Gylden fremtid for dansk mode

Dansk mode så sidste år et rekordhøjt antal af nyopstartede modevirksomheder og en fordobling af investeringerne i branchen. Men eventyret er langt fra ovre. Salget af dansk mode står til en fordobling på blot otte år.

Det vrimler med iværksættere og investorer i dansk mode. Aldrig før har branchen set så mange nyopstartede virksomheder og så mange udefrakommende investeringer.

Men det er der også gode grunde til, for potentialet er stort: Den danske modebranche står til at fordoble salget inden for blot otte år, vurderer brancheforeningen Dansk Textil & Beklædning.

»I mange, mange år var tekstil og beklædning et stedbarn i dansk industri. Men siden 1990erne har vi tredoblet omsætningen og øget vores eksport endnu mere. Det står nu klart for alle, at potentialet er kæmpestort. Folk er begyndt at tale om dansk mode som en potentiel femte klynge for verdensmode,« siger Jens Blok, informationchef fra Dansk Textil & Beklædning.

Tal fra brancheforeningen viser, at salget af dansk mode steg otte pct. sidste år til 32 mia. kroner. Omkring 80 pct. af salget stammer fra eksport.

Skriften på væggen

Potentialet i dansk mode er dog langt større end det, vi hidtil har set.

Dansk Textil & Beklædning regner med, at salget af dansk mode vil blive fordoblet på blot otte år til en samlet omsætning på 64 mia. kr. i 2015. Heraf vil eksporten stige fra i dag at udgøre 80 pct. af det samlede salg til 85 pct. af salget - eller med andre ord 55 mia. kr. i 2015.

Både iværksættere og investorer har allerede set skriften på væggen. Sidste år blev der åbnet 48 nye modevirksomheder i Danmark, og det er det højeste antal i mange år.

Til sammenligning var der fra 2003-2005 et gennemsnit af 40 nye modevirksomheder, mens der årene forinden var en afgang af virksomheder i branchen, oplyser Dansk Textil & Beklædning.

Milliardinvesteringer

Samtidig er antallet af eksterne investeringer fordoblet sidste år til omkring 34 eksterne investering i 2006 i forhold til 15-17 året før.

»Vi kan kun gisne om, hvor meget der skydes ind i kroner og øre, da investorerne sjældent oplyser det. Men man snakker om et milliardbeløb,« siger Jens Blok fra Dansk Textil & Beklædning.

Ekstern kapital er netop også en forudsætning for, at dansk mode kan udnytte potentialet. Mange af modeselskaberne er familiedrevne selskaber, der har brug for et kapitalindskud og professionel ekspertise for at tage springet ud på verdensmarkedet.

»Det er rasende dyrt at åbne på de udenlandske markeder. Det forudsætter, at du har kapitalen til det, og det kræver dyb markedsviden. Potentialet kunne udnyttes ved en større kapitalindsprøjtning,« siger Jens Blok.

Der er da også masser af konkrete eksempler på, at investorer fra ind- og udland har fanget interesse for danske modedesignere. Alene sidste år købte islandske Baugur omkring halvdelen af tøjmærket »Day Birger et Mikkelsen«, mens kapitalfonden Axcel købte 70 pct. af aktierne i Noa Noa.