Familie, forretningsimperium og voldsomt rige: The Kardashians er den amerikanske drøm på speed

Med udgangspunkt i reality-serien »Keeping Up With The Kardashians« har Kardashian-familien med Kim Kardashian og Kylie Jenner i front, skabt et forretningsimperium baseret på makeup, skønhedsprodukter og kommercielle samarbejder med nogle af verdens største modefirmaer. Ifølge eksperter har familien været med til at vise potentialet ved influencere.

Hele familien Kardashian som de tager sig ud i deres reality-TV-show. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: PR

Et billede siger som bekendt mere end tusind ord. Og da Kim Kardashian i 2014 uploadede et billede fra Paper Magazine, hvor hun poserer i gallakjole og med lange satinhandsker, mens hun balancerer et glas champagne oven på sin berømte bagdel, blev det liket mere end en million gange på Instagram.

Men hvis man tror, at Kim Kardashian og resten af den mørkhårede Kardashian-familie ikke er andet end perfekt makeup og velproportionerede bagdele, tager man fejl.

Kim Kardashian er god for 2,3 milliarder, og i 2015 var hun med på Time Magazines liste over verdens 100 mest indflydelsesrige mennesker. Tidligere i år blev hendes halvsøster Kylie Jenner USAs hidtil yngste dollarmilliardær i en alder af 21 år.

Moussa Mchangama, modeekspert

»Det dummeste, man kan gøre, er at undervurdere Kardashian-familiens magt og indflydelse. Kim Kardashian er et af de vigtigste stilikoner for generation Z og generation Y. «


»Det er magten ved sociale medier. Jeg havde et meget stærkt reach, før jeg kunne starte noget,« udtalte Kylie Jenner til Forbes. De to kvinder er blandt verdens største influencere med millioner af følgere på Instagram.

The Kardashians, der netop er aktuelle med 16. sæson af deres reality-program »Keeping Up With The Kardashians« er med andre ord big business. For Kim og resten af Kardashian-familien har forstået, hvordan man udnytter potentialet i sociale medier til at opbygge sit eget brand.

Bevæbnet med perfekt foundation, kunstige øjenvipper, lange akrylnegle og samarbejder med nogle af verdens største brands har Kim Kardashian og hendes familie været med til at ændre spillereglerne i både underholdningsbranchen og modeindustrien.

Kim Kardashian er uden sammenligning den mest berømte af Kardashian-søstrene. Fold sammen
Læs mere
Foto: EDUARDO MUNOZ.

Utroskab på TV

Kardashian-familien består af Kim Kardashian, der er gift med rapperen Kanye West, broderen Rob, søstrene Kourtney og Khloé Kardashian og de yngre halvsøstre Kylie og Kendall Jenner. Og ikke mindst moderen og matriarken Kris Jenner på 63 år, der har sit eget TV-produktionsfirma og desuden har været manager for flere af sine børn.

I starten af marts offentliggjorde Forbes, at Kylie Jenner er den yngste, som nogensinde har skabt sin egen milliardformue i dollar. Hun har sin egen TV-serie, »Life of Kylie«, men det er især hendes makeuplinje Kylie Cosmetics, der har gjort hende rig. Fold sammen
Læs mere
Foto: Eduardo Munoz.

Kim Kardashian startede oprindeligt sin karriere i 2003 som assistent for en vis Paris Hilton, der var en af nullernes største it-girls. Men hele verden fik øjnene op for den mørkhårede familie i 2007, da de startede reality-programmet »Keeping Up With The Kardashians« på TV-kanalen E!

TV-serien var udviklet og produceret af Kris Jenner og blev hurtigt en succes på grund af de fem søstres interne dramaer og forretningsplaner. Intet er for privat til at blive vendt i »Keeping Up With The Kardashians«, hverken utroskab, mislykkede slankekure eller søskendejalousi.

Selv det berygtede videobånd fra 2007, hvor Kim Kardashian dyrker sex med sin ekskæreste Ray J, blev diskuteret i sidste sæson af TV-serien. På samme måde var Khloés ægtemand Tristans affære med Kylies veninde Jordyn omdrejningspunktet for et afsnit i den aktuelle sæson 16.

Det hele bliver leveret med dramatisk underlægningsmusik og masser af henvisninger til Kardashian-familiens mange forretningsprojekter. På den måde er »The Kardashians« er en slags virkelighedens svar på »Dollars« – bare med meget mere botox og Restylane.

Contouring og extensions

Ifølge kulturformidler og modeekspert Moussa Mchangama, udspringer Kardashian-familiens succes af realityprogrammet, som de har brugt som platform for at lancere makeup- og tøjkollektioner i eget navn.

»De har formået at skabe et stærkt brand, men også en genkendelighed, der gør, at seerne hænger ved – lidt ligesom vi fulgte »Beverly Hills 902010« i 90erne. The Kardashians er den amerikanske drøm på speed – eller rettere botox, fordi alle har fået lavet noget. De har købt og betalt den krop, de gerne vil have. Men de har et stærkt brand og er så kendte, at store internationale modebrands gerne vil samarbejde med dem.«

Kim Kardashian har gjort det til sit varemærke at stjæle biledet med spektakulære, kropsnære outfits, når hun ankommer på den røde løber. Her er det Met Gala på the Metropolitan Museum i New York i maj 2018. Fold sammen
Læs mere
Foto: Angela WEISS.

Ifølge Moussa Mchangama har Kim Kardashian og hendes søstre via Instagram blandt andet medvirket til at udbrede modetendenser som contouring (makeup, der anvender mørkere skygger til at forme ansigtet), knæhøje Pretty Woman-støvler og lange, fyldige hårextensions til en bredere målgruppe.

»Kim Kardashian har forstået at afkode tidsånden og kapitalisere på den. Hendes look med kunstige læber, akrylnegle og høje stripperstøvler trækker på klassisk lavkultur, men så gør hun det til high fashion igennem sit samarbejde med Donatella Versace. Blandingen af højkultur og lavkultur som kunstige negle, extensions og kunstige bryster er interessant.«

Fra reality til high fashion

Men Kardashian-klanen har ikke bare skabt mode, de har også været med til at ændre magtbalancen i modebranchen. Mens luksusmodebrands til at begynde med ikke profilerede sig på Instagram, har de i dag taget det sociale medie til sig – og kan se det profitable i at lave samarbejder med Kardashian-familien og andre af de største influencere.

»Det dummeste, man kan gøre, er at undervurdere Kardashian-familiens magt og indflydelse. Kim Kardashian er et af de vigtigste stilikoner for generation Z og generation Y. Men det er samtidig den mest griske og kapitalistiske form for berømmelse, hvor Kim og Kylie for eksempel tjener millioner på, at deres børn poserer i det rigtige modetøj på Instagram. De har været med til at udbrede det at drive forretning via sit brand på sociale medier. Den form for influencer-markedsføring er helt sikkert kommet for at blive,« siger Moussa Mchangama.

Irina Olsen er en af Danmarks største bloggere og aktuel i programmet »Beauty Bosserne« på Dplay. Ligesom Kim Kardashian og Kylie Jenner har hun lanceret sin egen makeupserie og lavet samarbejder med flere store modebrands.

Kim Kardashian og Kris Jenner ankommer sammen til MTV Movie Awards i juni 2018. Kris Jenner er den store strateg bag Kardashian-familiens succes. Fold sammen
Læs mere
Foto: NINA PROMMER.

»Jeg har altid været fascineret af, hvordan de driver deres forretning. Men man skal huske, at de allerede var velhavende og havde et netværk, da de startede. Så de gik ikke efter at blive rige, men derimod at skabe et forretningsimperium. Og de har virkelig forstået, hvordan sociale medier virker, og udnyttet det til at skabe et stærkt brand,« siger Irina Olsen, der dog understreger, at det ikke alle dele af The Kardashians forretningsstrategi, hun er enig i.

»De er åbne om alt fra utroskab til hvilke cremer, de bruger. Men de fortæller ikke om, hvad de har fået lavet, selv om det er tydeligt, at alle i familien har fået lavet læber og plastikoperationer. Så når Khloé og Kris reklamerer for Flat Tummy Tea (te, der gør maven flad, red.), så sælger de en falsk drøm.«

Kris er familiens mastermind

Ligesom Kardashian-familien startede Irina Olsen sin karriere i et reality-programm – »Fristet« på TV3.

»Jeg ved, hvor svært, det kan være at blive taget seriøst, når man er startet med at lave reality. The Kardashians har formået at skabe en forretning og ikke mindst en fortælling om deres brand. Det ser let ud, men man er nødt til at have en strategi. Så jeg er mere inspireret af Kris Jenner end Kim Kardashian, fordi hun er mastermind bag hele familien.«

Irina Olsen, blogger og influencer

»The Kardashians har virkelig forstået, hvordan sociale medier virker, og udnyttet det til at skabe et stærkt brand. «


Moussa Mchangama er enig i, at Kris Jenner er Kardashian-familiens stærkeste forretningskvinde.

»Hun har haft en plan fra starten. Bare det at alle navnene starter med K er jo en genistreg. Hun har altid haft et mål om at skabe et stærkt brand og opbygge et forretningsimperium. Og når Kim Kardashian og Kylie Jenner genopfinder sig selv hver anden måned med et ny look, så vil mange af deres følgere lade sig inspirere til at købe de produkter, som de anbefaler.«