Esben Smed skal spille ikonisk rolle: »Jeg tvivler hele tiden«

Esben Smed finder det angstprovokerende, at han skal spille Hamlet på Det Kongelige Teater. Instruktøren var ikke i tvivl: »Det er så oplagt. Han er for mig et kæmpestort talent.«

»Det er virkelig angstprovokerende, for det er så ikonisk en rolle,« siger Esben Smed. Her sammen med Sara Viktoria Bjerregaard som Ofelia. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Mange skuespillere har gennem tiden prøvet kræfter med rollen som Hamlet i William Shakespeares udødelige klassiker. I Det Kongelige Teaters nye opsætning, der har premiere 12. september, er det 36-årige Esben Smed, der skal fortolke den forpinte prins.

Esben Smed, der tidligere har spillet med i blandt andet »Bedrag« på DR og hovedrollen i spillefilmen »Ser du månen, Daniel«, glæder sig til udfordringen, men det er en rolle, der kan mærkes i maven.

»Det er virkelig angstprovokerende, for det er så ikonisk en rolle. Jeg tvivler hele tiden på det. Det er en svær rolle. Men det er spændende, og jeg glæder mig,« siger han.

Han har ikke selv måtte kæmpe for rollen som Hamlet, men fortæller, at han var »så heldig at blive spurgt«. Egentlig sagde han først nej tak, men måtte alligevel overgive sig og takke ja.

»Jeg ville gerne prøve kræfter med Hamlet, men jeg havde egentlig ikke regnet med det. Så det er fedt at få lov til det.«

Da »Hamlet« blev opført i Skuespilhuset i 2008, var det med Nicolas Bro i hovedrollen. Men det bliver en anden version med Hamlet i skikkelse af Esben Smed.

»Man kan spille den rolle på hundredetusind måder. Man kan ikke lave noget, der ikke er lavet før, men det er mig, der står der, så det bliver min version af Hamlet,« siger Esben Smed.

Et kæmpestort talent

Den mand, Esben Smed i første omgang afviste, var skuespilchef ved Det Kongelige Teater Morten Kirkskov. Han er samtidig instruktør på stykket. Han var ikke i tvivl om, at det var Esben Smed, der skulle spille den altoverskyggende hovedrolle.

»Det er så oplagt. Han er for mig et kæmpestort talent. Han er samtidig et menneske, der registrerer livet og tænker på det, og som er i stand til at give udtryk for det med sin kunst, sin stemme og sin krop. Han er ekstremt fysisk.« siger han.

Det er ikke kun kropsligt, at Esben Smed i Morten Kirkskovs øjne mestrer rollen. Han besidder også et mentalt overskud, der styrker hans evner som skuespiller.

»Han kan meget med sit sind. Han kan åbne sit sind for scenarier, der er større end os selv. Han kan formidle ting og få os til at forstå ting, som vi måske ellers ikke har forstået. Han har en ekstrem elasticitet i sin begavelse«.

Morten Kirkskov peger også på andre særlige karaktertræk i Esben Smeds personlighed, der gør ham til »en drøm at arbejde sammen med.«

»Uanset hvor kompliceret det er at lave »Hamlet«, og uanset hvad, man løber ind i af udfordringer, så er han i løsningsmode. Han stiller sig til rådighed, så vi kan komme videre. Han er et meget lidt egoistisk menneske.«

Har selv spillet Hamlet

Morten Kirkskov har selv spillet Hamlet, iført kilt. Det er godt nok 20 år siden, og han husker kun brudstykker. Han forstår godt, at Esben Smed finder rollen skræmmende.

»Det er virkelig angstprovokerende, det er det også at instruere det stykke,« siger han.

At han nu står i instruktørens rolle passe ham fint. Han mener dog ikke, at det er hans rolle at »fortælle andre hvordan de skal gøre«.

»Vi skal udvikle stykket sammen, og det er der, Esben er genial at arbejde sammen med. Man kan ikke lave den samme »Hamlet« med forskellige skuespillere, man er nødt til at tolke Hamlet ud fra, hvilken skuespiller man har. Jeg blev meget mere selvoptaget af at spille Hamlet, end jeg oplever Esben er, men jeg husker også selv, hvor nervøs og angst jeg var,« siger Morten Kirkskov og tilføjer:

»Hamlet bliver tit fremstillet som en nørd. En indadvendt og studentikos sociopat, måske nærmest psykopat. Der kommer han også hen i denne udgave, men vi har gjort meget ud af, at det starter et andet sted. Det starter med et menneske, der faktisk har en kæmpe livsevne og vilje til kærlighed og til det gode og til andre mennesker, men som så bliver smadret og ikke overlever den skæbne, han undergår. Vi har prøvet på at gøre ham til et lettere menneske, som udgangspunkt, for så bliver faldet også større.«