Filmfolk siger nej til DR: »Man skal nå så meget, at man bliver helt blå i hovedet«

Lars Bonde har filmet blandt andet »Historien om Danmark« på DR, men nu siger han nej til en stor dokumentar på grund af lav løn. Det er også derfor, at man har måttet stoppe serien om Leonora Christina Ulfeldt, siger han. DR afviser kritik af løn og arbejdsmiljø.

I 2020 sendte DR Drama tv-serien »Ulven Kommer«, som i gennemsnit havde 904.000 seere. Serien havde Bjarne Henriksen i en af hovedrollerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: DR
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ringe løn og stressende arbejdsvilkår.

Det er, hvis man spørger filmfotografen Lars Bonde, som har filmet flere store dokudramaserier for DR, nogle af årsagerne til uroen i DR Drama, som foreløbig er endt med, at man har sat den store tv-serie om Leonora Christina Ulfeldt på pause, og at Christian Rank har måttet forlade chefposten.

»Min hovedkritik er, at DR simpelthen betaler for dårlig løn og ligger meget under lønniveauet i den øvrige branche. De løndumper decideret. DR ligger mere end 100 kroner i timen under andre producenter, herunder TV 2, når det drejer sig om fotografer og klippere,« siger Lars Bonde, som blandt andet har filmet dokudramaserier som »Historien om Danmark, »Frederik IX« og »Store danske videnskabsfolk«.

Han har selv arbejdet i mange afdelinger i DR, også DR Drama, og siger, at problemerne er de samme i hele virksomheden – en situation, som han også har beskrevet i et debatindlæg i Filmmagasinet Ekko.

»Min kritik er møntet på DR generelt. Både i DR Drama og i resten af DR ligger lønnen meget under det, som resten af branchen tilbyder,« siger Lars Bonde.

Medarbejderflugt fra DR

Hvad betyder det for DR?

»Medarbejderflugt. Jeg kender mange, som ikke vil arbejde for DR mere. DR får svært ved at finde klippere og fotografer, fordi folk ikke vil arbejde for den løn, som DR tilbyder. Konsekvensen er, at kvaliteten bliver dårligere. Jeg har selv lige sagt nej tak et stort dokudramaprojekt om Grønlands historie, som vil blive sendt søndag aften. Alle på produktionen kender mig og ville gerne have mig på, men det var for dårligt lønnet.«

Lars Bonde mener, at der er to årsager til, at DR betaler dårligere end andre producenter.

Las Bonde er uddannet fotograf fra Den Danske Filmskole i 2003. Han har blandt andet filmet dokudramaserier til DR som »Frederik IX«, »Historien om Danmark« og »Store danske videnskabsfolk«. Fold sammen
Læs mere

»Den ene er, at hvis DR skulle matche resten af branchen, ville økonomien i DR ikke hænge sammen. Den andet årsag er, at DRs overenskomst for fotografer og klippere er indgået med Dansk Metal, som historisk set har repræsenteret fotografer i DR, fordi fotografer i gamle dage var teknikere. I dag er det mere et kreativt fag, og derfor burde de høre under FAF, Film- og TV-arbejderforeningen, men dem nægter DR at indgå aftale med, fordi det vil koste for meget,« siger Lars Bonde.

Ifølge Lars Bonde får fotografer og klippere i DR Drama højere lønninger end deres kolleger i andre dele af DR.

»De ville aldrig acceptere de lønninger, man får i andre dele af DR, men de er også underbetalte i forhold til resten af fiktionsbranchen, og det er en af grundene til, at man har måttet sætte produktionen af serien om Leonora Christina Ulfeldt på pause. Man kunne ikke få kvalificeret arbejdskraft, fordi man var sent ude og ikke ville betale nok,« siger Lars Bonde, som mener, at problemerne både handler om løn og arbejdsmiljø.

DRs tv-serie fra 2020 »Når støvet har lagt sig« samlede i gennemsnit 872.000 seere. Serien handlede om følgerne af et terrorangreb mod Danmark. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jason Alami.

»Mange går ned med stress. Jeg kender mange tilrettelæggere, journalister og instruktører, som virkelig kæmper med dårligt arbejdsmiljø. Der er usikkerhed om, hvem der bestemmer, og hvem man skal henvende sig til med problemer. Ansvaret bliver hele tiden flyttet rundt.«

Har du selv oplevet dårligt arbejdsmiljø?

»Jeg har på egen krop oplevet et dårligt arbejdsmiljø, fordi DR presser budgetterne. Projekter i DR bliver presset så meget i pris, at folk går ned med stress, fordi man skal nå så meget, at man bliver helt blå i hovedet. Det oplevede jeg selv, da jeg filmede »Historien om Danmark«. Jeg var chef for en fotoafdeling, som var underbemandet, og jeg oplevede, at man forfremmede journalist- og universitetspraktikanter til at varetage opgaver, som de ikke var kvalificeret til. Og så skulle man samtidig få det til at ligne noget, som var produceret af BBC eller Netflix.«

»DR har skudt sig selv i foden«

Ifølge René Jørgensen, sekretariatschef i FAF, får en freelance fotograf i DR omkring 350 kroner i timen. Uden for DR får man 450 kroner eller mere.

Han forklarer den pressede økonomi som et resultat af medieforliget fra 2019.

»Her blev DR kraftigt beskåret, og det betød, at DR valgte at afskedige en del fastansatte og hyre flere freelancere og samtidig presse dem i løn. Nu har man presset lønnen så langt ned, at folk finder andre steder at arbejde. Det betyder, at DR ikke har kunnet hyre de dygtigste, som arbejder andre steder, og samtidig er lønninger for freelancere så lave, at folk også søger ind i andre erhverv. På den måde har DR skudt sig selv i foden,« siger René Jørgensen.

Han mener, at DRs overenskomst med Dansk Metal tilhører en tid, hvor filmfotografer og lydfolk blev betragtet som teknikere:

»I dag er det kreative medarbejdere, og de er uden for DR vant til at blive aflønnet og behandlet anderledes. Det er uheldigt, og vi har mange gange henvendt os til DR for at få en overenskomst med nutidige arbejdsvilkår, men DR svarer, at man allerede har overenskomstdækket dette område.«

René Jørgensen siger, at den gamle overenskomst slet ikke passer til den måde, man arbejder på i DR Drama.

»Problemerne på DR Drama skyldes blandt andet, at man tilbyder medarbejderne for lav løn, og at arbejdsvilkårene ikke er attraktive i forhold til det, man tilbydes i resten af branchen. Hertil kommer, at der er stor efterspørgsel efter arbejdskraften. DR er ikke længere ene om at producere dramaserier. Private producenter, der blandt andet producerer til streamingtjenesterne, skaber også dramaserier. DR ville godt kunne få medarbejdere, hvis de ville betale for det, men det vil de ikke,« siger René Jørgensen.

DR afviser kritikken

Niels Ammitzbøll, underdirektør i DR Økonomi, Teknologi og Medieproduktion, afviser kritikken, og siger, at DR er glade for virksomhedens faste freelancere og kun har interesse i, »at de har et godt arbejdsliv i DR«.

»Jeg må på det kraftigste tage afstand fra Lars Bondes udsagn om, at DR underbetaler freelancefotografer. Det er på ingen måder tilfældet. DR har ordnede forhold for alle sine ansatte, der er dækket af en af de i alt 20 overenskomster, som DR har indgået, herunder overenskomster for freelancearbejde. Overenskomsterne er indgået med de organisationer, der traditionelt har haft overenskomstdækningen i DR. Jeg anerkender Lars Bondes personlige oplevelse, men det er vigtigt for mig at understrege, at vi naturligvis udbetaler løn i henhold til overenskomsterne,« skriver Ammitzbøll i en skriftlig kommentar.