Frödin og co.: Du er inviteret. Du glæder dig. God fornøjelse.

Den kreative proces er i fuld gang på Bellevue Teatret. Hvad der helt præcis kommer til at ske, er der dog ikke nogen, der ved endnu. Mød Paprika Steen, Peter Frödin, Anders W. Berthelsen og Line Knutzon, der barsler med det fælles show »Elin’s fest« på Bellevue teatret. Fødslen er sat til 5. oktober.

Alt kan ske, når Anders W. Berthelsen, Line Knutzon, Peter Frödin og Paprika Steen sætter hinanden stævne på Bellevue Teatret. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»INVITATION« står der, med store håndskrevne bogstaver øverst på den lettere krøllede A4-side. »Kom til Elin’s fest fra 5. oktober 2013 kl 20 - ?. Strandvejen 451, Klampenborg. Du er inviteret. Du glæder dig. God fornøjelse.« Nedenunder er et sort-hvidt og lettere udtværet billede af tre sorthårede personer, der skuler mut ud på dig. Allernederst er snipper med telefonnumre, lige til at rive ud og putte i lommen.

Ville du tage med, hvis du så det opslag på et offentligt toilet, eller i den lokale Superbrugs? Eller ville du bare gå forbi? Hvis du svarer ja til den sidstnævnte mulighed, risikerer du, at gå glip af lidt af en fest.

Paprika Steen, Peter Frödin og Line Knutzon har arbejdet sammen på forestillingen »Guds blinde øje« - en forløber for »Lex og klatten«. Anders W. Berthelsen og Paprika Steen spillede med – og mod – hinanden i filmen »Superclassico«. Men de fire har aldrig arbejdet sammen før, så det er både velafprøvede og nye kreative energier, der er i spil i prøvesalen på Bellevue, hvor kreativiteten indtil videre bobler frit. Alle ideer skal prøves af, inden de enten bliver indlemmet i showet, droppet eller gemt til en anden, mere passende, gang.

»Det er sketchbaseret underholdning, som vi er ved at finde på nu,« siger Peter Frödin i et forsøg på at indkredse, hvad publikum egentlig kan glæde sig til. »Det bliver hele tiden afbrudt af forskellige ting. Eksempelvis KUNNE der komme en hæveautomat ned fra loftet, og så kommer der en ind, der vender sig mod publikum og siger ’jeg skal bare lige hæve 200 kroner’ og går ud igen. Og det var så et af de store numre! Og så kommer der måske en lille sang. Vi går hele tiden og mærker efter. Vi er midt i den gode gamle kreative proces.«

Ideen til showet opstod i det små for flere år siden, da Peter Frödin ringede til Paprika Steen og sagde, at hun efter hans mening spildte sit komiske talent, og at de skulle tage at lave noget sammen igen.

»Han var sur over, at jeg ikke lavede mere sjov, men det turde jeg ikke på det tidspunkt. Jeg havde ikke lyst. Men Peter var en ihærdig fyr, og for et års tid siden tænkte jeg, at man skal gøre det, man er nervøs og bange for - og så sagde jeg okay.«

»Paprika sagde ’det er på eget ansvar’ og det måtte jeg sande, at det også var,« siger Peter Frödin, med et bevidst neutralt ansigtsudtryk, der gør det utroligt svært at afkode, om han er alvorlig eller lavet sjov. »Det er for sjov. Jeg synes bare at det er vidunderligt og spændende,« tilføjer han. Med præcis det samme udtryk. Uden at uddybe.

»...Og så ringede Anders og sagde; ”Den skal I ikke stå med alene, så faldet det pladask på gulvet,« tilføjer Paprika Steen. Heller ikke helt i overensstemmelse med sandheden.

»Altså... Peter ringede, og det lød sgu meget sjovt, syntes jeg,» retter Anders W. Berthelsen.

Man kan næsten fornemme tonen i prøvesalen. Her er plads til at småskændes, lave sjov – og til at komme med alle de ideer, der måske ellers ikke altid har været plads til i andre sammenhænge.

»Vi fortolker hele tiden hinandens ideer,« siger Paprika Steen. »Jeg kommer måske med en lille tekst eller ide og siger ’ku’ det ikke være sjovt at gøre sådan og sådan, og så tager Peter den op og kommer noget yderligere på... og på den måde bliver det til en fælles ting.«

»Der opstår noget hver dag,« nikker Peter Frödin. »Et eller andet. Nogle gange kun en lille museting og andre gange bliver alle de tanker, man syntes man havde sat i rækkefølge og orden og tænkte ’det her bliver til det der’ brudt ned, inden man går hjem. Men så er der måske opstået en lillebitte ny vej eller tanke, som man kan gå ud af den næste dag og se hvad der sker.«

Det skal først og fremmest være underholdende, men det må også gerne handle om noget, som publikum kan genkende. Og så skal de fire spillere selv synes, at det er sjovt.

»Hvis du selv synes, det er sjovt, er der som regel også noget andet i det,« siger Line Knutzon. »Så er der noget af fortælle. Men det skal ikke bare være sådan noget med ’ej, jeg så en skør en i tv i går, det kunne være sjovt at lave en parodi på det’. Det skal være noget, der repræsenterer noget i tiden. En strømning...«

»En TREND... dit yndlingsord,« kommer det med et grin fra Paprika Steen.

»En trend...« siger Line Knutzon og smager lidt på ordet. »Nej, det kunne jeg søreme ikke lide at sige!... Men det er ikke sjovt bare at lave en parodi på en eller anden irriterende en, man har set nede hos bageren, hvis ikke det taler til noget større. Det er det filter tingene hele tiden skal igennem. Var det bare mig, der syntes det var sjovt, eller var det noget der havde...«

»...en universel karakter,« slutter Paprika Steen sætningen.

Elin’s fest’ refererer i øvrigt måske – måske ikke – til scenen, hvor Elin holder fest – men ikke får nogen gæster – i Nils Malmros’ film ’Kundskabens træ’.

»Både – og. Det bliver ikke rigtigt brugt til noget. Der er ikke nogen yderligere Malmros-sketches eller noget, » siger Line Knutzon.

Titlen er faktisk mest som den er, fordi ’fest’ er et godt ord at have med.

»En fest er åben. Man ved ikke, hvordan den går og den kan have mange stemninger. Det er også bare godt at have ordet ’fest’ i en titel; vi har en fest herude!,« siger Paprika Steen.

»Jeg kan lide ordet fest...« nikker Peter Frödin.

»Og jeg kan lide navnet Elin. Det er så sødt,« siger Line Knutzon.

»På plakaten er vi alle sammen mørkhårede og langhårede med et lidt vemodigt udtryk i ansigtet og så står der »Elin’s fest« og nedenunder det ’de bringer morskabsteatret tilbage’,« forklarer Peter Frödin. »Ordet ’fest’ blandet med deres udtryk og det der lidt sorte univers, den der kobling, den synes vi er...«

»...inspirerende,« afslutter Line Knutzon.

»Der er for eksempel en sang, vi synger, som er direkte inspireret af det der billede. Sådan er der en masse andre ting, der opstår,« siger Anders W. Berthelsen – med reference til det eneste nummer, en stemningsskabende sang, der allerede er på plads; »Hvor er dine gæster, de er til andre fester, Aaaaaaahhhhh.«

Det bliver dog forhåbentlig ikke tilfældet med »Elin’s fest«. Det tilsyneladende interimistiske opslag med telefonnumrene har i hvert fald vist sig at virke efter hensigten.

Da der tidligere på sommeren var premiere på »Elefantmanden« på Bellevue, hang opslaget på toilettet, og en af gæsterne kom op og sagde ’der hænger sådan en mærkelig invitation til en fest nede på toilettet. Jeg har helt vildt lyst til at komme, men jeg ved simpelthen ikke, hvad det er.’

»Han havde slet ikke genkendt os,« jubler Paprika Steen.

»Det er da dejligt, bare det at han har lyst til at komme. Så kommer der da én. Det varmer mit hjerte,« siger Peter Frödin. »Ja, det er som det skal være,« siger Anders W. Berthelsen, der har indtaget observatørens rolle under det meste af interviewet.

»Til gengæld er det alle mine ideer der kommer med i showet,« lover han. Med et blink. For alt kan ske på Bellevue. Både før og efter premieren.

Hvad: Elin’s Fest
Hvor: Bellevue Teatret
Hvornår: 5. oktober til 9. november.
Hvem: Paprika Steen, Peter Frödin, Anders W. Berthelsen og Line Knutzon.