Gyldendal halverer overskud, mens Lindhardt og Ringhof sætter rekord

Det seneste år er Gyldendals overskud mere end halveret, mens Lindhardt og Ringhofs overskud er det bedste i forlagets historie. Den markante forskel i resultatet skal findes i salget af bestsellere og i forlagenes digitale investeringer.

Gyldendals samt Lindhardt og Ringhofs årsresultater adskiller sig meget. En af årsagerne er forskellen i salget af forventede bestsellere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bjarke Bo Olsen

Både Gyldendal og Lindhardt og Ringhof offentliggjorde tirsdag deres årsregnskaber, men resultaterne for de to forlag er meget forskellige.

Gyldendals resultat i 2018 er halveret sammenlignet med året før, mens Lindhardt og Ringhof leverer deres bedste resultat i forlagets historie.

Gyldendals resultat for årets regnskab er 16,1 mio. kr. efter skat, mens det i 2017 var 34,4 mio. kr. efter skat.

Lindhardt og Ringhofs resultat for årets regnskab er 13,3 mio. kr. efter skat, mens det i 2017 var 2,1 mio. kr. efter skat.

Samtidig viser tallene, at Gyldendal i 2018 omsatte for 9,5 mio. kr. mindre end i 2017, mens Lindhardt og Ringhof i 2018 omsatte for 36 mio. kr. mere end i 2017.

Det skal bemærkes, at Lindhardt og Ringhofs revision af regnskabet endnu ikke er afsluttet.

Lindhardt og Ringhofs digitale investeringer giver pote

Årsagerne til de store forskelle i regnskaberne skal findes i både salget af bøger og i investeringer.

Danmarks største forlag, Gyldendal, har haft et økonomisk vanskeligt år, fordi de har haft et mindre salg af forventede bestsellere, frafald af bogklubmedlemmer, og fordi de har investeret i at gøre virksomheden mere digital.

»Vi har i nogle år solgt for lidt og bygget for stort et lager op. Men årets resultat er også et udtryk for, at vi har haft store afskrivninger, fordi vi har investeret meget i at omstille forretningen fra at være meget analog til at blive meget mere digital,« siger Morten Hesseldahl, adm. direktør i Gyldendal.

Den digitale omstilling går blandt andet ud på at lave mere digitalt undervisningsmateriale til uddannelsesinstitutioner.

Lindhardt og Ringhofs rekordresultat skyldes blandt andet, at deres bestsellere har levet op til det forventede salg. Blandt andet tog Knud Romers roman »Kort over paradis« og Michelle Obamas »Min historie« læserne med storm.

Derudover har forlaget de seneste år investeret massivt i digital omstilling, og de investeringer bærer nu frugt.

»I 2017 investerede vi virkelig meget i vores digitale omstilling på hele forlaget. Både i undervisningssektoren, hvor vi er rigtig store, og i vores digitale forlag Saga. Nu er nogle af vores projekter afsluttet, og de er velfungerende, og det gør, at vores resultat er markant forbedret,« siger Lars Boesgaard, adm. direktør i Lindhardt og Ringhof.

Lars Boesgaard understreger, at det også er væsentligt for årets resultat, at samtlige forretningsområder går godt.

»Når du driver et forlagshus, der både har undervisningsforlag, børnebogsforlag, fagbogsforlag, digitalt forlag, voksen skønlitteratur på dansk og på engelsk, så er der en masse tandhjul, der roterer, og de skal helst alle sammen fungere, før du kommer ud med et godt samlet resultat. Det er den proces, vi har finjusteret de senere år, og det ser ud til at virke,« siger han.

»Vi skal fortsætte med at investere«

Ved halvårsregnskabet i august nedjusterede Gyldendal forventningerne til årsresultatet til under det halve. Forlaget kunne allerede der se, at salget af bøger ikke levede op til forventningerne.

Få månederne forinden tiltrådte Morten Hesseldahl som adm. direktør, og i den forbindelse startede arbejdet med en ny strategi om at udvide forlagets forretning med produkter og services, som lægger sig op ad Gyldendals traditionelle kerneforretninger.

Som et led i strategien købte Gyldendal virksomheden Guide2know samt 60 procent af MentorDanmark. Virksomhederne beskæftiger sig med henholdsvis e-læringsmoduler til videreuddannelse af sundhedsfagligt personale og privat lektiehjælp til elever i grundskoler og på ungdomsuddannelser.

Morten Hesseldahl mener, at det er vigtigt, at Gyldendal bliver ved med at investere for at udvikle sig – selvom det ikke giver et godt resultat med det samme.

»Vi skal blive ved med at investere og bruge penge på at tilpasse os en ny digital virkelighed, men vi skal selvfølgelig også kunne se, at de investeringer, vi laver, giver noget på bunden. Jeg tror på, at vi er tilbage på det gamle indtjeningsniveau inden for en overskuelig årrække,« siger han og fortæller, at de allerede har kig på flere andre mulige investeringer.