I 25 år har Ole Bendixens firma haft masser at rive i. Nu ligger alt stille

I 25 år har Ole Bendixen arbejdet med film, men nu er hans virksomhed, FilmGEAR, ramt af konflikten i filmbranchen. Filmstudierne står tomme, og han frygter, at det bliver nødvendigt at afskedige folk. Parterne har nu indledt forhandlinger.

Ole Bendixen foran sine filmstudier i Søborg, som i øjeblikket ligger stille på grund af filmkonflikten. Han frygter at måtte fyre nogle af sine 20 medarbejdere, hvis ikke der kommer en ny aftale. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Svold
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

På denne tid af året, plejer direktør Ole Bendixen at kunne melde alt optaget i sine filmstudier, men i år er alt anderledes.

Konflikten mellem de danske film- og tv-producenter repræsenteret af Producentforeningen på den ene side og rettighedshaverne, blandt andet skuespillere, filmfotografer og manuskriptforfattere, repræsenteret af Create Denmark på den anden side, betyder, at filmproduktionen ligger stille.

Ole Bendixen har i 25 år drevet sit firma FilmGear, der har 12 filmstudier i Skovlunde, Risby, TV-Byen og på Refshaleøen. I alt har han 20 ansatte, og blandt andet tv-serier som »Borgen« og »The Rain« er produceret hos FilmGear.

Men nu er virksomhedens fremtid usikker, og sådan er det for en lang række små og store virksomheder, som arbejder for filmbranchen. Lige fra rengøring til catering freelance, foruden medarbejdere inden for lys, grip, scenografi, regi og produktion.

»Frem til nu har vi haft gennemsnitligt travlt med at supporte produktionen af spillefilm og tv-serier. Men nu er branchen ved at løbe tør for de nye projekter til streamingplatformene på grund af striden om rettighedsaftalen,« siger Ole Bendixen, som de seneste år har levet godt på de gyldne tider for dansk film og tv-dramatik, hvilket har givet mulighed for at professionalisere alle led i branchen.

»Jeg står med tomme studier. Hvis denne krise ikke var kommet, havde jeg gennem sommeren ansat tre-fem nye medarbejdere. Nu risikerer jeg i stedet at skulle fyre tre-fem,« siger Ole Bendixen, som tøver med at fyre, fordi det vil betyde tab af nogle gode medarbejdere med stor erfaring, og fordi der på grund af opsigelsesvarsler vil gå et halvt år, før han mærke det på driftsbudgettet.

»For mig er gamblet: Kommer det hele op at køre igen? Jeg ved det ikke. Har jeg råd til fortsat at have folk ansat? Det kan jeg måske blive nødt til. Normalt ville mine studier henover sommeren være udlejet på tre-, seks- eller 12-måneders kontrakter. Dem har vi ikke i år, og ingen i filmbranchen har kunnet regne ud, at vi ville komme til at så i denne her situation,« siger Ole Bendixen.

»Normalt ville mine studier henover sommeren være udlejet på tre-, seks- eller nimåneders kontrakter,« siger direktør Ole Bendixen, der lige nu står med 12 tomme filmstudier. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Svold.

Nu forhandles der

Konflikten skyldes den rettighedsaftale, som Producentforeningen og Create Denmark indgik i slutningen af 2021.

Aftalen, der trådte i kraft 1. januar og løber to år frem, har fået store streamingtjenester som TV 2 Play, Netflix og Viaplay til at stoppe al produktion af danske film og serier i Danmark, fordi aftalen angiveligt har gjort omkostningerne for store.

Hidtil har Create Denmark afvist at genforhandle aftalen, men torsdag meddelte organisationen, at man nu har »besluttet ikke at fastholde rammeaftalen, indgået mellem Create Denmark og Producentforeningen«, og at der nu forhandles med flere af streamingtjenesterne.

To af de seneste 20 års mest succesfulde danske tv-serie-forfattere, Søren Sveistrup og Adam Price, kritiserer torsdag i en kronik i Politiken skuespillere, instruktører og manuskriptforfattere for at være for grådige i deres krav til streamingtjenesterne.

»Det er en ekstremt alvorlig situation for en branche, der ellers har nydt en voldsom succes i de sidste 15-20 år«, skriver de to forfattere, som vurderer, at konflikten har lammet 45-50 produktioner og kan komme til at udløse et tab på tre milliarder kroner, hvis parterne ikke bliver enige.

Branchen er i knæ

Ole Bendixen er også kritisk over for aftalen mellem Producentforeningen og Create Denmark, og han er derfor glad for, at parterne nu forhandler.

»Create Denmark har virkeligt har taget fat. Parterne har tilsluttet sig en aftale som streamerne ikke kan eller vil købe ind på, og aftalen har den konsekvens, at streamingtjenesterne nu ikke vil udvikle projekter i Danmark. Man er stoppet med at sætte forfattere i gang med at skrive nye manuskripter, og nu begynder vi, der arbejder for producenterne, at mærke det. Der er ingen arbejdsopgaver,« siger Ole Bendixen.

Han har de seneste uger talt med mange kolleger i branchen, både arbejdsgivere og arbejdstagere, og alle melder om problemer, siger han.

Ole Bendixen var initiativtager til et møde for filmbranchens leverandører – blandt andet sminkører, lysfolk, producere og producenter – i København tirsdag aften. Også Producentforeningens direktør, Jørgen Ramskov, og repræsentanter for Create Denmark deltog.

Omkring 60 deltog i det halvanden time lange møde, som endte med en anbefaling af, at man nulstiller aftalen, og at man tager en runde møder med de enkelte streamingtjenester, blandt andre Viaplay, Netflix og TV 2.

Det er præcis de forhandlinger, som nu er gået i gang.

»Min konklusion er, at parterne ikke havde gjort sig klart, at den aftale, de indgik, var en rigtig skraldaftale, fordi ingen i virkeligheden vil have den. Jeg tror ikke, at begge parter syntes, at det var en god aftale, men de indgik den alligevel. Jeg tror, at Create Denmark syntes, at det var en god aftale, og at Producentforeningen efter fire-fem års forhandlinger har sagt: »Så gør vi det«. Ingen har tænkt over, at der kunne ske det, som er sket: At streamingtjeneste ville smutte. Og ingen har tænkt over, hvilke konsekvenser det ville have. Nu er der ingen, som har noget at lave,« siger Ole Bendixen.

Han mener, at kun få ved, hvad problemet med den nye rettighedsaftale er, men han peger på navnlig ét forhold, som lyder problematisk.

Aftalen indebærer, at streamingtjenesterne betaler rettighedshaverne i forhold til det antal abonnenter, de har.

»Det vil de ikke, og det giver god mening. Hvis for eksempel Viaplay lige havde købt rettighederne til OL og fået 120.000 nye abonnenter, så vil man naturligvis ikke aflønne rettighedshaverne til en spillefilm i forhold til det,« siger Ole Bendixen, som mener, at de igangværende forhandlinger er afgørende for filmbranchens fremtid.

»Hvis parterne går på sommerferie uden at afslutte det her, så er løbet kørt. Så må jeg fyre ansatte, og mange freelancere skal finde en ny karriere,« siger han.