Fremover skal fem mennesker i DR sætte rammerne for alt nyt indhold

Generaldirektøren i DR, Maria Rørbye Rønn, forklarer det nye direktørområde, Bruger, Marked og Publicering, og svarer på, om hun fortsat mener, hun er den rigtige generaldirektør.

DRs generaldirektør, Maria Rørbye Rønn, siger, at DR skal lære at forstå konkurrenten. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I går blev Danmarks Radios nye digitale strategi annonceret. Som led i omstillingen har man nu lukket et af de fire direktørområder, der udgjorde de fire søjler under generaldirektør Maria Rørbye Rønn. Det lukkede område hedder DR Medier, og i dets sted kommer nu Bruger, Marked og Publicering.

Men hvad det nye område præcist skal lave, og hvem der nu skal bestemme, hvad der kommer på tv, podcast og i radioen, stod endnu ikke helt klart.

Selvom DR med sit nye direktørområde nu i højere grad skal se på seertal og på, hvad brugerne synes om programmerne, bliver DR ikke mere kommercielt. Det siger generaldirektøren i DR, Maria Rørbye Rønn. Det er nemlig stadig public service-opgaven, at bringe danskerne sammen om demokrati, kultur og fællesskaber, der er målet.

Bruger, Medie og Publicering, skal blot gøre muliggøre udførelsen af opgaven:

»Det nye er, at vi bedre skal kunne forstå, hvad det er, der sker, for eksempel når streamingtjenesten Disney+ inden for et år efter lanceringen har kontakt med næsten 40 procent af husstandene og laver en masse nyt børne-tv. Vi skal vide, hvordan vi svarer på det, hvordan folk bruger Disney+, hvorfor de er glade for det og hvad platformen tilbyder dem – i dette tilfælde var vores svar at lave Minisjang. Det er ikke kommercielt, men det handler om, vi skal have mere fokus på, at vi er aktører på et marked,« siger Maria Rørbye Rønn til Berlingske.

Det gamle system var nemlig i for høj grad fokuseret på flow-tv og -radio, altså den slags indhold, der bliver sendt på bestemte kanaler på bestemte tidspunkter.

»Hele DR var bygget op om en model, hvor DR Medier bestilte programmer til flowkanaler, og systemet var udviklet til en flow-virkelighed. Nu skal vi styre produktionen og publiceringen på en ny måde, hvor vi har brug for at tænke indholdet mere sammenhængende. Derfor bliver programmerne fremover i stedet udviklet i genrer,« siger Maria Rørbye Rønn.

»At reducere publicisme til procentsatser i en direktion, mener jeg er forfejlet.«

Hun forklarer, at det bliver direktionen – altså Maria Rørbye Rønn, og de fire direktører umiddelbart under hende, Sandy French, Henrik Bo Nielsen, Mads Diness Jensen og den kommende direktør i Bruger, Marked og Publicering – der sammen bestemmer rammerne for og kravene til indholdet i 12-14 genrer.

»Men det er de indholdsproducerende redaktioner, der selv skal udvikle og bestemme, hvad de laver – indenfor de rammer, som direktionen bestemmer. Vi kommer ikke til at sidde og detailstyre, det er DRs medarbejdere, der skal stå for indholdet,« siger Maria Rørbye Rønn.

Beslutningen om, hvornår og hvordan det producerede indhold publiceres, bliver dernæst publiceringschefen, Peter Rosbergs, ansvar, og publiceringen ligger nu under det nye område, Bruger, Marked og Publicering.

»Publiceringschefen bestemmer, hvad der skal på flow-tv, men han bestemmer ikke, hvad han har at vælge mellem. Det er markant anderledes end den model, vi nu forlader. Vi har brug for en direktør for Bruger, Marked og Publicering, der har forståelse for markedet, som har en forretningsforståelse og som forstår brugernes vaner, for det er især på det sidste område, at udviklingen går meget hurtigt. Det er også derfor, det ikke er en journalist, eller en medieprofil, vi nu går efter.«

Men mangler I ikke netop en journalist eller en publicist, nu hvor Henriette Marienlund ikke længere er med i direktionen?

»Vi har jo Sandy French og Henrik Bo Nielsen. Og et hus fuld af journalister, der skal stå for at lave indholdet. At reducere publicisme til procentsatser i en direktion, mener jeg er forfejlet.«

Så der vil blive tænkt publicistisk – altså i udfordring af magten?

»Ja. Vores nyhedsdirektør sidder i direktionen og i sidste ende er jeg jo ansvarlig for alt, vi udkommer med. Der er ikke med organisationsændringen lagt op til nogen ny linje i forhold til, hvordan magten skal udfordres journalistisk.«

Ikke tid til nye kræfter

Maria Rørbye Rønn siger, at Bruger, Marked og Publicering-området vil bestå af omtrent 200 medarbejdere, hvoraf de fleste kommer fra afdelinger, der flyttes til Bruger, Marked og Publicering. Herunder markedsføringsafdelingen og medieforskningsafdelingen.

»Sammenhængen mellem publicering og eksponering – altså hvor mange, der ser med, og hvad de synes om det – gør, at det skal samles ét sted. Der skal være et styrket fokus på kontakten og samtalen med brugerne.«

Kritikere har sagt, at DRs organisation er uigennemskuelig. Er DRs organisation mere gennemskuelig i dag, end den var i går?

»Ja, det her er en forenkling. Jeg mener også, det er en afbureaukratisering. Vi styrker udviklingskraften bredt set i hele DR, og det er en væsentlig ændring. Før skulle DR Medier oversætte, om man så må sige, hvad vi strategisk havde besluttet, til konkrete programmer. jeg er sikker på, at medarbejderne vil opleve ændringen som noget positivt.«

Hvordan vil man nu sikre, at hver direktør eller chef ikke blot passer sit eget lille kongerige frem for at følge den overordnede strategi?

»Vi har en rigtig god og samarbejdende direktion, og en god dialog på tværs af DR. Jeg er ikke tvivl om, at vi kan have en god koordinering med hinanden, så tingene kommer til at fungere på nye måder nu. Det starter i det øverste ledelseslag, hvor vi sætter barren for, hvordan vi forventer, at resten af DR skal samarbejde. Det har jeg gode forventninger til.«

Nu, hvor der er gang i den helt store omstilling i DR, og du har siddet på generaldirektørposten i 11 år, har du så overvejet, om det er tid til nye kræfter?

»Nu står jeg i spidsen for en ny plan, som jeg synes er sindssygt vigtig for, at DR evner at levere public service til alle danskere også i fremtiden. Det tænker jeg, at jeg fortsætter med.«

Stillingen som direktør for Bruger, Marked og Publicering vil blive slået op og fyldt på almindelig vis, oplyser Maria Rørbye Rønn.