Erotisk banankunstværk fjernet fra polsk museum

En strid om en nøgen kvinde, der spiser en banan på en erotisk udfordrende måde i et videokunstværk, har bragt sindene i kog i Polen. Nationalmuseet vil fjerne videoen, men møder ophidset modstand og demonstranter, der spiser bananer.

Ved demonstrationen foran Polens nationalmuseum 29. april spiste demonstranter bananer for at protestere mod museets beslutning om at fjerne en video, der viser en kvinde spise en banan på en erotisk udfordrende måde. Fold sammen
Læs mere
Foto: JANEK SKARZYNSKI/AFP

Polakker i stort antal bruger de sociale medier for at protestere mod, at det polske nationalmuseum har fjernet et kunstværk, der viser en nøgen pige, der på en erotisk måde spiser en banan. Som protest har mange polakker lagt film og fotografier på de sociale medier, hvor de selv spiser bananer.

Balladen opstod i sidste uge, da nationalmuseets leder, Jerzy Miziolek, udtalte til polske medier, at han havde besluttet at fjerne en videofilm fra 1973 med titlen »Forbrugerkunst«, der viser en nøgen kvinde, der på udfordrende, seksuel vis spiser en banan. Videoen er lavet af kunstneren Natalia Lach-Lachowicz. Jerzy Miziolek sagde:

»Jeg er imod at vise værker, som kan irritere følsomme unge mennesker.«

Ifølge BBC News blev værker af to andre kvindelige kunstnere også fjernet.

Blandt de protesterende var den polske fotograf Sylwia Kowalczykin, der sagde, at den slags censur »ikke må ske over for nogen kunstner, ligegyldigt om det er mænd eller kvinder«. Hun omtalte Natalia Lach-Lachowicz som et af ikonerne i moderne polsk kunst. En bananspise-happening blev arrangeret foran nationalmuseet mandag aften.

En anden polsk kunstfotograf Justyna Piechuta betegnede museets beslutning som »forfærdelig« og udtalte til CNN:

»Jeg forestillede mig ikke, at nogen ville forbyde kunst, blot fordi den ikke harmonerer med deres eget kunstsyn eller seksualitet.«

Justyna Piechuta beskrev Natalia Lach-Lachowicz anvendelse af bananen som et feministisk symbol, men også et symbol på frihed, og pegede på, at værket blev lavet, da Polen endnu var under kommunistisk åg, hvor rationering og nød herskede, og bananer blev anset for en luksusvare blandt almindelige borgere.

Efter protesterne besluttede museet at lade videoværket blive stående et stykke tid, men har annonceret, at det vil blive fjernet senest 6. maj, når museet skal nyopstille sin moderne kunstsamling.

Sagen har bredt sig til det politiske liv, og oppositionspolitikeren Michal Szczerba beskriver meddelelsen om, at værket alligevel kan ses, som en »lille sejr for kampen mod censur«. Som modsvar har Miziolek udtalt, at man ikke skal se den kommende fjernelse af værket som censur, men som en nødvendig ændring og en del af museets »dynamiske vision«. Miziolek benægter, som rygterne ellers påstod, at fjernelsen var sket efter ordre fra kulturminister Piotr Glinski, og at han ikke var blevet kaldt til ministeriet for at få besked på at fjerne værket.

Kulturministeriet selv udsendte en pressemeddelelse om, at det ikke var ministeriet, der havde beordret videoen fjernet.