Fox News er igen centrum for en sag om sexchikane: TV-vært beskyldes for at kalde kollega for luder

Den tidligere Fox News-korrespondent Ed Henry sagsøges nu af to kvinder for sexovergreb, og flere af stationens profiler anklages for chikane. Dermed fortsætter TV-kanalens årelange historie med anklager om chikane af kvinder.

Det er langtfra første gang, at Fox News har måttet forholde sig til sexchikane. Roger Ailes, der stod i spidsen for Fox News i næsten to årtier, valgte selv at trække sig efter anklager om grov sexchikane. Fold sammen
Læs mere
Foto: Fred Prouser

Den amerikanske TV-station Fox News mødes endnu engang med alvorlige anklager om sexchikane mod kvindelige ansatte.

Denne gang er det den tidligere Fox-vært og korrespondent Ed Henry, der står for skud. To kvinder har lagt sag an og anklager ham for at have chikaneret dem og tvunget dem til sex.

Historien er researchet frem af det venstreorienterede amerikanske medie Salon.com, der har fået adgang til interne dokumenter, der beskriver anklagerne om Ed Henrys sexchikane.

Chikanen er angiveligt foregået siden 2017, og Ed Henry blev tidligere på måneden fyret på baggrund af kvindernes anklager. Han måtte stoppe som vært på programmet »America's Newsroom«.

Sagsanlægget kommer fra Jennifer Eckhart, der er tidligere producer på Fox Business og beskylder sin tidligere kollega for at have forgrebet sig på hende. Ifølge Jennifer Eckardt har overgrebene stået på, siden hun var 24 år, hvor hun blev tvunget til at agere Ed Henrys »sexslave«, blev kaldt for »luder« og truet, hvis ikke hun samtykkede. I søgsmålet hævdes det, at Ed Henry gentagne gange forgreb sig på Eckhart i Fox News’ lokaler.

Den anden kvinde, Cathy Areu, var engang en regelmæssig gæst på Ed Henrys program og beskylder ham for sexchikane. I samme ombæring retter hun anklager mod både de højtprofilerede værter Sean Hannity og Tucker Carlson og værten på programmet »Media Buzz«, Howard Kurtz.

De fire mænd står nu foran individuelle søgsmål.

I en udtalelse fra Fox News lyder modsvaret, at Jenifer Eckhart burde havde rettet sin klage direkte til Ed Henry, og at »Fox News allerede har reageret, eftersom Ed Henry ikke længere er ansat på mediet«.

Ed Henrys advokat har ifølge britiske The Guardian efterfølgende udtalt, at »bevismaterialet i sagen vil demonstrere, at Eckhart fuldstændigt selv gav samtykke til forholdet«. Ifølge advokaten ser Henry frem til at fremlægge sin version af sagen.

Jennifer Eckhart siger, at hun håber, at hendes beslutning om at stå frem og sagsøge værten »vil resultere i positive forandringer for kvinder på Fox, herunder alle andre ofre på mediet«.

Endnu en sag blandt mange

Det er langtfra første gang, at Fox News har måttet forholde sig til sager om sexchikane. Roger Ailes, der stod i spidsen for Fox News i næsten to årtier, valgte selv at trække sig tilbage efter anklager om grov sexchikane og upassende opførsel over for kvindelige medarbejdere. Han fastholdt dog sin uskyld, indtil han døde i maj 2017.

Siden har blandt andre den profilerede og indflydelsesrige vært Bill O’Reiley måttet sige farvel til skærmen, efter at beskyldninger om sexchikane kostede ham jobbet. Senere afslørede The New York Times, at Fox News havde betalt fem kvinder tilammen 13 millioner dollar for at tie stille om O’Reileys chikane af dem.

Problemerne med sexchikane af kvinder på Fox News er skildret i populærkulturen i blandt andet HBO-serien »The Loudest Voice« og den Oscar-nominerede film »Bombshell«.

Fox News gør sig dog også bemærket på den journalistiske front. Senest har studieværten Chris Wallace lavet et meget omdiskuteret og for mange overraskende kritisk interview med præsident Trump. Fox News er ellers mest kendt som en konservativ TV-kanal, hvor mange af de store profiler er indædte Trump-støtter.