Google vil lave en »Netflix« med spil, du kan hente direkte

Google lancerede tirsdag streamingtjenesten STADIA, der i løbet af 2019 kommer til at udbyde en lang række spil på samme måde, som vi kender det med film og serier fra Netflix. Forsker mener, at tjenesten kræver sociale regler for spil blandt børn og unge.

Googles nye spil-streamingtjeneste vil gøre det muligt at tilgå spil direkte fra YouTube efter en ventetid på blot få sekunder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix/Arkiv

Fem sekunder.

Så kort tid går der, førend dit barn kan begynde at spille et nyt spil, som barnet selv har downloadet, når Googles nye spil-streamingtjeneste, STADIA, går i luften i løbet af 2019. Tjenesten minder på mange måder om Netflix, men STADIA streamer blot spil frem for film og serier.

STADIA gør det muligt at spille en lang række spil, uden at brugeren skal hente indholdet ned på sin egen enhed, fordi der spilles direkte fra browseren. Spillene kan hentes direkte fra reklamer på YouTube og ned på smartphone, tablet, desktop og computer.

Tirsdag annoncerede Google STADIA i forbindelse med spilmessen Game Developers Conference, GCD, i San Francisco. Her lagde Phil Harrison, Googles vicedirektør, ikke skjul på sin egen begejstring, da han undervejs i salgstalen for STADIA sagde, at:

»Med STADIA kan vi alle drømme større. Sammen kan vi bygge en legeplads for enhver fantasi.«

Passer til vores forbrug

Ifølge Andreas Lieberoth, som forsker i mediepsykologi og computerspil ved Aarhus Universitet, adskiller Googles tjeneste sig dog ikke markant fra allerede eksisterende tilbud.

»Salget af spilæsker har været faldende længe. På STEAM kan man også hente spil digitalt frem for et fysisk køb, og den tjeneste har eksisteret forholdsvis længe. Den fungerer som App Store, og inden for få minutter er man klar til at spille,« siger Andreas Lieberoth.

Han påpeger dog, at Google sikkert kan gøre processen væsentligt hurtigere, end vi tidligere har set, og derfor kan det få betydning for måden, som vi bruger tjenesten på.

»STADIA passer til måden, voksne, unge og børn bruger medietjenester på. Alt foregår on demand, og fordi tjenesterne er bygget op omkring en algoritme, vil tjenesten sende mere relateret indhold i din retning, og så stiger sandsynligheden for, at man bliver der i længere tid,« siger Andreas Lieberoth.

Han understreger, at man endnu ikke kan sige noget om, hvilken betydning streamingtjenesten får, og at forskningen ikke peger på nogen grund til panik, men han frygter, at det kan skubbe til vores evne til at holde små pauser i løbet af dagen.

»Min bekymring er, at vi er blevet dårligere til at kigge ud af vinduet, fordi en lille skærm åbner en ny verden for os. Den mindsker interessen for vores umiddelbare nærhed, og den her tjeneste, kunne måske godt styrke den tendens. Det må tiden vise,« siger Andreas Lieberoth.

Rune Kristian Lundedal Nielsen, psykolog og spilforsker

»Det er måden, vi bruger teknologien på, som kan være problematisk.«


Teknologien er ikke problemet

Rune Kristian Lundedal Nielsen, der er psykolog og spilforsker på IT-Universitet i København mener, at der er positive sider ved tjenesten.

»STADIA kan skabe et  fællesskab, fordi man hurtigt kan linke spil til hinanden og få sine venner med ind i spillet. Man kan også nemt vise det spil, man prøvede igår, og det gør det nemmere at forklare og lettere for den anden at tage del i,« siger Rune Kristian Lundedal Nielsen.

Han er dog i tvivl om, hvorvidt STADIA vil virke så godt, som Google hævder.

»Det kræver jo først og fremmest en god internetforbindelse, hvis det overhovedet skal være muligt at tilgå spillene. Det er der ikke alle steder. Jeg kunne forestille mig,  at forældre vil glæde sig over sommerhusets dårlige forbindelse,« siger Rune Kristian Lundedal Nielsen.

Han tror dog, at spiltjenesten kommer til at føre nogle snakke omkring spisebordet med sig.

»Jeg forestiller mig, at en del forældre vil tale med deres børn om, hvornår man må spille, og hvornår man må skrive til andre angående spil. Der skal udvikles nogle sociale regler på området. Men det er ikke teknologien, som er problemet. Det er vigtigt at have for øje. Det er måden, vi bruger teknologien på, som kan være problematisk,« siger Rune Kristian Lundedal Nielsen.

Det er endnu ikke offentliggjort, hvornår streamingtjenesten bliver tilgængelig, og det fremgår heller ikke, hvad tjenesten kommer til at koste brugerne.