpakningen, for at styrke symbolværdien i det at give,« siger hun.

Læs også:

Sideløbende ser hun en trend med helt at fravælge indpakning og give gaven, som den er. For danskerne tænker mere på miljø og bæredygtighed og spild. For eksempel emballager og indpakning.

»Julen er i forvejen et overflødighedshorn, og det bliver endnu mere tydeligt med de store mængder indpakningspapir, bånd og glimmer. Det er i aftagende, det kan jeg ikke forstå, at stormagasinerne og butikkerne ikke har set endnu,« siger hun.

»Men det er også bekvemmelighedsfaktoren og tiden. Der vil altid være nogen, der ikke gider forholde sig til det, fordi det er en tradition. Der er flere sandheder i det, men det vil blive set mere og mere at bruge genbrugspapir eller at give gaven, som den er.«

-