Gøglerkongen slog til igen

MODEUGE: Henrik Vibskov viste klude frem på Sundholm.

Foto: Erik Refner Fold sammen
Læs mere

På forhånd var det blevet lovet, at man kunne skaffe sig adgang til Henrik Vibskovs show ved at fremvise en pakke smøger, et finsk pas eller en flad 50'er.

Og dømme efter den et par hundrede meter lange kø af, var der en stor del af den københavnske ungdom der havde forceret Langebro og taget turen helt til Sundholm på Amager for at se hvad Henrik Vibskov denne gang havde fundet på af narrestreger.

Hvor mange af dem som havde finsk pas vides ikke, men 50 kroner har de fleste unge jo råd til i dag.

Sundholm er mest kendt for i forne tider at huse fattiggård og tvangsarbejdsanstalt og i nyere tid væresteder for sprittere og bumser. Og det er nok Henrik Vibskovs kærlighed til det alternative

og obskure, der havde fået ham til at henlægge sit show til Fabrikken for Kunst og Design midt i det gamle behandlingsområde.

De mange hundrede fremmødte, som primært var dukket op for at tage del i den lovede fest, blev under opholdet i den lange kø underholdt af et skramleorkester der med medbragte instrumenter, megafon og sange som vistnok handlede om cykelshorts, fik stemningen bragt i retning af en Emir Kusturica-film.

Inden for var fabrikshallen omdannet til "The Fantabalous Music Factory" - et gigantisk Storm P.- inspireret stativ med cykler fastspændt og forbundet til trommer, horn, harmonikaer og klokkespil.

Og hvor modeugen ellers har været ved at drukne i sur champagne var det befriende at man i Amagers lummerhede kunne få sig en kølig dåsebajer.

På Henrik Vibskovs visitkort står der ud over designer også musiker og kunstner. Og efter i aften kunne han tilføje entertainer, da han gik på scenen for at præsentere sit cykelshow. Henrik Vibskov er et idol blandt de 21-årige fashionistas, som hylder ham som en helt.

Og jublen ville heller ingen ende tage, da de første kønne piger og type-castede drenge fra det københavnske natteliv indtog det store cykelstativ og satte hjulene og dermed trommer, horn og harmonika i gang. Skramlerocken blev hurtigt mixet op med en dj's elektroniske flader til en storladen lydcollage mens modellerne gik deres runder om stativet.

"En gut i lårkort. Det ser sgu da åndssvagt ud!" udbrød en tilskuer, og Henrik Vibskovs herretøj er og bliver både outreret, alternativt og gøglet på en underfundig måde. Om man kan lide det er så afgjort en smagssag, mens pigetøjet, designet af den talentfulde Maja Brix, i højere grad overholder nogle klassiske konventioner om hvordan en sexet pige skal se ud. Og det er imellem det elegante og det helt gak- gakkede at Henrik Vibskov har fundet sit helt egen plads i dansk mode, der godt bruges lidt flere originaler af hans kaliber.