Fem stjerner til udstilling om Paul Fischer: »Den er en fornøjelse«

Som Københavns maler gennem flere årtier prægede Paul Fischer Københavns selvbillede. Københavns Museums udstilling om maleren og byen viser nye aspekter af den populære kunstner.

Paul Fischers smukke maleri fra hans eget atelier ved Peblinge Søen, 1887. På balkonen ses hans svoger Harald Grønning og svigerinde Dagmar Stibitz. Fold sammen
Læs mere

Næppe var det nye Københavns Museum i Stormgade lige ved Rådhuset åbnet, før coronavirussen lukkede det igen. Men 26. maj genåbnede museet, og det forlængede samtidig sin særudstilling om maleren Paul Fischer (1860-1934). Frem til november vil man kunne se Paul Fischers kunstnerblik på byen, som den tog sig ud fra 1880erne til 1930erne.

Paul Fischer kunne godt lide sne, regn og dårligt vejr. Han elskede, når brostenene blev våde og spejlede noget af byen. Men der var undtagelser, som her i det tidlige maleri »Forårsdag ved National Scala«, der er fra 1893. Fold sammen
Læs mere

Paul Fischer er ikke ligefrem værdsat i dansk kunsthistorie. Han er ikke repræsenteret på Statens Museum for Kunst, og bymuseets udstilling bygger på museets egne samlinger, på Øregård Museums billeder og på indlån fra private. At han ikke nød nogen anseelse i kunst- og museumsverdenen, hænger sammen med, at han var særdeles produktiv og malede i hundredvis af københavnermalerier gennem et langt liv. Der var simpelthen for mange af dem. Men dertil kom, at hans tidlige periode, hvor han var stærkt påvirket af fransk kunst, var den bedste, og at han efter Første Verdenskrig kørte i samme rille, så malerierne fik karakter af lidt trætte genreværker. På trods af den faldende kvalitet sælges Paul Fischers billeder dog til høje priser på auktioner. Hans bedre værker kan hurtigt komme op på 500.000 kr. eller mere.

Højbro Plads, 1917. Fischer elskede de våde brosten, der spejlede byen og menneskene. Fold sammen
Læs mere

Københavns Museum har samlet et stort materiale, ikke alene malerier, men også postkort, plakater og fotografier. Paul Fischer stillede sig nemlig ikke op med staffeli i byens gader, men fotograferede byen og malede derhjemme efter de fotografier, han havde taget. Museet viser, hvordan han bearbejdede fotografiernes motiver og skabte sine egne kunstneriske fortolkninger. I alt er ca. 5.000 af hans fotografier bevarede. Dertil kom, at hans tegnede for datidens magasiner og lavede postkort og plakater. Det er ikke for meget sagt, at han mere end nogen anden kunstner kom til at fortolke byen og dens borgere for en bred offentlighed. Også af den grund er det en stor fornøjelse at se hans værker.

Paul Fischer var ikke til den socialrealistiske eller kritiske kunst. Hans værker var gennemgående hyggelige eller smukke gengivelser af borgerskabets mænd og kvinder. Vi er i den første del af hans virksomhed i den skønne tid, la belle époque, hvor damerne bar smukke kjoler, elegante hatte og kokette smil. Mændene havde høje hatte, overskæg og flirtende blikke. Omkring dem var der ofte et mylder af sporvogne, slagterboder, læredrenge og andre godtfolk. Der er ikke et kritisk blik på samtiden som i Erik Henningsens malerier. Der er i højere grad tale om øjebliksbilleder af det elegante byliv, han identificerede sig med.

Aftenstemning på Rådhuspladsen. 1919. Fold sammen
Læs mere
Foto: Paul Fischer.

Det var en by i forandring, han skildrede. På et maleri med titlen »Regnvejsstemning på Rådhuspladsen« fra 1905 ser vi de gamle hestevogne og kuskene, der står og snakker. Foran er der en meterhøj belysning med elektrisk lys, der signalerer en ny tid.

Paul Fischer opholdt sig et godt stykke tid i Paris, ændrede sit navn fra Poul til Paul og lod sig inspirere af franske kunstnere som Gustave Caillebotte og Henri de Toulouse-Lautrec. Flere af hans plakater viser klare påvirkninger fra sidstnævnte franske mestermaler, der fornyede plakatkunsten. Paul Fischers reklameplakater til cykelhandlere med cykelpiger er af høj kunstnerisk kvalitet og dybt charmerende.

Der er også noget ubestemmeligt parisisk over flere af hans værker, som hans fine kæmpestore maleri af Dronning Louises bro med titlen »Mågerne fodres på Dronning Louises bro« fra 1908. Et  øjeblik tror man, at det er et parisisk motiv fra området omkring Seinen, men personerne er typiske københavnske typer, som politimanden med hjelm, slagtersvenden og de to gardere med rød uniform og blå huer. Kompositionen med de mange mennesker og liv i gaden er ikke nem, men Paul Fischer har elegant komponeret sceneriet, så man føler det naturligt, at den lille dreng, der fodrer mågerne, tiltrækker sig de forbipasserendes nysgerrige blikke. Det er en slags Nordens Paris, iscenesat af Paul Fischer som et fotografisk snapshot.

Paul Fischer fotograferede byen og malede i hjemmet efter fotografierne. Der er bevaret 5.000 af hans fotografier. Her ses Dronning Louises bro. Fold sammen
Læs mere
Foto: Paul Fischer.

Postkortene har deres egen interessante historie. De blev fra slutningen af århundredet et nyt massemedium, der nåede bredt ud. Man kunne købe lykønskningskort, turistkort og kort til enhver lejlighed. Også på disse kort tegnede Fischer byens puls. Allerede i 1882 lavede han sine første kort, men det var egentlig som bladtegner, at Fischer i 1880erne blev et kendt navn. Han tegnede for en lang række blade og disse blade kunne ofte være skarpe og polemiske, men Fischers tegninger var som regel kønne og illustrerende, og han bevægede sig aldrig ind i det politiske eller socialkritiske.

Vi ved ikke meget om personen Paul Fischer. Han har ikke efterladt sig meget personligt skriftligt materiale, men museets udstilling dvæler heller ikke ved hans person, familieliv eller kunstneriske kvaliteter. Her er det byen og dens borgere, der er i centrum, og i hans bedste værker er der liv, charme, elegance og tidskolorit, som yder byen retfærdighed. Desuden er de tidlige malerier absolut af høj kunstnerisk værdi.

Paul Fischers cykelpige fra 1896. Fold sammen
Læs mere

Hvis man vil anlægge et kvindepolitisk aspekt, er det kendetegnende for Paul Fischers kunst, at hans kvinder ofte er smukke, og modebevidste. De vandrer selvsikkert afsted eller cykler i moderigtigt sportsoutfit. Her er der en afsmitning af en ny tids ånd, som den viste sig i Paris og Berlin, hvor kvinden fremtrådte med en ny selvbevidsthed.

Paul Fischers plakat fra 1896 var klart inspireret af den franske kunstner Henri de Toulouse-Lautrec. Fold sammen
Læs mere

Lær København fra 1880erne til 1930erne bedre at kende ved at se byen gennem Paul Fischers kunstneriske briller. Det er en fornøjelse.