Extravaganza: »Vi har lavet en Bullitt i farven Racing Green. Den kalder jeg for fattigmands-Jaguaren«

Hans Bullitt Fogh, 54, har mestret det utænkeliges kunst. Han har gjort den praktiske, men utjekkede ladcykel til et sexet statussymbol, som mænd blærer sig med og kvinder beundrer - på behørig afstand.

Bullitt-cyklen er meget mere end familiefaderens praktiske transport middel; i dag er den cykelstiens mest trendy tohjulede. Hans Fogh er stifter og ejer af firmaet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Hvorfor appellerer Bullitt cyklen i så høj grad til mænd?

»Ja, hvis bare vi kunne spørge Freud… den har jo udseendet med sig. Men derudover ligger det nok i hele vores tilgang til ladcyklen. Da min makker og jeg gik i gang med at udvikle vores idé, gjorde vi ikke som de andre producenter, der bare kopierede hinandens kedelige cykler. Ladcykler på det tidspunkt spejlede en østtysk bilpark før murens fald i charme og design.

Vi undlod at kigge på, hvad andre lavede. Vi er to drengerøve, så vi kiggede på alle de fede biler, som vi godt kunne lide, og lod os inspirere af dem. Både i forhold til aerodynamik, udstyr og farveudvalg. Vi har lavet en Bullitt i farven Racing Green. Den kalder jeg for fattigmands-Jaguaren. Den gør det ud for den sportsvogn, som familiefaderen ikke har råd til at købe. Det er den cykel, du kan se alle fædrene stå og sparke dæk ved til grillaftenen i børnehaven. Og de mænd, der ikke har sådan en, krummer ryg over deres Nihola.«

Bullitt-cyklen findes i flere farver - også lyserød. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged.

Hvorfor ser man aldrig en kvinde på en Bullitt?

»Jeg tror, at de bliver lidt afskrækkede af, at cyklen balancerer på kun to hjul. Og så stejler de måske også over, hvor hurtigt den faktisk kan køre. Den skal de fanme ikke have deres børn smidt op i. Vi har lavet lyserøde modeller, men vi har ikke vundet de kvindelige fans på samme måde som mændene. Jeg kan nok ikke løbe fra, at den mest er udtænkt til mænds behov.«

»»Vi er som to stædige boksere, der står i ringen og kæmper for hver sin ide««


I har markedsført cyklen med afsenderne »Harry vs. Larry«. Hvem er de?

»Det er jo faktisk bare vores tossede kunstnernavne. Larry er Lars, og Harry er mig, Hans. Lars bor i Taiwan, og vi sælger vores Bullitt i hele verden. I den sammenhæng var Hans og Lars jo nogle lidt kiksede navne, så vi lod os inspirere af kineserne, der altid hedder Bill, Bob, Jim og Jack, når de er i udlandet. Og det er der »versus« dækker ret godt over vores arbejdsproces. Vi er som to stædige boksere, der står i ringen og kæmper for hver sin idé. Jeg er den kreative chef og cykelpusher. Lars er ingeniør og producent. Vi har gået i folkeskole sammen og kendt hinanden altid, men vi blev først venner i 20erne.Og vi er stadig aldrig enige om noget som helst.«

Værkstedet, hvor firmaet holder til. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged.

Hvordan startede samarbejdet?

»Det er 12 år siden nu. Lars lavede cykler for et andet dansk firma, og jeg var håndværker i et firma, hvor vi kun brugte cykler, når vi kørte rundt. Jeg kørte rundt på en gammel Long John. Jeg var virkelighedens Buster Oregon Mortensen. Den cykel er en fantastisk opfindelse, men ingen har opdateret den siden, at  den blev opfundet i 1929. Det gjorde vi så. Og så tilførte vi komponenter i en ordentlig kvalitet. Og lidt designmæssigt lir.«

Hvad er det en Bullitt kan erstatte?

»Den går ind og erstatter en bil, men den kan også komme istedet for bus og tog. Den bliver din bil nummer to. I byen kommer du hurtigere fra A til B - og det er uden, at du tæller tiden med til at finde parkering. Ude på landet kommer den mere til kort.«

Dansk kunstner og illustrator Kristian Eskild Jensen indgik for nogle år siden et samarbejde med ladcykel-firmaet Larry vs Harry. Sammen har de valgt at udsmykke emballagen til cykler og reservedele med store, fantasifulde illustrationer, der tager udgangspunkt i København som cykelby. Hans Fogt, der er administrerende direktør for Larry vs Harry (th) og Kristian Eskild Jensen (tv). Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne Bæk.

Hvad kan den ikke erstatte?

»Når jeg siger, den er bedre end en bil, refererer kritikerne til de danske regnvejrsdage. Og ja, den er ikke den tørre bil, du kan sætte dig ind i i dit pæne arbejdstøj. Men tager du bilen alle de dage, hvor det regner i Danmark, så kommer du bare tykkere og vredere på arbejde, for du kommer til at sidde i kø hele vejen, og du får aldrig rørt dig.«

Hvorfor er der gået hype i at have en Bullitt?

»Vi har tidsånden med os. Vi har solgt mere end 10.000 cykler. Ikke kun Danmark, men i hele Europa. Tyskland, Schweiz og Belgien er vores største markeder, men både Canada og de demokratiske stater i USA, har opdaget cyklen. Der er den et hipster-symbol. Det er klimadebatten og den grønne bølge, der for alvor har sat gang i cykelkulturen.«

Det er 12 år siden, at samarbejdet om Bullitt-cyklen startede - dengang det stadig var lidt nyt at sætte el til cyklen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged.

Kommer I til at give den folkelige Christianiacykel baghjul?

»Uden tvivl. Ja, det gør vi. Jeg har stor respekt for Christianiacyklen. Den er cykelstiens Land Rover. Du kan fikse alt på den, hvis du har sølvpapir og en hammer. Vildmarksstilen! Den kan sgu holde til det hele. Men tiderne har er ændret sig, og den er ikke fulgt med. Nu kommer der el på alle cykler, og der kommer Christianiacyklen til kort. Det er som at sætte en Ferrari-motor på en Trabant. Sådan som udviklingen ser ud, så tror jeg, vi overhaler den i år eller næste år. Begejstringen for elcykler er vokset ufatteligt meget de sidste år. Det er en revolution. I Holland blev der sidste år solgt flere cykler med end uden el. Og det er jo et seriøst cykelmarked i et land helt uden bjerge. Der stikker vi af fra de gamle tunge cykler.«