Hold vægten i julen og nytåret

22. december: Velkommen til Fri'sjule- og nytårskur, hvor vi guider dig igennem de næste 10 festlige dage, så du undgår at tage på. Læs idag om principperne bag kuren, som vi har lavet sammen med læge og videnskabssjournalist Jerk W. Langer.

Er det muligt at komme igennem december måned uden at tage på? Eller som minimum at holde vægten, så man ikke skal i gang med en »Extreme Makeover«, når festen er klinget af efter nytår?

Statistisk set ser det sort ud. For ifølge flere undersøgelser offentliggjort i anerkendte lægelige tidsskrifter tager en typisk voksen dansker 0,8 kilo på i vægt om året. Og godt 0,5 kilo af vægtstigningen sker i december.

Den gode nyhed er, at det er forholdsvis enkelt at undgå, hvis blot man tænker sig om og foretager små ændringer i sine kost- og motionsvaner, siger læge og ernæringsekspert Jerk W. Langer:

»En vægtforøgelse i den størrelsesorden lyder ikke umiddelbart af meget, men på ti år bliver det til 8 kilo og på 20 år til 16 kilo, og så er vi pludselig ovre i den alvorlige overvægt. Seriøs forskning viser, at en stor del af vægtforøgelsen sker i december måned, så det er bestemt ikke ligegyldigt, hvordan vi gebærder os i julemåneden. Omvendt er det forholdsvis let at foretage en ændring og dermed undgå de ekstra kilo.«

Jerk W. Langer har for Fri udarbejdet en række konkrete og let anvendelige forslag til, hvordan man kommer igennem julen og nytåret på en sund måde uden at give køb på juleglæderne og den traditionelt søde juletid.

Det er blevet til en stribe jordnære kost- og motionsråd, der umiddelbart kan virke banale og forbløffende enkle, men som virker, forsikrer ernæringseksperten:

»Mange mennesker har den opfattelse, at julen er uforenelig med at leve sundt. Det er den langtfra. Mange af de principper, vi bør følge resten af året for at leve og spise sundt, kan man sagtens efterleve i julen uden at det bliver en dårlig jul af den grund.

Vi skal eksempelvis tænke fysisk aktivitet og bevægelse ind i dagligdagen og udnytte alle de muligheder, der er, for at bevæge os uden at skulle klæde om til sportstøj, sætte sig ind i en bil og køre hen i en sportshal eller et fitnesscenter for at pumpe løs i en time og så køre hjem igen.«

I det store kalorieregnskab tæller gåturene, rengøringen, indkøbsturene, legen med børnene også, påpeger Jerk W. Langer. Særligt de daglige gåture er vigtige og en oplagt mulighed at få rørt sig på og være social på:

»At gå er det allervigtigste. Det forbrænder rigtig mange kalorier – går man fem kilometer, forbrænder man ligeså mange kalorier, som hvis man løber fem kilometer. Det tager bare længere tid. En simpel regel, man kan indføre, er, at gå en tur før ethvert af julens måltider. Det kan hurtigt blive en god vane og noget, man kan gøre alle sammen: Børn, børnebørn, familie og venner.«

Ingen fanatisme Jerk W. Langer prædiker ikke en total forandring af julen og alle dens traditioner om god mad og hygge indendøre. Det handler ifølge ernæringseksperten derimod om en øget bevidsthed og accept af, at man ikke behøver sige ja til alt, der bliver én tilbudt.

Omvendt er der ingen grund til at falde i fanatismens grøft. Der skal være plads til en ordentlig julemiddag med alt tilbehøret, og måske er det ikke juleaften, man skal begynde det store helsekorstog. Det handler om at balancere mellem den »lille forkælelse« og den sunde livsstil.

»Man behøver ikke at leve som en asket mellem jul og nytår, omvendt skal man heller ikke slippe tøjlerne fuldstændig.

Jeg foreslår, at du, allerede før du sætter dig til julebordet, lægger en strategi for, hvad du vil spise. Hvilke juleretter, konfekter, kager og drikkevarer vil du helst nyde? Smag så godt på dine favoritter, men undgå dem, der egentlig ikke betyder meget for dig.

I starten af julemåltidet lægger du desuden en mættende bund af sunde grøntsager og to glas vand. Så kan du kaste dig over favorit-julespiserne og på den måde indtage færre kalorier.«

Man kan sagtens

Ernæringseksperten minder også om de daglige 600 gram frugt og grønt:

»Der er mange, som siger, det kan jeg ikke i julen, men det kan man da sagtens, bare tænk på, hvad der også hører julen til i frugtafdelingen: Appelsiner, klementiner, abrikoser, dadler, nødder, mandler. Det er den slags små ændringer i tankegangen, der samlet set gør en forskel«.

Det samme gør sig gældende, hvad angår drikkevarer. Langers personlige motto er: »Hellere to glas god vin end to flasker dårlig vin.«

Med det ønsker han at understrege kvaliteten frem for kvantiteten. Til gengæld må man gerne drikke rigeligt med vand.

Et generelt højt indtag af vand mindsker lysten til alkohol og får os til at drikke mindre.

»Det gør ikke noget, at man enkelte gange går over Sundhedsstyrelsens anbefalinger. Omvendt bør de fleste mennesker vel kunne beslutte en topgrænse, der hedder fem til seks genstande på en festlig aften. Det er, eller bør ikke være, så forskelligt fra, hvad man gør resten af året.«

Følg Jerk W. Langers kontante råd fra imorgen.