I begyndelsen kom der én som Mathilde om måneden. Nu møder der 20 op hver eneste dag

Siden 2016 har hun indlæst over 150 lydbøger, og forrige år fik hun som den første Mofibos lydbogspris for ungdomsromaner. »Som lydbogslytter kan jeg selv bedst lide den less is more-agtige tilgang,« siger skuespilleren Mathilde Eusebius.

Skuespilleren Mathilde Eusebius, som her sidder i virksomheden Selvlyds studier på Frederiksberg, indtaler lydbøger. I 2020 vandt hun Mofibo Awards for sin indtaling af Ditte Wieses ungdomsroman »Og så drukner jeg«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er tidlig onsdag morgen på lydstudiet Selvlyd, som producerer lydbøger, og skuespilleren Mathilde Eusebius er mødt ind til dagens arbejde.

Der er onsdagskager og kaffe, og hun sætter sig ved frokostbordet i virksomhedens hyggelige stue med lænestole, standerlamper og skrå vægge.

Siden Mathilde Eusebius blev færdig på skuespillerskolen i 2016, har indlæsning af lydbøger været en stor del af hendes arbejde, og lytterne synes om det, hun laver.

I 2020 fik hun som den første streamingtjenesten Mofibos lydbogspris for ungdomsromaner, og hun er et eksempel på, at indlæserne har stigende betydning for læsernes valg af lydbøger. For mange er valget af lydbøger afhængig af, hvem der har indlæst dem.

Lydbogsmarkedet er eksploderet

Selvlyd, der blev etableret i 2016 af den læreruddannede Ulrik Aagaard, som tidligere havde haft eget musikstudie, har på få år mangedoblet omsætningen i takt med, at efterspørgslen på lydbøger er eksploderet.

Selvlyd har studier i et hyggeligt baghus på Frederiksberg, og hver dag møder 15-20 indlæsere op i de syv studier for at indtale bøger. I begyndelsen kom der én om måneden.

Mathilde Eusebius har blandt andet indtalt ungdomsbøger som »Og så drukner jeg …« af Ditte Wiese og »Det øjeblik du tvivler« af Sarah Engell og voksenbøger som »Zehras flugt« af Carsten Nagel og »Spøgelser« af Dolly Alderton.

»Jeg så som barn tv-serien »Nana« på DR, hvor Jesper Christensen også var med, og jeg elsker hans stemme. Man føler sig hjemme, når man lytter til ham,« siger skuespilleren Mathilde Eusebius. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

»Som indlæser er ens fornemste opgave at formidle teksten til lytterne. Det kan man gøre på forskellige måder, og der er uenighed om, hvordan man gør det, ligesom der er forskel på, hvad lytterne godt kan lide. Nogle kan godt lide en indlevet indlæsning, mens andre foretrækker en neutral indlæsning uden følelser,« siger Mathilde Eusebius.

Hun foretrækker selv det, hun kalder »den gyldne balance«.

»Dan Schlosser, som er en populær indlæser, sammenligner indlæseren med en dygtig tjener på en god restaurant. Vedkommende skal hverken fylde for meget eller for lidt. Når man som indlæser skal formidle teksten, kan man godt forstærke nogle ting med stemmen, men det skal ikke handle om, at jeg har det for fedt med at spille skuespil,« siger den 28-årige skuespiller, som har indlæst over 150 bøger fra blandt andet Gyldendal, Politikens Forlag, Mofibo og Lindhardt & Ringhof.

Hvilke reaktioner får du?

»Folk skriver på Facebook eller i mails, at de godt kan lide det, jeg laver. Mange fremhæver, at jeg taler naturligt og tydeligt. De, som godt kan lide det, jeg laver, kan godt lide min balance mellem indlevelse og neutralitet, som giver lytterne rum til selv at fortolke teksten,« siger Mathilde Eusebius, som også nogle gange får nogle rigtig slemme kommentarer.

»Der er folk, som synes, at jeg er krukket og for meget skuespiller, og de beder mig om at slappe lidt af. Nogle kritiserer også kvindestemmer for at være mere skingre end mandestemmer, og at det er træls at høre på. Der er mange holdninger,« siger Mathilde Eusebius og griner.

Holder af Jesper Christensen

Hvorfor kan du godt lide den gyldne balance, som du siger?

»Som lydbogslytter kan jeg selv bedst lide den less is more-agtige tilgang. Man skal ikke have følelserne stoppet ned i halsen. Hvis jeg som lytter sidder og tænker på indlæseren, så fylder vedkommende for meget. Tammi Øst er for eksempel fantastisk til at ramme den rigtige balance.«

Har du nogle stemmer, som du selv holder særligt af?

»Jeg har hørt Jesper Christensens indtaling af hele Harry Potter-serien fem-seks gange. Den er fantastisk, og han får virkelig lov til at give den gas. Jeg så som barn tv-serien »Nana« på DR, hvor Jesper Christensen også var med, og jeg elsker hans stemme. Man føler sig hjemme, når man lytter til ham. Jeg kan også virkelig godt lide Sidse Babett Knudsens og Paprika Steens stemmer.«