Guccitasker og photoshoots giver dem en følelse af at være noget – »hvis vi lader det være op til Instagram at elske os, opnår vi ikke kærlighed«

»De dyre piger« i ny DR3-dokumentar lever for små, digitale hjertetilkendegivelser fra personer, de aldrig har mødt. Der skal dog ikke meget til, før det hele krakelerer, mener psykolog og GirlTalk-direktør Anna Bjerre.

Hvorfor betyder likes på Instagram så meget? Fordi vi som mennesker gerne vil anerkendes, ses og elskes, mener psykolog. Problematikken er aktuel i DR3-dokumentaren »De dyre piger«. Fold sammen
Læs mere
Foto: DR
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De bruger alle deres penge – og flere til – på tøj, tasker, negle, vipper, hår, restaurantbesøg, skønhedsoperationer, you name it. Alt sammen i jagten på billeder, der skal høste likes og digital anerkendelse.

DR3-dokumentarserien »De dyre piger« handler imidlertid om andet og mere end at se godt ud på Instagram.

»Hvad der umiddelbart ligner en forargelsesdokumentar, som vil få reaktionære typer som mig til at råbe »dannelsestab« og »læs en bog!«, udvikler sig hurtigt til at være et vigtigt vidnesbyrd om kvinder med perfekthedssyndrom,« skriver Berlingskes Anne Sophia Hermansen i en mediekommentar.

»Mine følgeres mening betyder alt,« siger en af de fem unge kvinder, som dokumentarserien kredser om. »Luksus giver mig selvværd,« fortæller en anden.

De siger det jo selv, mener Anna Bjerre, der er psykolog og direktør for rådgivningsportalen GirlTalk.

De unge kvinder får en umiddelbar følelse af at være noget, når de opbygger en identitet om dyre tasker og Instagram-blær, mener psykologen.

Problemet er, at der ikke skal ret meget til, før det hele krakelerer.

Likes i sig selv er ikke et problem, forklarer psykolog Anna Bjerre i forbindelse med DR3-dokumentaren »De dyre piger«. »Det er kun et problem, hvis du tillægger dem for meget værdi. Så har du givet magten til andre – magten til at fortælle dig, om du er god nok, som du er.« Fold sammen
Læs mere
Foto: DR.

Vi vil anerkendes, ses og elskes

Flere af de dyre piger hyrer professionelle fotografer til at tage billeder af dem. Den ene har investeret i et heldags-photoshoot og poserer i forskellige outfit rundt omkring i København. Den anden på en baggrund af høje, hvide paneler og Instagram-venlige blomster.

Succeskriteriet er det samme: små, digitale hjertetilkendegivelser fra personer, de aldrig har mødt i virkeligheden.

Hvorfor betyder likes, der ikke umiddelbart har nogen værdi, så meget?

Fordi vi som mennesker gerne vil anerkendes, ses og elskes, mener Anna Bjerre. Og det er der ikke noget i vejen med:

»Problemet er, at dine følgere på Instagram, som ikke kender dig 'rigtigt', ikke elsker dig for den, du er, men for det, du viser. Hvis vi lader det være op til Instagram at elske os, opnår vi ikke kærlighed, men overfladisk beundring.«

Det, de unge kvinder har bygget op, er ikke holdbart, men en ydre skal, mener psykologen. En skal, der er skrøbelig at stå på.

Kan købe sig til selvtillid – men ikke selvværd

Det er som om, »De dyre piger« skifter tone undervejs. Seeren får lov at kradse i de små, kvadratiske glansbilleder, og pludselig handler det ikke kun om forargende forbrug og selviscenesættelse.

Det handler om, at de unge kvinder kæmper med alt fra angst og ensomhed til at være blevet islamisk gift som 15-årig.

»»De dyre piger« er ikke dumme piger, men unge kvinder, der forsøger at gøre et uperfekt liv til et lidt mere helt liv. Desværre på en komplet idiotisk måde, der kun gør dem endnu mere ulykkelige,« skriver Anne Sophia Hermansen.

»Hvis en stor del af din identitet er bygget op omkring det ydre, så vil andre mennesker tillægge dig egenskaber, du måske slet ikke besidder. Og når der er langt fra det, man i virkeligheden er, til det, folk tror du er, så skaber det ensomhedsfølelse,« siger psykolog Anna Bjerre. Foto fra DR3-dokumentaren »De dyre piger«. Fold sammen
Læs mere
Foto: DR.

Mange forestiller sig, at en influencers liv er perfekt, lykkeligt og rigtigt, mener Anna Bjerre.

»Det er den kage, de gerne vil have en bid af. De er villige til at gå meget langt for at opleve samme succes, som de tror, at andre har,« forklarer Anna Bjerre.

Psykologen tror på, at de unge kvinder kan købe sig til større selvtillid – men ikke selvværd.

»Alle de ydre faktorer kan give en følelse af her og nu-selvtillid. I længden vil det dog ikke være det, der bærer dig igennem, hvis ikke du har bygget et solidt fundament,« siger Anna Bjerre og fortsætter:

»Hvis man er så afhængig af hele tiden at forholde sig til andres meninger om en, bliver man et meget fragmenteret menneske. Det kan være med til at forstærke følelsen af angst og ensomhed, som nogle af pigerne refererer til.«

Amie er en af de fem kvinder i DR3s dokumentar »De dyre piger«, og hvis hun vil have en Gucci-taske til 18.000 kroner, skal farmand bare hoste op … Fold sammen
Læs mere
Foto: DR.

Falsk varedeklaration

Rækker det perfekthedssyndrom, Anna Sophia Hermansen taler om, ud over de fem kvinder, DR3 har portrætteret?

Helt sikkert, mener Anna Bjerre og påpeger, at tv-programmer som »Keeping Up With the Kardashians« har været med til at idealisere en bestemt livsstil.

»Der er rigtig mange programmer, som hylder det her fame liv. Hvis man ikke også ser bagsiden af medaljen, er det falsk varedeklaration,« siger hun.

»Når vi taler penge og succes, er det vigtigt at huske, at det ikke er der, den sande lykke findes. Det er ikke, hvad du ejer i materielle goder, men i langt højere grad hvem du har at dele dem med.«