For få ville købe billetter til aflyst festival for Christiania: Er »stadens« æra som musikalsk center forbi?

Corona-usikkerhed og et brutalt drab er blandt årsagerne til aflysningen af en kæmpemæssig festival, der skulle markere Christianias 50 år. Men betyder det, at publikum og bands fremover vil styre udenom den verdenskendte, såkaldte »fristad«?

Loppen har i 48 år lagt scene til nogle atmosfærefyldte koncerter, her med »Idles«. Foto: Loppen / Peter Troest Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

På søndag skulle 50-årsdagen for Christianias oprettelse have været markeret med en kæmpemæssig musikfestival, som nu er blevet aflyst. Festivalen skulle have talt hele 21 scener, og danske navne som Bikstok Røgsystem, Wafande og Lucy Love skulle have fået Freetown Festival på landkortet.

Et svigtende billetsalg er årsag til aflysningen, og festivalen angiver selv »coronatræthed, mange konkurrerende festivaler og en sorgperiode efter forsommerens brutale drab« som årsager til, at salget har skuffet.

Når andre af sommerens festivaler som Musik i Lejet og Øresound Festival har haft udsolgt eller så godt som udsolgt, rejser det spørgsmålet, om Christianias mangeårige stjerne som musikalsk kraftcenter med speciale i alternativ rock, hiphop, world music og andre genrer er dalende.

Peter Sørensen, der i dag er indehaver af pladeforretningen Beat på Vesterbro, begyndte allerede som teenager at arrangere koncerter i Christianias Den Grå Hal fra slutningen af 1970erne, ligesom han samtidig var dj på Christiania-spillestedet Loppen.

Han ærgrer sig over aflysningen af Freetown Festival, som han kalder en »smuk tanke«, der blev ramt af flere uheldige omstændigheder, men først og fremmest en generel tøven hos publikum, der også har været langsom med at vende tilbage til biografer og restauranter. Han mener ikke, at man nødvendigvis kan tage publikums manglende interesse som tegn på en generelt faldende interesse for områdets musik og spillesteder.

»Christianias frivilligt drevne spillesteder har fået hård konkurrence fra byens offentligt støttede venues, men der er stadigt mange udenlandske navne, der insisterer på at spille der,« siger Peter Sørensen.

De mange spillesteder på Christiania tæller ikke bare de etablerede kendinge som Loppen, Den Grå Hal, Månefiskeren og Operaen, men også mere improviserede scener, hvor enhver i princippet kan kravle op og begynde at spille.

Røgen bølger til koncert på Christiania med The Mystery Lights. Foto: Jens Raadal Fold sammen
Læs mere

»Der er en vidt forgrenet undergrund af musik, som der også i fremtiden vil kunne køre som en parallel til Københavns kommercielle koncertsteder. I det samlede billede betyder det, at du kan tage fra en Elton John-koncert i Royal Arena og tage til Christiania og høre sigøjnerorkester eller afrikansk jazz med musikere, du aldrig har hørt om før. Den diversitet er værdifuld for byen,« siger Peter Sørensen.

Der er få musikkendere, der sætter spørgsmålstegn ved Christianias rolle som lokalt musikmekka i København. indtil det seneste årti var der få spillesteder i byen for det mellemstore publikum, og fra midten af 1980erne og frem var Den Grå Hal rammen om nu legendariske koncerter med Ghostface, Blur, Alanis Morissette og Portisheads første danske koncert. Da Rage Against The Machine spillede i den Grå Hal, endte det i tumulter og tåregas. Peter Sørensens sidste arrangement i den Grå Hal var til gengæld mere fredeligt – og var med Bob Dylan.

»Musiklivet i Christiania har altid været meget levende, selvom det ikke nødvendigvis er koncerter, der trækker anmeldere, og man har altid kunnet se store navne indenfor rock og jazz jamme på fristadens små og store scener – og det kan man stadig. Hvis en storby som København for alvor skal fremstå som attraktiv, skal der være tilbud til dem, der betaler 4.000 kroner for en menu på Noma, men der skal også være den lasede og graffitiovermalede undergrund. På den måde har Christiania været med til at gøre København til et spændende mix at opleve for lokale og turister,« siger Peter Sørensen.

Ringe kommunikation

Dj hos Future Female Sounds Sakena Ali Beyer begyndte at gå til koncerter i Christiania i 1990erne og så senere store navne som Dubstar på det legendariske spillested Loppen. Dengang blev koncerterne typisk annonceret på flyers og plakater.

»Christiania har altid været stedet, hvor ny musik groede frem. Der er festivalstemning lørdag aften, hvor du kan gå fra Loppen, til Månefiskeren og Operaen, eller sent om aftenen slå et smut forbi jazzklubben i Børneteatret. Nogle gange er det ikke godt, andre gange hører du noget helt sublimt, som du aldrig har vidst noget om før,« siger Sakena Ali Beyer.

Musikscenen på Christiania er stadig i fuld vigør, siger Sakena Ali Beyer, men det er karakteristisk for fristadens ambivalente forhold til omverdenen, at man skal følge ganske nøje med for at vide, hvem der spiller hvor. Det samme gælder for folk, der vil arrangere fester og koncerter på Christiania, siger hun.

Også en ny generation af rockstjerner gæster Christiania, heriblandt 2021s brandvarme navn, Brimheim, der her spiller til »Frigjort Festival« på Christianias »Prærien«-område. Foto: Niclas Bjerre Hawkesworth Fold sammen
Læs mere

»Det er ikke nok at kende nogen, der kender nogen, hvis man vil holde et arrangement. Man skal kende dem, der bestemmer, og de er ikke altid så åbne,« siger Sakena Ali Beyer, der blandt andet er manager for technomusikeren Bjørn Svin.

Den omfattende kommunikation på sociale medier, som andre københavnske spillesteder bruger, har Christianias spillesteder aldrig rigtig fået taget til sig. Og det kan være en af grundene til, at et arrangement som Freetown Festival aldrig fik solgt tilstrækkeligt med billetter, vurderer hun.

»Det hjælper selvfølgelig heller ikke på folks lyst til at deltage, at der lige nu foregår en narkokrig på Christiania, men generelt kunne kommunikationen med omverdenen godt gøres meget bedre,« siger Sakena Ali Beyer.

48 års rockhistorie

Jasper Jensen er daglig leder af spillestedet Loppen, der blev åbnet to år efter, at hegnet ind til de gamle kaserneområder i Bådsmandsstræde blev væltet i 1971 – og som derfor kun kan fejre 48 års-fødselsdag i Christianias runde fødselsår. Han mener ikke, at aflysningen af den store festival kan tages som tegn på, at Christiania har mistet sin kraft som musikalsk motor i København.

»Coronaepidemien har gjort publikum usikre overfor festivaler. Det har været svært at booke udenlandske navne, og selvom der var gode danske navne som Balstyrko linet op, har samme band denne sommer spillet to udsolgte koncerter i Vega,« siger Jasper Jensen.

Loppen er et omdrejningspunkt på Christianias musikalske landkort, men har haft sine egne økonomiske udfordringer. I 2016 mistede det sin titel som regionalt spillested og fik atter afslag i 2019, hvorefter det måtte nøjes med hjælp til honorarstøtte fra Københavns Kommune samt projektstøtte som såkaldt niche-spillested. Da coronaepidemien ramte København i 2020, truede en permanent lukning af det gamle spillested.

Da viste det sig, at spillestedet stadig nyder stor opbakning fra både musikere og publikum. En crowdfunding indbragte sidste år 500.000 kroner og gav nyt  håb for fremtiden, ligesom den nye ordning med lønkompensation har været en tiltrængt hjælp til driften.

Nedskydningen af en 22-årig christianit skete få meter fra indgangen til spillestedet Loppen, og Jasper Jensen er enig i, at det chokerende drab kan have fået folk til at tøve med at købe billet til festivalen. På den anden side, siger han, er det ikke første gang, der har været skyderi på Christiania.

»Der er en svær debat om Pusherstreet, som ikke er afklaret, og det er klart, at det ikke gavner spillestederne på Christiania, når folk bliver skudt ned. Men jeg bor selv på Nørrebro, hvor der også er blevet skudt, og på den lange bane betyder det jo ikke, at folk holder sig væk fra kvarteret,« siger Jasper Jensen.

Ligesom andre musikkendere mener han, at Christiania fortsat har en rolle at spille i fremtidens musiklandskab. Det skyldes, at det stadig er noget særligt at spille på Christiania, der er »verdenskendt« blandt bands og musikelskere. Det gælder for eksempel det i danske medier helt upåagtede spillested Børneteatret, der på det nærmeste har indgang i Pusherstreet, men som er et yndet sted at midnatsjamme for turnerende amerikanske og danske jazzmusikere.

Han ser i øjeblikket frem til flere koncerter i oktober, heriblandt postrockbandet Squid, det gendannede hardcoreband Lack og jazz-hiphop trioen Athletic Progression.

»Vi har noget som moderne, mere polerede steder ikke kan byde på. Jeg vil ikke påstå, at vor egen Loppen er unik set på verdensplan, men vi har en autenticitet og 48 års rockhistorie bag os. Vores frivillige tager hånd om vores gæstende musikere med hjemmelavet mad, hvilket faktisk er noget som turnerende bands virkelig påskønner,« siger Jasper Jensen.

Freetown Festival skriver på sin hjemmeside, at allerede købte billetter kan overføres til en ny festival i 2022, og festivalen »opfordrer alle billetkøbere til at bakke op ved at overføre deres billet til næste år«. Der er ikke endnu fastsat en dato for den udskudte festival.