Fremtiden nærmer sig: Se dit kommende hjem

Køkkenet bliver intelligent, dine vinduer forvandles til tv-skærme og sprogbarriererne forsvinder. Det lyder som en science fiction-roman, men Microsoft har skabt en fremtidsbolig i Seattle baseret på allerede kendt teknologi. Berlingske tog til USA for at kigge ind i krystalkuglen.

Klik videre til de næste billeder for at se mere af fremtidens hjem. Fold sammen
Læs mere
Foto: Microsoft/PR
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

På trægulvet sidder en fireårig pige. Her sidder hun hver aften. Over hende hænger et næsten tre meter bredt kunstmaleri – Claude Monéts vilde åkander. Men med ét forsvinder de berømte streger, og pigens farmor toner frem på skærmen. Den ældre dame siger »hej« og barnebarnet smiler bredt. Tid til godnatlæsning.

»Nå, hvad skal historien så handle om i aften?« spørger farmor.

»Min løve,« råber pigen entusiastisk og holder tøjdyret op foran skærmen. Et 3D-kamera registrerer bamsen og – VUPTI – en animeret, »levende« udgave af legetøjsløven deler nu skærmplads med farmor.

Farmor begynder fortællingen – »Løven var ude at flyve en tur...« – og straks sidder løven – pigens personlige plysdyr – på passagersædet i en tegnefilmsagtig jumbojet.

»Nej-nej,« afbryder pigen. »Tog! De kører i tog!«

Som sagt, så gjort.

Flyet forvandles til et lokomotiv, der tøffer af sted, og løven hygger sig i kupeen, mens et eventyrlandskab passerer i baggrunden.

Lidt senere i historien forlader løven toget og går ud på en græsplæne. Det er efterår. Lyset i stuen forandres og pludselig omgives pigen af virtuelle, nedfaldne blade. Men det er ikke magi. De kommer fra en projekter, der er indbygget og skjult i en loftslampe. Og selv om dette kunne lyde som en scene fra en fremtidsfilm, så eksisterer denne stue i dag og ovenstående scene har fundet sted. For al teknologien, der gør godnathistorien mulig, er udviklet. Produkterne, der er benyttet i dette showroom, er allerede på markedet.

Rummet er en del af Microsoft Envisioning Center i firmaets hovedkvarter i Seattle. Et slags fremtidens legeland. Den konstruerede bolig har til formål at inspirere Microsofts egne forskere og designere samt ikke mindst chefer fra Microsofts samarbejdspartnere. Hvert rum er fyldt med idéer. Det tænkende køkken, hvor en virtuel kok altid er klar til at hjælpe, og opskrifterne står direkte i kogepladerne. Eller kontoret, hvor man uden videre kan bruge pegefingeren til at »skubbe« sit billede eller sin tekst fra smarttelefonen ned på arbejdsbordet, så man kan fortsætte sit projekt på en større skærm.

»Fælles for alle rummene er, at der ikke er snydt. Det består blot af kendt teknologi, sammensat på nye måder. Alt i dette center kunne blive standard i ethvert moderne hjem inden for de næste fem år,« forklarer centerleder David Baumert, da Berlingskes udsendte er på besøg hos Microsoft i Seattle.

Efter fremtidsboligen går vi dybere ind i maskinrummet hos Microsoft. Nærmere bestemt research-afdelingen. Det er her, de fleste af firmaets idéer opstår og efterprøves. Rico Malvar er chefforsker i afdelingen, der siden den eksperimenterende start i 1991 er vokset til en gigantisk videnskabsbank med ikke færre end 1.100 forskere og ingeniører,

»Lad mig sige det sådan: Vi undersøger komplet vanvittige idéer om fremtiden her. Det pudsige er imidlertid, at det vanvittige forsvinder lidt efter lidt, når vi gør vores arbejde,« siger Rico Malvar.

Som eksempel på en idé, der i dag er et regulært produkt men for ti år siden ville være anset som usandsynligt, er 3D-kameraet Kinect. Vi kender det fra Xbox’en. Det er eksempelvis den dims, der gør godnathistorien fra denne artikels indledning mulig, og kameraets evner ­udnyttes allerede i dag af millioner af spillere på tværs af hele kloden. Gennem Kinect kan man kontrollere både spil og Xbox’ens styresystem alene gennem bevægelser, fagter og stemmen. I den ny Xbox One, der udkommer i Danmark til september, følger Kinect 2.0 med i kassen og er en uomgængelig del af oplevelsen i spillekonsolen.

»Forud for et produkt som Kinect ligger et enormt arbejde. Inden den første udgave udkom tilbage 2010, havde vi researchet på teknologien i ti år. Der var tidspunkter, hvor vi ikke troede, det kunne lade sig gøre,« forklarer Rico Malvar.

Herefter løfter han sløret for nogle af de tanker, afdelingen eksperimenterer med i dag.

»Måske vil det aldrig være nødvendigt at tage smarttelefonen op af lommen om få år. For telefonens oplysninger kan vises i kontaktlinser, briller eller fra en indbygget 3D-projekter i et armbånd eller ur,« siger Malvar.

Alt vil blive styret via fagter, stemmen eller blot minimale bevægelser med fingrene, der opsnappes af det førnævnte armbånd. Lyden fra musikken eller samtalerne bliver heller ikke noget problem at producere, selv om telefonen bliver i lommen.

»Der er ingen tvivl om, at vi bliver i stand til at lave god lyd til det enkelte individ uden brug af højtalere eller headsets. Selv om det lyder utroligt lige nu, så dukker der pludselig nye teknikker op de kommende år, der gør det muligt,« spår Rico Malvar.

Hvert femte af research-afdelingens projekter bliver til produkter eller software, der rent faktisk kommer på markedet. Alligevel er de resterende 80 procent ikke spild af tid.

»Hvis alt, vi laver, bliver til noget, er vi ikke chancevillige nok. Og af og til formår vi at samle gamle, kasserede vidensbrikker med ny teknologi – og så passer puslespillet,« siger Rico Malvar.

Et projekt, Microsoft Research er stolte af, demonstrerede de under en større konference tilbage i 2012. Det var et pc-program, der kunne oversætte tale i realtid. Under en forelæsning på konferencen talte chefforsker Rick Rashid engelsk. Imens opsnappede computeren hvert et ord og oversatte hans ord til kinesisk. Når han holdt pause i sin tale, blev sætningerne afspillet på kinesisk – den elektroniske stemme havde lyden af Rashids egen røst.

Ifølge Rico Malvar er dette blot starten på nedbrydningen af verdens sprogbarrierer. Teknologien fra 2012 er løbende forbedret og udbygget. Men om programmet i nogen form nærmer sig udgivelse, vil han endnu ikke ud med. Han er heller ikke villig til at afsløre, hvilke platforme oversætter-programmet vil blive tilgængelig på for brugerne. Det ville dog være helt logisk at forestille sig, at softwaren både bliver integreret i Skype (Microsofts telefon- og videochatprogram) samt i deres smarttelefoner.

»Det giver sig selv, at vi arbejder på, at to mennesker, der ikke deler et fælles sprog, kan have en smarttelefon liggende mellem sig, og via den føre en perfekt samtale. For når vi udvikler vores idéer, er hovedformålet ikke blot at skabe ny »smart« teknologi. Det er at dygtiggøre mennesker som helhed og bringe os tættere på hinanden,« siger chefforskeren.

Berlingske blev inviteret af Microsoft.