Hundredvis syge på restauranter men ingen sure smileyer

En glad smiley er ikke nødvendigvis, hvad den giver sig ud for. Undersøgelse foretaget af TV-programmet Dags Dato viser, at fødevaremyndighederne i omkring halvdelen af alle sager med mere end ti syge gæster, ikke kvitterede med en sur smiley.

Syge gæster udløser ikke nødvendigvis sure smileyer på landets spisesteder.

Det kan programmet Dags Dato på TV 2 fortælle, efter at have set nærmere på alle sygdomsudbrud relateret til fødevarer inden for det sidste halvandet år.

Dags Dato har gennemgået alle klager til fødevaremyndighederne i 2006 og første halvår af 2007 og vi har studeret myndighedernes fødevareudbrudsdatabase (FUD).

Undersøgelserne viste, at fødevaremyndighederne i omkring halvdelen af alle sager med mere end ti syge gæster, ikke kvitterede med en sur smiley. I stedet fik stederne lov at beholde deres storsmilende smileyer.

Forklaringen var typisk, at maden var spist og man derfor ikke kunne afgøre præcis, hvilken fødevare der havde gjort gæsterne syge. Eller at spisestedet samarbejdede og derfor ikke fik en sur smiley.

I Forbrugerrådet er man overrasket over sagerne.

»Det er utilfredsstillende. Hvis jeg som forbruger går på restaurant og ser glade smileyer, så tror jeg, det er trygt at spise der. Og så er det meget svært at forstå, at netop dette sted på trods af de glade smileyer har gjort gæster syge,« siger Sofie Krogh Holm, der er fødevarepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet.

DF kræver handling

Sagerne får nu formanden for Folketingets Fødevareudvalg, Christian H. Hansen (DF) til at kræve handling af Familie- og forbrugerminister Carina Christensen (K).

»Jeg er dybt chokeret over det her. Det er helt klart, at hvis man som restaurant ikke har gjort, som man skal, og mennesker er blevet syge, så skal man på sin næste kontrolrapport have en fuldstændig sur smiley. Det vil vise forbrugeren, at der har været noget galt,« siger Christian H. Hansen (DF).

Erkender svigt

I Fødevarestyrelsen erkender man, at systemet har svigtet. I de sager, som Dags Dato har fundet frem, skulle der mindst være uddelt halvsure smileyer.

»Selv hvis der kun er indicier på, at restauranten har begået fejl, fordi vi for eksempel ikke ved præcis, hvilken fødevare der har gjort folk syge, så skal vi uddele en halvsur smiley,« siger vicedirektør Per Henriksen fra Fødevarestyrelsen.

Fødevarekontrollen vil ændre sine procedurer ude i felten fremover, så man sikrer sig, at restauranterne ikke slipper med storsmilende smileyer, når de gør gæsterne syge.

Ritzau