Husk at spise mellem måltiderne

Ferien har sat sine tydelige spor. Cowboybukserne sidder lidt for stramt, og kroppen buler ud de forkerte steder. En god anledning til at give kosten et eftersyn, men hvor skal man starte?

Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere

Tre ugers sommerferie gør noget ved kroppen. Hvis man har været så heldig at opholde sig et sted, hvor solen har skinnet, kan det f.eks. være en dejlig solbrun farve. Men når de luftige sommergevandter skiftes ud med hverdagens cowboybukser, har den lille gin-tonic før aftensmaden og isen sammen med børnene også sat sine spor. Pladsen føles pludselig trang, og den stramme linning afslører et par ekstra kilo, der har sneget sig op omkring taljen.

Situationen er velkendt for mange, og selv om man lige præcis ved, hvad der har øget volumen, så kan ønsket om at blive de ekstra kilo kvit passende kombineres med et generelt eftersyn af de daglige kost- og motionsvaner.

Annette Haugbølle har siden 1987 haft autorisation fra Sundhedsstyrelsen til at fungere som klinisk diætist, og hun beskæftiger sig hovedsagligt med kostfornyelse og overvægt. Hendes forslag til, hvor det er nemmest at sætte ind, når der skal fjernes et par kilo fra sidebenene, er aftenmåltidet. Og her vil hun især gerne gøre opmærksom på, at kartoflerne er et bedre valg end ris og pasta.

»Det er nemmest at starte med den varme mad. Det er der, du spiser den største portion. Det jeg oplever med klienter, der er i gang med at tabe sig, er, at hvis de går væk fra tallerkenmodellen med 1/2 del grøntsager, 1/4 ris/pasta/kartofler og 1/4 kød, så kan det godt være, de ikke tager på, men vægttabet står helt stille. Så det er meget enkelt. Og så er det vigtigt kun at spise en portion og supplere med grøntsager, hvis man stadig føler sig sulten,« siger Annette Haugbølle og fortsætter:

»Der er også nogle store misforståelser omkring kulhydrater. Mange familier spiser ris og pasta rigtig mange gange om ugen. Men der er kun halvt så mange kalorier i kartofler, og man tager heller ikke så mange op på tallerkenen.«

Men ellers ved de fleste, der opsøger Annette Haugbølle, godt, hvad der skal til, når de vil tabe sig. De har blot brug for et lille skub til at komme i gang, når feriekiloerne tynger, og der skal indføres sundere kostvaner. Og her hjælper en visualisering på hendes væg i konsultationen til at sætte kalorierne i relief.

»På den ene side har jeg Kostkompasset hængende, og det har jeg aldrig hørt nogen kommentere eller studere. På den anden side har jeg en plakat fra De Danske Slagterier, og de fænger så selv børnene vender sig om og siger, neeej mor, har du set det der? Den er rigtig god, og det tror jeg simpelhen er vejen frem,« siger Annette Haugbølle.

Illustrationerne på plakaten viser f.eks., at der er lige mange kalorier i henholdsvis en muffin og et måltid med to frikadeller, kartofler, sovs og salat med dressing, hvilket da også gør stof til konstruktiv eftertanke. Det samme gør et af Annette Haugbølles andre råd. Et mellemmåltid er nødvendigt i modsætning til, hvad mange måske tror.

»Morgenmåltidet er selvfølglig vigtigt, men jeg synes, at det er lige så vigtigt at få et gedigent mellemmåltid med brød om eftermiddagen, der giver noget power. Mange familier spiser sent, så hvis du har spist frokost kl.12, kan der gå op til syv timer, før du spiser igen. Mange kvinder tager et stk. frugt om eftermiddagen og nøjes med det. Og det gør de så alligevel ikke, for så står der måske en slikskål fremme på kontoret. Rent faktisk spiser mange jo mindre om eftermiddagen end et barn, der går i vuggestue. Så det er et klassisk tidspunkt at falde i på. Desuden betyder det, at du har fået et godt mellemmåltid, at du også spiser mere fornuftigt om aftenen.«