Hans elskedes bedstefar blev myrdet. Nu skal han forsvare morderen

»Sagen Collini« er en spændende kriminalhistorie om hævn, moral og krigsforbrydelser og med både nutiden og Anden Verdenskrig som referenceramme. Men publikum har gættet mordmotivet, før filmens advokat omsider finder ud af det.

Elyas M´Barek som advokaten Kasper Leinen og Alexandra Maria Lara som den myrdedes barnebarn, Johanna. Fold sammen
Læs mere

I åbningsscenen i den tyske thriller »Sagen Collini« ser man en ældre mand banke på døren til en hotelsuite, hvorefter en anden ældre mand lukker op. Man fornemmer, at noget dramatisk og voldeligt derefter sker, og i næste scene ser man den første ældre mand slæbe sig gennem hotellets foyer med blodige sko, efterladende sig blod på gulvet.

Det viser sig, at manden i hotelsuiten er blevet skudt og maltrakteret. Hans navn var Hans Meyer, og han var en hovedrig tysk industrialist. Morderen er en italiener ved navn Fabrizio Collini, spillet med fastfrossen intensitet af Franco Nero. Men hvad er motivet bag mordet? Fabrizio Collini nægter at sige et ord, og den unge forsvarsadvokat Caspar Leinen, spillet af tysk films nye stjerne Elyas M’Barek, er på bar bund.

For den unge uprøvede forsvarsadvokat kompliceres sagen af, at han havde et næsten sønagtigt forhold til den myrdede  og et kærlighedsforhold for mange år siden til hans barnebarn Johanna (spillet af Alexandra Maria Lara). Johanna ser meget unådigt på hans rolle som forsvarsadvokat for den mand, der myrdede hendes elskede bedstefar.

»Hvordan kunne et demokratisk Tyskland så sent som i slutningen af 1960erne lade sine mordere slippe for straf?«


I løbet af filmen viser det sig, at Kasper Leinen er meget længere om at opdage motivet til mordet end publikum. Det er nemlig ret åbenlyst for biografgængere, at sagens rødder går tilbage til krigens tid, nu da en ældre italiener myrder en ældre tysker. Det viser sig da også, at Hans Meyer ikke blot var en dygtig industrialist og en kærlig bedstefar, men at han også var SS-officer under krigen, hvor han var udstationeret i Italien. Det kommer ikke som en overraskelse, da Kasper Leinen endelig finder den pistol i Hans Meyers bibliotek, der bliver nøglen til løsning af mysteriet.

Filmen, der har været en stor succes i Tyskland, bygger på en roman af Ferdinand von Schirach, der selv er barnebarn af hitlerjugendlederen Baldur von Schirach. Den er skruet godt sammen, og man mister ikke et øjeblik interessen for personerne og dramaet. Ikke mindst opklaringen af de tragiske hændelser i den lille italienske by er flot dramatiseret, med filmiske tilbageblik på krigen, så filmen ikke forbliver et stillestående retssalsdrama.

Det højner også filmens kvalitet, at dramaet, der ellers er sat i nutiden, ikke blot har Anden Verdenskrig som referenceramme, men også inddrager nyere tysk historie i sin fortælling. Sagen er nemlig den, at man i 1968 indførte en forældelse for drab begået af tyske soldater mod civile. Denne tyske straffelovsændring var i sin samtid omdiskuteret og betegnes i filmen som en retslig skandale.

Der er altså tale om ikke blot en effektiv thriller om et mord og dets opklaring, men også om en film om tysk historie og om, hvor lovenes moralske grænser går. Hvordan kunne et demokratisk Tyskland så sent som i slutningen af 1960erne lade sine mordere slippe for straf? Desuden er filmens temaer hævn og tilgivelse. Kan man så mange år efter stadig ønske hævn,  eller er det, som Hans Meyers barnebarn siger det, bedst at glemme fortiden? Instruktøren Marco Kreuzpaintner blander fint spændingselementerne med disse principielle aspekter.

Problemet med filmen er, at den har en tendens til at hvile på sine klichéer. Forsvarsadvokat Kasper Leinen er idealistisk, ser supergodt ud og har et rent hjerte. Han er parat til at sige nej tak til bestikkelse og andet for at forfølge retfærdigheden. Derimod er hans modstander i retssalen en moralsk korrupt advokat ved navn Richard Mattinger, spillet af Heiner Lauterbach. En beskidt type. Han vil skjule Hans Meyers skumle fortid og forsøger at bestikke den unge Leinen, men uden held. I sidste ende viser det sig, at han selv er fedtet ind i den skandaløse lov fra 1968.

Der er for få nuancer i persongalleriet, hvilket går ud over filmens kvalitet.

Men som en spændende film om et mords opklaring og krigens lange skygger er der tale om en velinstrueret og dramatisk film, som det er værd at se.

Sagen Collini

Instruktør: Marco Kreuzpaintner. Medvirkende: Elyas M'Barek, Alexandra Maria Lara m.fl.