Forbrugerrådet revser bankernes prisportal

Bankernes egen prisportal får øretæver af Forbrugerrådet, der overvejer at trække sig fra projektet.

En ydmygelse af de store venter nu bankerne, hvis ikke de straks får rettet op på de mange fejl på deres egen prissammenligningsportal, pengepriser.dk, skriver URBAN.

Portalen er konstrueret i et samarbejde mellem bankernes brancheorganisation, Finansrådet, og Forbrugerådet, og den var tænkt som en hjælp til forbrugere, der vil tjekke, om de kan spare penge på at skifte bank.

Modellen har dog vist sig at være ualmindelig problematisk, fordi adskillige banker er blevet smidt ud efter at have opgivet forkerte oplysninger.

Derfor kræver Forbrugerrådet nu, at bankernes oplysninger kontrolleres af uvildige, hvis ikke Finansrådet selv kan motivere bankerne til at taste de rigtige priser ind.

»Der skal strammes op nu, og vi forventer, at Finansrådet får bragt orden i egne rækker. Jeg bryder mig ikke om ordet ultimatum, men instrumentet er ikke noget værd, hvis ikke det er troværdigt. Det kræver bare, at bankerne samarbejder, og hvis det ikke kan lade sig gøre, må vi trække os,« siger direktør i Forbrugerrådet, Rasmus Kjeldahl.

Mens balladen om bankernes forkerte prisoplysninger har stået på, har Forbrugerrådets logo prydet forsiden af pengepriser.dk, hvor Forbrugerrådets rolle har været at agere garant for, at forbrugerne kan stole på oplysningerne.

Forbrugerrådets krav kommer op til, at Finansrådets bestyrelse skal holde møde 22. januar, og dermed er der nu på forhånd lagt pres på for få løst problemerne med de misvisende oplysninger.

Pengepriser.dk er ikke den første portal af sin art. Den uafhængige portal mybanker.dk har i årevis levet af at guide forbrugerne hen til den billigste bank.

Og selv om pengepriser.dk er i konkurrence med mybanker.dk, glæder direktør John Norden sig over, at der nu er udsigt til, at der kommer styr på oplysningerne.

»Det er en stramning, vi hilser velkommen, for det er heller ikke holdbart for os, at der er forskel på pengepriser.dks tal og vores - det forvirrer bare forbrugerne.« siger John Norden.

Kilde: Urban