Frederikke lever af madbilleder: »Det tilfredsstiller sanserne på samme måde som porno«

På Frederikke Wærens Instagram følger over 200.000 med i hendes frådsende kageunivers, som hun kobler op med hashtagget »foodporn«. Et begreb, der bruges om syndig, overdrevet mad, og som har givet den 24-årige influencer en levevej med desserter.

Top
Jo flere lag og konsistenser, jo bedre. Når Frederikke Wærens finder på nye opskrifter, tænker hun meget over, hvordan desserten gør sig på skærmen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Frederikke Wærens

Madbilleder på sociale medier er ikke noget nyt. Der bliver hele tiden knipset fotos af avocadomadder, latteart og farvestrålende salater, som lægges på nettet. Men mens nogle går den sunde, sirlige vej med deres mad-motiver, går andre den modsatte.

Frederikke Wærens instagramprofil er de pæne madbilleder skiftet ud med svulstige kager, fede cremer, klistrede desserter og flydende chokolade i massevis.

Det hele kobles op på hashtagget »foodporn«. Et begreb, der dækker over frådsende mad, der stimulerer vores sanser på samme måde som traditionel porno.

»Der er jo nogle, der har mere polerede profiler, hvor maden er meget fin og sirligt pyntet. Mit er lidt mere rustikt og hverdagsagtigt og overdådigt på en helt anden måde,« sigerFrederikke Wærens Fold sammen
Læs mere
Foto: Frederikke Wærens.

Overdådige desserter som levevej

Frederikke Wærens kageunivers har 219.000 følgere på Instagram, som følger med i den næsten syndige verden af overdådige desserter i svampede, klistrede konsistenser.

De sidste fire år har hun levet af at lægge sanselige foodporn-billeder op på sin profil, der startede som en hobby, men er endt med at blive hendes levevej sammen med en blog, hvor følgere kan finde opskrifter på de søde sager.

»Det, der kendetegner mit univers er det rustikke. Det er chokolade og karamel, der bare flyder ud. Jeg adskiller mig fra andre madprofiler ved, at mine billeder er overdådige og lidt overdrevne,« siger hun.

»Jeg har altid været med min mor i køkkenet og bagt og lavet alting fra bunden. Så fandt jeg ud af, at der var andre på Instagram, der også postede billeder af kager og mad, og så tænkte jeg bare »hvorfor ikke også mig?«« siger Frederikke Wærens Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne Kring.

Tilfredsstiller sanserne

Foodporn indebærer ikke bare svulstige kager og klistrede karamelsovser. Begrebet bruges om al slags mad af overdådig, overdreven og frådsende karakter.

Art director i reklamebureauet Kong Gulerod, Paw Olesen mener, at foodporn-fænomenet kan sidestilles med traditionel porno, når det kommer til, hvad seerne får ud af deres oplevelser.

»Foodporn er opstået, fordi mad også kan være sexet. Når mennesker ser porno, er det for at tilfredsstille sig selv - ikke nødvendigvis fordi de tænder helt vildt på præcis den givne situation. Det er det samme med foodporn - man ser det, fordi man på den måde tilfredsstiller sanserne med mad, som ser lækkert ud - men som ikke nødvendigvis er sundt,« siger han.

Hos restauranterne Guldkroen og Guldgrillen bruger man også foodporn-elementerne i markedsføringen på Instagram, hvor overfyldte flæskestegssandwiches for eksempel overhældes med store mængder brun sovs.

Ejer Umut Sakarya, peger på, at de store, snaskede versioner af hans almindelige menuer, får stor opmærksomhed på nettet.

»Det er jo lækkert på billeder og videoer, men selvfølgelig kommer folk og foretrækker at spise en almindelig burger i en normal størrelse,« siger Umut Sakarya om de store portioner, han lægger på Guldgrillens Instagram. Fold sammen
Læs mere
Foto: Umut Sakarya.

»Vores mad har jo en normal størrelse, men det hjælper at lægge den samme ret op på steroider, så det bliver voldsomt mængdemæssigt. Det giver bare opmærksomhed på nettet, hvor man ikke ser de her store mængder. Så det har en kæmpestor »insta-værdi« at gøre det overdrevet,« siger han.

Foodporn-fænomenet er særligt populært i vesten, og på Instagram har hashtagget over 206 mio. opslag. Paw Olesen mener, at foodporn er så populært, fordi det frembringer minder og tilfredsstiller vores lyst til at spise.

»Foodporn bringer minder frem fra en god oplevelse, på samme måde som et gammel feriebillede kan gøre ved at gøre brug af visualiseringen, detaljerne i maden, den smeltende ost, de røde fibre i den saftige oksebøf, de stærke farver og så videre,« siger han.

»Jeg er med på, at mine videoer og foodporn taler direkte til ens sanser og lyst, men jeg ønsker ikke at blive associeret med porno i traditionel forstand,« siger Frederikke Wærens om koblingen til traditionel porno. Fold sammen
Læs mere
Foto: Frederikke Wærens.

Videoer frem for billeder

Frederikke Wærens startede sin Instagram-profil for ni år siden med hverdagsbilleder af venner og familie. Efter nogle år valgte hun at satse på kageuniverset og bruge hashtags som »foodporn« og »satisfyingvideos« for at få flere til at opdage sin profil.

Gennem årene har hun lært, at det særligt er hendes videoer af kager, der får følgernes mundvand til at løbe og likes til at strømme ind på kontoen.

»Mine videoer bliver set dobbelt så mange gange som mine billeder. Det er typisk videoer af kager, hvor jeg for eksempel skærer en muffin over med karamel indeni. Det er ting, som ser så lækre ud, at man har lyst til at slikke på skærmen,« siger hun.

Den 24-årige influencer tænker meget over, hvilke desserter der gør sig bedst på skærmen. For selvom kagerne skal smage dejligt, skal de se mindst lige så indbydende ud.

»Jeg tænker over, at der skal være de der forskellige lag, så jeg ikke bare lægger en video op af en banankage, som jo kun har et lag. Når det kommer til video, er der også nogle gange lyd på, så derfor skal konsistensen helst være svampet og klistret. Jeg tænker over, at det skal smage godt, men det skal virkelig også se indbydende ud,« siger hun.

Frederikke Wærens fandt foodporn-hashtagget for to-tre år siden efter at have set en masse videoer på Instagram fra USA, Sverige og Norge. Fold sammen
Læs mere
Foto: Frederikke Wærens.

Stor eksponering

Selvom foodporn-billeder endnu ikke dominerer i Danmark, hvor der florerer langt flere pæne, polerede madbilleder, så har hashtagget i den grad haft indflydelse på Frederikke Wærens succes. I fire år har hun kunnet leve af at dele snaskede desserter med sine mange følgere.

»Da jeg skiftede over til kun at lægge desserter ud og bruge hashtagget, begyndte det at vende. Der var pludselig mange store profiler, der begyndte at dele mine billeder. I dag får jeg virkelig mange kommentarer, hvor folk tagger hinanden og skriver »prøv lige at se det her« og »det skal vi prøve at lave«,« siger hun.

Hos Guldgrillen og Guldkroen bliver billederne ikke koblet op med foodporn-hastagget. Ifølge Umut Sakarya nytter det ikke noget at få følgere fra udlandet, når deres segment befinder sig i København.   Fold sammen
Læs mere
Foto: Umut Sakarya.

Umut Sakarya kan nikke genkendende til den store interesse for det frådsende univers, som også giver hans restauranter stor eksponering på de sociale medier.

»Der er nogle af vores opslag, der når ud til 600.000 på Facebook organisk. Vi bruger nul kroner på markedsføring, så det er fuldstændig vanvittigt. Vi kan også mærke det på bookinger. Hvis jeg for eksempel lægger tarteletter op i en hel uge, så ved jeg, at vi i næste uge kun kører tarteletter. Så det er virkelig målbart for os, hvad folk ligesom craver efter,« siger han.

Der er dog endnu langt mellem de danske profiler, der udelukkende fokuserer på den snaskede, syndige mad. Frederikke Wærens er en af de eneste, der lever af det i Danmark og er hoppet med på bølgen, som er endnu mere populær i USA.

»Jeg ved ikke, hvorfor det er sådan i Danmark. Men mit bedste bud er, at folk måske synes, det er lidt for voldsomt,« siger hun.