Fem stjerner til Tal R: Han har styr på tossestregerne

Ordrupgaard genåbner med en boblende kunstner i forrygende topform.

Det er et vanvittigt Wunderkammer, Tal R har skabt til sine sort/hvide papirværker af blomster, facader og fugle. Men ophobningen fungerer – det er et rum, man aldrig bliver træt af. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anders Sune Berg © Paradis/Tal R - Copenhagen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ordrupgaardmuseet nord for København har endelig igen slået dørene op efter en treårig lukke- og byggeperiode. Den historiske villa og den gamle malerisal er blevet sat fint i stand, og en helt ny underjordisk tilbygning er blevet tilføjet.

Den underjordiske bygning, der er tegnet af de norske superstjerner fra Snøhetta, åbner først for alvor i begyndelsen af august, men allerede nu her på kanten til sommerferien er resten af museet åbent: Og det er værd at se, skulle jeg hilse og sige.

»Hammershøi og hans tid« hedder den nye ophængning af Ordrupgaards klassiske samling. Både malerierne og salen er blevet pudset og plejet efter alle kunstens regler – og resultatet er frapperende. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anders Sune Berg.

Skinnende emaljeskilte

Alle samlingens gamle danske værker – guldalder, fynboer og Hammershøi – er blevet renset og poleret og står nu og lyner så klart som den dag, de blev malet. Hammershøi er stadig mest grå, men nu endnu rigere på over- og undertoner, mens L.A. Ring og de andre fynbomalere glimter som nypolerede emaljeskilte.

Det er lige før, man bliver overvældet af al den farvefriskhed, men når man har vænnet sig til lysstyrken, er det et rent festfyrværkeri af en udstilling, Ordrupgaard kan præstere, og man bliver endnu engang mindet om, hvor gode malere Hammershøi, Ring og Phillipsen var.

Det er således en behagelig, velkendt og dog ny lystvandring, man kan tage blandt de nyvaskede billeder i de nymalede sale og stuer. Alt er blevet sat i stand og restaureret efter alle kunstens regler, og både udstillingssalen og villaen med deres møblementer og tæt ophængte guldaldermalerier præsenterer sig, som om det var første gang, man så det hele –  selv for en stamgæst som undertegnede.

De kæmpestore lærreder med fugle i bur er klassisk Tal R farveshow, men også, efter denne anmelders mening, mere fokuserede end længe set. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anders Sune Berg © Paradis/Tal R – Copenhagen.

En strandet hval i parken

Jeg har dog altid haft det lidt ambivalent med Zaha Hadids tilbygning. Til at begynde med var jeg som alle andre benovet over, at en vaskeægte verdensstjerne havde tegnet en bygning til vores eget lille Ordrupgaardmuseum, men i takt med, at bygningen blev taget i brug, blev jeg mere og mere skeptisk: Både dens åbenlyse fremmedhed og især dens helt urimelige indre organisering virkede i stigende grad manieret og egentlig tom i forhold til den evige kunst, den skulle forestille at rumme.

Nu er den en veletableret del af museet. Den står der bare, og den virker efterhånden helt velkendt – en mærkelig amøbe i græsset, men fred være med det, for inden i den åbner museet med et brag af en udstilling: »Tal R Alene hjemme« hedder den, og tak for kaffe, siger jeg.

Det efterhånden gråskæggede vidunderbarn folder her hele sit fræsende arsenal ud på en måde, der fuldstændig tager magten fra Hadids bygning – på den gode måde.

Tal R er her der og alle vegne i dansk kunstliv, og hans maniske arbejdstempo kombineret med det »sjove«, barnagtige udtryk, han foretrækker, truer konstant med at reducere hans anstrengelser til poppet plakatkunst, men når han rammer rent – og det gør han her – så er Tal Rs verden sin helt egen boblende kraft, og man må bare åbne øjnene og slå forbeholdene fra.

Jeg er efterhånden kommet til den konklusion, at Tal R er bedst, når han har et stramt koncept til at holde snor i tossestregerne – og det har han her. Udstillingen hedder altså »Alene hjemme«, og både den og navnet er mangetydigt.

Der er naturligvis coronaepidemien, der har isoleret os alle, og så er der Ordrupgaard, der har været lukket, og hvor man kan forestille sig, at Tal R har fået lov til at gå rundt for sig selv, mens udstillingen er blevet til, og endelig er der alle de populærkulturelle referencer til både komedier og gysere med børn og voksne, der er alene hjemme – en tilstand, der kan være skræmmende, naturligvis, men også sært hyggelig – tid til at læse, tid til at danse nøgen på bordene, tid til at løbe gennem stuerne med høj musik på anlægget og hovedet fuldt af nye tanker.

Blomster og frugt er klassiske vanitas-motiver fra den »store« kunsthistorie. Nu får de også en tur i Tal R-centrifugen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anders Sune Berg © Paradis/Tal R - Copenhagen.

Fugle, blomster og facader

Til denne udstilling har Tal R arbejdet med tre temaer: Fugle i bur, blomster i vaser og facader. Fugle i bur og blomster i vaser refererer begge til klassisk malerkunst og repræsenterer en tilstand af tæmmet natur – en slags fremmedgjort natur. Facaderne er i Tal Rs privatmytologi symboler for gåder: Husene har ansigter, og bag dem er alle mulige slags liv – igen et tema, der lægger betydning til »Alene hjemme«-temaet.

Med konceptet på plads er Tal R gået i gang for fuld drøn. Hele den største sal i Hadidbygningen har han pyntet med bogstaveligt talt hundredvis af tegninger og tryk – stort set alle sammen på papir, kun i sort/hvid, og alle sammen enormt veloplagte gennemtegninger og gennemspilninger af fugle-, blomster- og facadetemaerne.

Det er helt vidunderligt: stramt, friskt, dekorativt, dødsikkert og perfekt som kontrapunkt til Ordrupgaards klassiske skønhed lige inde ved siden af.

Ophængningen i den store sal er som et sandt Wunderkammer, sådan som malerierne hang i Ordrupgaardsamlingens stifteres, Wilhelm og Henny Hansens, hjem for 120 år siden. Effekten er massiv, og selv om ophobningen er en strategi, Tal R stort set altid bruger, og den derfor nogle gange virker som maner, mere end som nødvendighed, så fungerer overbuddet helt forrygende her.

»There's a red house over yonder/that's where my baby stays« hedder det i den bluesklassiker, Jimi Hendrix udødeliggjorde på »Are you Experienced«. Om det er den, der er inspirationen for Tal Rs »Red House«, melder historien intet om. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anders Sune Berg © Paradis/Tal R – Copenhagen.

Man svømmer hen i de store og små tegninger og tryk og bliver ved med at finde detaljer, accenter og korrespondancer, der holder fascinationen i gang.

Når man har set sig mæt på papirarbejderne, kan man bevæge sig ind i et »preview« af den nye underjordiske bygning. Man går ad en trappe i en smal høj gang som et ægyptisk gravkammer en etage ned og møder der den første af nybygningens sale til specialudstillinger.

I denne sal og den næste, der ligger yderligere en etage nede, og som er dobbelthøj i den ene ende, viser Tal R 20 nye, enorme oliemalerier – også med fugle, blomster og facader.

Billederne er lavet specielt til disse rum og denne udstilling, og Tal R har moret sig med at fortsætte legen med formaterne og med museernes traditionelle ophængningsmåde.

De nye malerier er så store, at de kun dårligt kan være i rummene, som de presser både fysisk og med overlegen, dekorativ farvekraft. Det er kort sagt nogle koncentrerede og meget vellykkede malerier – igen er det, som om den bundne opgave har været god for kunstneren. Her er højt humør som altid, men det pjattede får aldrig lov til at stå i vejen for billederne, der alle er saftige, fokuserede og løsslupne på én skøn gang.

Man kan ikke se mere af Snøhetta-bygningen, før den åbner officielt 14. august. Jo, man kan se dens aftryk over jorden: Et spidst bjerglandskab i stål, der ved første øjekast virker en smule mærkværdigt, men den slags ting kan man ikke bedømme, før de er helt færdige, så jeg vil afholde mig fra at mene noget, før bygningen åbner.

Der er imidlertid ingen grund til at vente til august med at tage til Ordrupgaard – det kan man sagtens tåle at gøre to gange på et par måneder. Tal R, fynboerne, L.A Ring, villaen og Hammershøi klæder hinanden fornemt, og sommerens udstilling i Ordrup er i det hele taget lige så forfriskende velkommen som en god isvaffel på en steghed dag ved stranden.

Ordrupgaard
Vilvordevej 110, 2920 Charlottenlund

Tal R – Alene hjemme
25. juni – 19. september 2021

 

Åbningstider
Tirsdag, torsdag og fredag 13.00 – 17.00
Onsdag 13.00 – 21.00
Lørdag og søndag 11.00 – 17.00