Her er den store juleguide til årets brætspil

Få overblik over de nyeste og bedste brætspil og de uundværlige moderne klassikere.

Pirates, 2-4 spillere fra 7 år, Anslået spiltid: Cirka 30 minutter Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: PR

Velkommen til Berlingskes store juletest af brætspil. Vi anmelder her otte spritny spil, hvoraf flere af dem netop har vundet eller været nomineret til årets Guldbrikken - Danmarks brætspilspris. Desuden tager vi et dybdegående kig på otte moderne klassikere – altså spil, der har slået sig fast salgsmæssigt de senere år og årtier.

Eller med andre ord: Spil, der kommet for at blive. Bemærk, at vi ser bort fra de populære og kendte quiz- og festspil og i stedet fokuserer på udgivelser, der kredser om de klassiske brætspilsdyder: Taktik og strategi.

Vi har også valgt at se bort fra Ludo og Matador. Det er klassikere, vi alle kender, men som i dagens voksende brætspilsmarked virker dybt forældede. Begge overgås af adskillige alternativer. Ikke mindst af de spil, vi tester her.

Thomas Conradsen er journalist på Berlingske og jurymedlem af Guldbrikken – Danmarks store, uvildige og årlige brætspilspris.

8 helt nye spil

To Børnespil

Tactilo Loto
1-4 spillere fra 3 år.
Anslået spilletid: 15 minutter
Vinder af Guldbrikken 2012 i kategorien Årets børnespil
***** (5 stjerner af 6)

Det er følesansen, der er i centrum i dette spil, hvor børnene skal stikke lapperne ned i en stofpose og mærke, om det et salathoved, en kanin eller en trillebør, de har i hånden. Alle elementerne er særdeles flot udførte, og spillet fungerer også fremragende som legetøj til de små, indtil de er klar til at lære Tactilo Lotos overskuelige regler. En af de udgivelser, der egner sig godt som børnenes allerførste spil.

Octopus
2-4 spillere fra 5 år
Anslået spilletid: Mellem 10-20 minutter
Nomineret til Guldbrikken 2012 i kategorien Årets børnespil
**** (4 stjerner af 6)

Mange nye børnespil har en form for fysisk mekanik, der fanger børnenes opmærksomhed og får dem til at plage højlydt i butikkerne. I Octopus er det en stang med en blæksprutte i snor, som man skal svinge rundt.

Denne bløddyrs-stangtennis vælter måske børnenes sejlskibe i sin vilde tur rundt på brættet. Men det gode er, at Octopus ikke blot består af denne gimmick, men også indeholder et godt grundspil, der introducerer børnene til taktisk tankegang og lokker dem til at blive bedre.

Tre Familiespil

A La Carte
2-4 spillere fra 6 år
Anslået spilletid: Cirka 60 minutter
Vinder af Guldbrikken 2012 i kategorien Årets familiespil
**** (4 stjerner af 6)

Nu når vi er ved de fysiske gimmicks er A La Carte bestemt en af slagsen. Spillet er en kokkedyst, hvor deltagerne skal krydre maden på deres respektive legetøjspander, vende pappandekager i luften og generelt bare være hurtigere og bedre til at lave mad end modstanderne.

A la Carte er en velfungerende krydsning mellem leg, spil og oplevelse. Og det perfekte krydreri til enhver festlig lejlighed. Men forvent ikke stor dybde og variation i spillet. A La Carte udkom oprindeligt i 1989, men er netop blevet relanceret på dansk.

Hotel Mystery
2-6 spillere fra 8 år
Anslået spilletid: Cirka 30 minutter
Nomineret til Guldbrikken 2012 i kategorien Årets familiespil
**** (4 stjerner af 6)

Hvor Tactilo Loto handler om følesansen og A La Carte udfordrer din motorik, så er Hotel Mystery et spil, der handler om at lytte. To mord begås i et højhus, og du skal høre (!) dig frem til hvor. Selve huset bygger man ni pap-etager. Derefter kaster træbrikker ned gennemhøjhuset - de symboliserer mordofre, mordere og indicier. Men kan du høre hvilke etager, de lander på?

Hotel Mystery er originalt og fortæller en god historie. Men det bliver ensformigt blot at lytte.

Pirates
2-4 spillere fra 7 år
Anslået spiltid: Cirka 30 minutter
Nomineret til Guldbrikken 2012 i kategorien Årets familiespil
*** (3 stjerner af 6)

Pirates er et okay lille spil, der kræver en del af spillernes sans for taktik og strategi. På et lille skattekort skiftes spillerne til at placere symboler og skal forsøge at skabe nogle af de mønstre, de har på personlige missionskort.

Umiddelbart fejler spillet intet, men det mangler i den grad X-factor, og der er adskillige bedre alternativer på markedet, hvor du får mere for pengene. Ønsker du et hurtigt spil, der opfordrer folk til at bygge kreativt, så gå hellere efter nyklassikkeren Carcassonne.

Tre Voksenspil



Africana

2-4 spillere fra 8 år
Anslået spilletid: Mellem 45 og 60 minutter
Vinder af Guldbrikken 2012 i kategorien Årets Voksenspil
**** (4 stjerner af 6)

Africana forsøger at lokke spillernes indre Indiana Jones ud og lege. Som eventyrere på jagt efter skatte rejser man Afrika tyndt. Men i jagten på ædelstene og glemte idoler skal man tænke sig om, så man slår til på det rigtige tidspunkt og gør missionen sværere for modstanderne.

Africana minder om Afrikas Stjerne – dog tilsat langt mere hjerne. Selv om det formelt set er et voksenspil, kan børn med taktisk sans sagtens være med.

Risk Legacy
3-5 spillere fra 13 år.
Anslået spilletid: Mellem 60 og 180 minutter
**** (4 stjerner af 6)

Risk er en klassiker kendt af de fleste, der er udgivet i et utal af variationer. Men af alle disse er Risk Legacy måske den mest spændende overhovedet. Det store salgspunkt ved Legacy er, at spillet udvikler sig undervejs - og ikke mindst udvikler sig i unik retning for netop dig og din spilgruppe. Der er adskillige lukkede konvolutter med tillægsregler i boksen, som du skal åbne, når forskellige delmål opnås. Det er nyskabende og sjovt.

Risk Legacy egner sig fantastisk til teenagere, der har lyst til at erobre verden med krigsfartøjer af plastik.

Lords of Waterdeep
2-5 spillere fra 12 år
Anslået spiltid: Mellem 60 og 90 minutter
Vinder af Guldbrikken 2012 i kategorien Årets Voksenspil
Vinder af Guldbrikken 2012 i kategorien Årets Specialpris
***** (5 stjerner af 6)

Lords of Waterdeep placerer os i en by spækket med intriger fra Dungeons & Dragons-universet. Men der er langt fra tale om et nørdet, svært rollespil. Derimod har vi nærmere at gøre med et taktisk arbejder-placerings-spil a la klassikeren Agricola, der også er anmeldt på disse sider. Lord of Waterdeep har mange ting kørende for sig: Brættet er fortræffeligt, det er let at lære og bringer en betragtelig dybde. Stor anbefaling.

Moderne klassikere

To Børnespil

Frugthaven
2-8 spillere mellem 3 og 8 år.
Anslået spilletid: 5 – 30 minutter
1980
**** (4 stjerner af 6)

Børnene skal forsøge at plukke alle træernes bær og frugt, inden den voldsomt sultne ravn nupper dem. Det er »plottet« i »Frugthaven«, der egner sig glimrende som børnenes første brætspil. Her lærer de helt simple ting som at slå med en terning og aflæse farver og regne ud, om de skal tage en blomme eller en pære fra den flot udførte plade.

Som en sjov bonus er der tænkt et puslespil ind i spilkonceptet. Slår man ravnefiguren på terningen, skal barnet lægge en brik til ravnepuslespillet - og bliver hele puslespillet samlet, inden børnene har plukket frugterne, taber de. Temaet er godt og forståeligt. Det byder på en naturlig spændingskurve, men historiefortællingen er hverken for barsk for de mindste eller barnagtig for de lidt større.

Sværhedsgrad:
Spillet er særdeles simpelt, og treårige med tålmodighed kan sagtens spille med.

Hvad egner spillet sig bedst til:
Primært et søskende- eller opdragelsesspil (»vent til det er din tur, nu«, »nu må du tage en frugt«)

Langtidsholdbarhed:
Det kan sagtens tåle at komme frem månedligt, men byder ikke på spænding i en grad, så man har lyst til at spille det hele tiden.



Woolfy

2-4 spillere mellem 4 og 8 år.
Anslået spilletid: 10 – 20 minutter
2010
***** (5 stjerner af 6)

Vinder af Guldbrikken 2010 i kategorien Bedste Børnespil

Historien om Den Store Stygge Ulv egner sig fantastisk som tema for et brætspil. Børnene (og eventuel en forælder) skal sammen forsøge at få de tre små grise i sikkerhed, mens det glubske, grå rovdyr styres simpelt og elegant via spillets terning. Børnene får ikke blot fortalt eventyret på original vis, de lærer også samarbejde, simpel taktik og at brætspil kan være utroligt sjove.

Spillet er ikke mere avanceret end »Ludo«, men det er utallige gange mere charmerende og lærerigt. Et andet plus er, at elementerne, spillet består af, er særdeles veludført. Det betyder, at de allermindste – de, der endnu ikke begriber simple flytteregler samt terningens funktion – kan bruge spillet som legetøj.

Sværhedsgrad:
Til målgruppen 4-8 årige er spillets sværhedsgrad perfekt. Fremmelige 3-årige kan sagtens spille med.

Hvad egner spillet sig bedst til:
Spil mellem legekammerater, søskende eller som underholdning med forældre og bedsteforældre.

Langtidsholdbarhed:
Det kan være svært at overvinde den store stygge ulv, og man ved aldrig, hvor galt eller godt, det kommer til at gå. Den spænding sikrer en del gennemspilninger hos børn i målgruppen.

Tre Familiespil

Formula D
2-10 spillere fra otte år
Anslået spilletid: 45 – 120 minutter
2008
***** (5 stjerner af 6)

»Formula D« er ifølge denne anmelder det stærkeste væddeløbsspil på markedet i dag. Måske nogensinde. Jeg kan ikke længere overskue antallet af gange, jeg har råbt ad mig selv, mine racerbiler og mine modstandere. Nogle gange i forventningen om det helt rigtige terning-slag. Somme tider i den pureste ekstase. Men alt, alt for ofte i afmagt over en punktering, en regnvåd bane, unfair modkørere og det sorteste uheld. Mere end noget andet byder »Formula D« på et konstant adrenalinkick.

I seriøse brætspil kan terninger være en ulempe – for med de små plasticdimser følger en næsten ubærlig mænge tilfældigheder. Men skaberne af »Formula D« har formået at tænke terningen ind, så den er logisk og skæg frem for forældet og irriterende. Der er nemlig en terning for hvert gear, din racerbil kan køre i. Førstegears-terningen lader dig flytte 1-2 felter, tredjegears-terningen 4-8, mens den mangesidede terning for sjette gear giver dig et spænd på 21-30 felter. Med andre ord skal man mere end noget andet i »Formula D« sørge for at være i det rigtige gear, både når man rammer og ikke mindst forlader hårnålesvingene i Monaco.

Sværhedsgrad:
Det tager omkring 20 minutter at forklare de lette og logiske regler til nye spillere, og selv om der er en del regeldetaljer i spillet, føles det strømlinet, logisk og actionmættet.

Hvad egner spillet sig bedst til:
Fra otte års alderen og op kan alle og enhver spille og nyde dette »Formula D«. Men særligt til sammenkomster mellem adskillige hankønsvæsner (man kan spille op til 10 på én gang) er spillet et hit. Tilsæt eventuelt alkohol.

Langtidsholdbarhed:
Personligt har jeg spillet en hel sæson med en spilgruppe – det var næsten tyve ræs, der hver især optog en hel aften. Alligevel glæder jeg mig stadig som en debuterende Formel 1-pilot til at gribe terningerne og drømme mig bag rattet på de små plasticbiler igen.

Carcassonne
2-5 spillere fra otte år
Anslået spilletid: 30 – 60 minutter
2000
***** (5 stjerner af 6)

»Carcassonne« har siden sin lancering i 2000 solgt i hundredtusindvis af kopier. Og med god grund. For få spil som dette formår at invitere hyggespillere ind i den lidt mere avancerede kvalitetsspils-verden. »Carcassonne« er et terningfrit, taktisk spil, hvor spillerne skiftes til at lægge en landskabs- eller bybrik i ét stort puslespil. Jo flere veje, byer og klostre, man er i stand til at færdiggøre før sine modspillere, jo flere point får man. Spillet kan læres til andre på 20 minutter.

Men når man først har stiftet bekendtskab med det, slipper man det formentlig aldrig igen i sit liv. En charmerende ting ved »Carcassonne« er, at du hele tiden bliver stillet over for snesevis af valg, selv om du kun sidder med en puslespilsbrik på hånden. Det tvinger din hjerne til at arbejde intenst, mens spillet varer. Men »Carcassonne« er heldigvis et spil, hvor man hele tiden morer sig, mens man spiller. En ekstra bonus er, at selve brættet, man lægger, er forskelligt hver gang og altid er en nydelse at følge rent visuelt. I hverdagen får man sjældent lov til at skræddersy sin verden - men det gør du i »Carcassonne«.

Sværhedsgrad:
Reglerne er blot på fem rigt illustrerede sider. Alle kan lære at spille »Carcassonne« på få minutter. Og de fleste er gode til det efter et par timer.

Hvad egner spillet sig bedst til:
Ultimativ familiehygge. På grund af spillets simpelhed kan en familie med børn fra 8-9 år og op sagtens få hele aftener til at gå med spillet. Også godt til parmiddage og familiebesøg.

Langtidsholdbarhed:
Som nævnt er »Carcassonne« et spil, man bliver ved og ved med at trække frem på bordet, når først det står i samlingen derhjemme. Der findes et hav af små udvidelsespakker, hvor særligt Inns & Cathedrals og Traders & Builders er værd at eje.

Ticket to Ride: Europe
2-5 spillere fra otte år
Anslået spilletid: Ca. 60 minutter
2005

**** (4 stjerner af 6)

Spilfirmaet Days of Wonder sælger millioner af spil på verdensplan, og deres absolutte bestseller er »Ticket to Ride«-serien. Det stærkeste spil i serien er »Ticket to Ride: Europe«, hvor man får lov at lege tog-pioner i Europa. Det er et episk kapløb med modstandere om at etablere de længste og mest avancerede togruter på land, gennem bjerge og via færger. På kryds og tværs af hele kontinentet. Det, der gør »Ticket to Ride« så attraktivt for så mange spillere, er, at man får en forholdsvis dyb brætspilsoplevelse på kort tid.

Spillet er hurtigt at sætte op, runderne fræser af sted og efter en lille time – afhængigt af spillere – sidder man og tæller sine snedigt vundne point op. »Ticket to Ride« fungerer bedst, når man har fået lidt rutine. Så begynder man nemlig at se mulighederne for at spille mere aggressivt og blokere hinandens ruter. Enorme humørsvingninger følger med, når man spiller »Ticket to Ride«.

Det ærgerlige ved spillet er dog, at man bruger meget tid og energi på at trække de kort, der giver en adgang til at bygge ruterne. Det er spillets kedeligste del, men desværre også den del, der optager mest spil(d)tid.

Sværhedsgrad:
De danske regler er fantastisk lette at læse og lære. Der er ikke voldsomt mange regler, så selv uøvede brætspillere gør det meste rigtigt i første forsøg.

Hvad egner spillet sig bedst til:
Som »Carcassonne« er dette et familiehygge-spil. Men i højere grad end »Carcasonne« er »Ticket to Ride« også godt til meget konkurrenceorienterede mennesker, da der er muligheder for at være modbydelige mod hinanden.

Langtidsholdbarhed:
At der hvert år sælges flere hundredtusinde kopier af »Ticket to Ride« beviser, at spillet har en holdbarhed og tidløshed. Personligt har jeg ikke lyst til at spille det alt for tit på grund af korttrækkeriet, men millioner af entusiaster kan ikke tage fejl.

Tre Voksenspil

Power Grid
2-6 spillere fra 12 år
Anslået spiltid: 90 – 150 minutter
2004
****** (6 stjerner af 6)

Advarsel! De følgende sætninger kan forekomme knastørre: I »Power Grid« kæmper man om at bygge det mest effektive netværk af elkraftværker i Tyskland eller USA. Spillet kræver udvidede hovedregningsegenskaber, når man skal auktionere om de nye kraftværksteknologier og udvide sit netværk. Man skal også købe råstoffer – olie, uran, skrald, kul – til sin elproduktion, og regner du forkert, kan du misse en hel omgangs indtjening. Det kan være fatalt.

Men én ting er, at spillet lyder knastørt, når man fortæller om det. Noget andet er, hvordan det føles at spille. Og »Power Grid« er et studie i perfektion. Spillets koncept og regler er så stramme og blottet for heldmomenter, at alle er jævnbyrdige. Og den lighed gør kampen tværs over brættet ekstremt intens. Auktionerne - spillets hjerte - tvinger bandeord ud af de sløve og fremmaner jubelscener fra de snu. En anden stor bonus er, at de, der sakker bagud, samles op igen via spillets mekanik. Slutter man en runde på »sidstepladsen«, får man alle placeringsmæssige fordele i den næste.

Det geniale princip betyder, at der altid er spænding til og med sidste runde, og at man hele tiden skal spille op til sit bedste.

Sværhedsgrad:
Reglerne kan være komplicerede for nye spillere, men efter ét spil bør de fleste kunne forstå reglerne.

Hvad egner spillet sig bedst til:
Grupper på 3-6 voksne, der gerne vil have en seriøs, men overskuelig spiloplevelse.

Langtidsholdbarhed:
Da »Power Grid« lukrerer på færdigheder frem for held og har et fremragende regelsæt, bliver spillet blot bedre for hver gang. Vil man gerne variere, kan man tilkøbe ekstra kort.



Pandemic

2-4 spillere fra 10 år
Anslået spilletid: 30 – 60 minutter
2008
***** (5 stjerner af 6)

Epidemier breder sig i Afrika, USA og Asien. Sygdomme truer med at udrydde menneskeracen, hvis ikke et superteam af forskere, læger og førstehjælpere formår at bremse dem. Superteamet består af de to til fire deltagende spillere, for »Pandemic« er et af de få spil, hvor man skal arbejde sammen mod et fælles mål.

I starten af »Pandemic« trækker hver spiller en rolle, der giver én nogle særlige egenskaber. Måske kan den ene flyve ekstra rundt på verdenskortet, mens den anden er bedre til research. Det er essentielt for gruppen af spillere at få arbejdsfordelingen på plads, hvis man vil have en chance mod de voldsomt aggressive sygdomme.

En fantastisk ting ved »Pandemic« er, at spiloplevelsen er enormt dynamisk. Epidemierne spreder sig vildt, og man skiftevis forsøger som gruppe at lappe huller ved at symptombehandle og på overlegen vis at lege Gud ved at kurere sygdommene. Når »Pandemic« er bedst, forenes gruppen til en samlet enhed med fælles vision og puls, mens man arbejder frem mod en ny chance til mennesket. Ellers dets endeligt.

En sidste glimrende ting ved »Pandemic« er, at man kan beslutte sig for en sværhedsgrad – altså justere på sygdommenes aggressivitet – inden man spiller. Det betyder, at man altid finder en passende udfordring til både nybegyndere og garvede spillere.

Sværhedsgrad:
Reglerne er engelske, men letlæselige og endnu vigtigere: Lette at forstå. Selve spillet giver fuld mening for alle deltagere efter et par omgange.

Hvad egner spillet sig bedst til:
Spillet er lige sjovt for 2-4 deltagere, og skarpe tweens og opefter kan sagtens spille med. Desuden et eminent parmiddag-spil.

Langtidsholdbarhed:
Spillene er vidt forskellige, fordi man aldrig ved, hvor sygdommene bryder ud. Desuden er rollerne med til at variere spiloplevelsen for den enkelte. Der findes desuden en fremragende udvidelsespakke til de mest ihærdige spillere.

Agricola
1-5 spillere fra 12 år
Anslået spilletid: 45 – 90 minutter
2007
****** (6 stjerner af 6)

Her er et drømmescenario: Du får lov til at bygge en gård op komplet med marker, køer og svin UDEN at skulle stå tidligt op eller komme til at stinke af gylle. For »Agricola« er ikke bare et bondegårdsspil - det er en landmandssimulation, hvor du skal tænke forud, få ting til at gro, dyr til at yngle og ikke mindst tage højde for, at din hårdtarbejdende familie får nok at spise. Under spillet skal man også udbygge gården og udvide familien med flere børn – begge på strategisk vigtige tidspunkter.

»Agricola« er – i denne anmelders optik – det mest udsøgte spilkoncept, der er skabt. For det første er landlivstemaet logisk inkorporeret i spilmekanikken. For det andet er netop spilmekanikken eminent. Ustandseligt stilles du over for hårde valg og direkte brutale fravalg: Hvilken type afgrøder og dyr vil du satse på? Er det tid til at bygge indhegninger nu, eller bør du vente en tur, fordi det er vigtigere at få dit kvæg til at yngle? Skrider balancen for dig undervejs, venter nederlaget med garanti.

Der er dog én negativ ting ved »Agricola«: Lige når du føler, at du har opbygget en fuldt funktionsdygtig gård og gerne vil se den trives, slutter spillet. Man sidder hver gang tilbage med følelsen af, at det kunne være rart med et par runder mere. Men i denne »fejl« ligger samtidig spillets største styrke. Du bliver nødt til at være næsten overnaturligt effektiv for at få opbygget den perfekte gård inden for spillets få runder.

Sværhedsgrad:
Reglerne er engelske og kan være vanskelige at forstå for folk, der ikke er vant til at spille. Heldigvis kan man vælge en neddroslet familieudgave, og så kan man vente med de avancerede regler, til man føler sig klar.

Hvad egner spillet sig bedst til:
Det er et udpræget voksenspil, selv om store teenagere kan være med. Det kræver lyst blandt alle spillere til at tage sig sammen og lære nogle regler, der i første omgang virker forvirrende.

Langtidsholdbarhed:
Der er taktisk og strategisk dybde i »Agricola«-boksen, der gør, at spillet kan tage årevis at mestre. Desuden tager det ikke langt tid at spille, og det – sammenholdt med kvaliteten – er en stor grund til at spille det igen og igen.

Samtlige spil, klassikerne og de nye, kan blandt andet findes i specialbutikken Games (Jorcks Passage i København, Store Torv i Aarhus, Boulevarden i Aalborg) eller på gamesweb.dk.