John Wayne fik skåret pikken af - og gud, hvor er det kedeligt

Dramaet mellem Lorena og John Wayne Bobbit blev en stående joke i 90erne, men ny dokumentarserie fortaber sig i gentagelse og bringer ikke meget nyt på banen.

Lorena Bobbitt, der i 1993 blev verdenskendt, fordi hun kastrerede sin mand, John Wayne Bobbitt. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Der findes folk, der reagerer på navnet Lorena, og folk, der ikke gør. De, der gør, har det med at fnise, og mænd skutter sig gerne, som føler de ubehag.

Netflix-serien »Lorena«s Lorena er Lorena Bobbitt, der i 1993 blev verdenskendt, fordi hun skar pikken af sin mand, John Wayne Bobbitt.

Han overlevede, og som alverdens medier kunne fortælle dengang, så blev javertussen syet på plads igen og opnåede førlighed.

Selvfølgelig fik den sag enormt meget medieomtale. I manges optik er det den største forbrydelse, man kan begå mod en mand: At kappe dilleren af ham.

»Hun tog det, der er vigtigst for en mand,« som John Waynes bror siger.

Nu kommer der så en dokumentarserie i fire afsnit om retssagerne, om konsekvenserne af dem og om, hvor de to involverede er i dag.

Hun anklagede ham for vold af seksuel karakter i ægteskabet, han anklagede hende for personskade. Sagen mod ham blev ført først, og han blev frifundet. Derfor stod hun dårligere i sagen om, hvorvidt hun med overlæg havde kastreret sin mand.

Der følger en lang retssag, som serien gengiver i minutiøse detaljer, og juryen – og højst sandsynligt også seerne – bliver overbevist om, at John Wayne i så ekstrem grad udøvede psykisk og fysisk vold mod sin kone, at hun fik posttraumatisk stress og blev så desperat, at hun en sen nat hentede en kniv i køkkenet.

Hun blev kendt uskyldig. Sindssyg i gerningsøjeblikket.

For mange snakkehovede

At retssagerne fylder så meget er en fejlsatsning. I det store hele er det ikke interessant, slet ikke fordi de allerede er grundigt dækket. En kort opsummering havde været rigeligt til dem af os, det ikke gibber i ved navnet Lorena.

I stedet har serien snakket med gud og hvermand, som havde den mindste berøring med ægteparret dengang –  alle sidder i øvrigt og smågriner, uanset hvis side de er på: Læger, naboer, familie, alverdens advokater og journalister. Og de bidrager ikke med meget.

På et tidspunkt står kirurgen, der satte John Waynes sjover på plads, og udtaler sig om, hvilket slags menneske han var i årene efter retssagen, og hvorfor han teede sig, som han gjorde – hvad i alverden ved han om det?

Desuden har serien gjort en stor og overflødig indsats for at genskabe episoder fra dengang, fra pålægning af neglelak til at skænke sig et glas vand og foregive voldsscener. Æstetisk er det én ting – grimt! – men det virker tarveligt, usikkert, som om der ikke er så meget ægte at tage af.

Vigtig for oplysning om vold i hjemmet

Men det værste er næsten, at instruktøren Joshua Rofé har hevet Lorena og John Wayne foran kameraet og stort set bare får dem til at genfortælle, hvad der skete dengang. Uden refleksioner.

John Wayne, som mange troede var uskyldig – blandt andre radioværten Howard Stern, der sagde, at han ikke troede på, at Lorena var blevet voldtaget, for hun var for grim – blev siden dømt flere gange for vold mod andre kvinder. Han blev gift og skilt en, to, tre gange, de anmeldte ham alle, og om dem alle siger han, at de bare gjorde det for at få opmærksomhed og for at såre ham.

Når nu Rofé havde så travlt med at snakke med alle mulige mennesker, hvorfor greb han så ikke fat i Howard Stern og fik ham til at forholde sig til sine udtalelser? Hvorfor gik han ikke John Waynes brødre på klingen, i stedet for at de automatisk bedyrer hans uskyld?

Lorena har ikke den store gennemslagskraft, hun er ikke imponerende, og alligevel er hun en slags forbillede, fordi hendes handling og sag fik vold i ægteskabet på den politiske dagsorden. Derfor er historien om pikafskæringen spændende i et større perspektiv end simpel underholdning, og det smitter af på dokumentaren, der evner at sætte det i relation til andre lignende sager, for eksempel historien om Anita Hill, der anklagede sin overordnede for sexchikane i 1991.

Det skyldes nok også det aktuelle fokus på kvinder, der siger fra, at serien bliver lavet nu.

John Waynes historie er egentlig mere spændende på en tabloid måde, for han går hen og bliver meget kendt, noget han prøver at lukrere på. Han bliver blandt andet pornostjerne, for alle vil jo gerne se, hvordan hans påsyede pik ser ud – den ser vi dog ikke i serien. Så desperat er John Wayne efter opmærksomhed, at han lægger sig under kniven for at få en penisforstørrelse – videooptagelserne bliver brugt i pornofilmen med det tåbelige navn »Frankenpenis«, selv om det faktisk går galt, og han går derfra med et skamferet vedhæng med begrænset brug. Karma?

Men igen, hvorfor spørger instruktøren ikke ind til det? John Wayne slipper af sted med banale floskler.

Serien fortaber sig i det sensationelle, den glemmer sin titelperson og bidrager ikke med meget nyt, andet end John Waynes tanker om Lorena i dag, som dog ikke skal afsløres her.

»Lorena«. 4 afsnit. Instruktør: Joshua Rofé. Medvirkende: Lorena Bobbitt, John Wayne Bobbitt, Paul Ebert, Kim Gandy med flere. Amazon Prime Video.