Facebook siger stop: Ikke flere annoncer målrettet bestemte racer og seksuelle orienteringer

Firmaet bag Facebook, Instagram og Messenger tjener størstedelen af dets penge ved at sælge reklamer, som annoncørerne har mulighed for at målrette meget bestemte grupper. Fra januar får annoncørerne dog lidt færre valgmuligheder, når de skal vælge målgrupper.

Fra januar skal det blandt andet være slut med at målrette reklamer til folk, der har liket lgbt-sager eller Pride-arrangementer på Facebook. Billedet er fra weekendens LGBT-pride demonstration i Santiago i Chile. Fold sammen
Læs mere
Foto: EPA/Alberto Valdes/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Selskabet bag Facebook, Meta, er kommet med en opsigtsvækkende udmelding.

For nu skal annoncører på sociale medier som Facebook, Messenger og Instagram, som drives af  Meta, have færre muligheder for at målrette reklamer til de sociale mediers brugere – og det er noget, Meta ellers tjener milliarder på.

Det skriver Graham Mudd, der er vicedirektør for produktmarkedsføring hos Meta, i et opslag på firmaets hjemmeside.

»Vi tror meget på, at de bedste reklameoplevelser er personliggjorte,« indleder Graham Mudd og forsætter med, at de målrettede reklamer blandt andet muliggør, at ngoer og velgørenhedsorganisationer kan ramme de mennesker, der er mest tilbøjelige til at ville støtte en given sag.

Det er lige nu muligt at målrette reklamer mod folk, der er interesserede i specifikke sygdomme som lungekræft eller diabetes, folk med bestemte seksuelle orienteringer, folk der har bestemte religioner og folk, der har bestemte politiske holdninger. Alt sammen baseret på, om man for eksempel har liket en katolsk kirke, lgbt+-organisationer, politikere eller lignende.

»Men vi imødekommer nu de tilbagemeldinger, vi har fået fra eksperter i borgerrettigheder, meningsdannere og andre interessenter, om vigtigheden af at undgå, at annoncører kan misbruge de muligheder for målrettede reklamer, vi tilbyder,« skriver Graham Mudd. Fra 19. januar 2022 bliver det derfor ikke længere muligt at målrette reklamer ud fra sundhed, race, etnicitet, politiske tilhørsforhold, religion eller seksuel orientering, skriver Meta.

Brexit og Trump

De målrettede reklamer har været årsag til megen kritik, blandt andet i forbindelse med Brexit. Firmaet Cambridge Analytica kunne angiveligt bruge personlige oplysninger og psykologiske profiler indsamlet via Facebook og en app til at målrette reklamers budskaber for at få Facebook-brugere til at stemme for løsrivelsen fra EU.

Blandt de målrettede pro-Brexit reklamer var eksempelvis en reklame målrettet folk, der kunne lide te, hvor der stod »EU vil dræbe vores kop te,« og en anden reklame målrettet dyrelskere, hvor der var et billede af en isbjørn. Ved siden af isbjørnen stod der »EU blokerer vores muligheder for at tale om og hjælpe isbjørne«, skrev BBC.

Annoncørerne på Metas platforme kan dog efter januar 2022 stadig målrette reklamer baseret på Facebooks to milliarder brugeres køn, alder, beskæftigelse og geografisk placering. 98 procent af Metas omsætning kommer fra annoncørerne, og Meta omsatte i 2020 for 560 milliarder kroner. Det skriver The Guardian.

Facebook-whistlebloweren Frances Haugen talte 8. november ved en høring om Facebook i Europaparlamentet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Stephanie Lecocq/Ritzau Scanpix.

I The Guardian kan man dog også læse, at for fjerde kvartal i træk er mængden af hadefuld tale faldet på Facebook.

Lige nu er Meta genstand for megen debat, fordi whistlebloweren Frances Haugen har frigivet tusindvis af firmaets interne dokumenter, der viser, at Facebooks algoritme fremmer splittelse og polarisering.

Berlingske har fået adgang til de dokumenter. Deres indhold kan du læse mere om her.