Efter Lyngvild-debat fastslår tre museer nu fantasiens berettigelse: »Hvis vi kun skulle vise det, der er 100 procent belæg for, ville der ikke være meget at vise«

Museers kreative samarbejder har været mål for debat, siden direktøren for Den Gamle By, Thomas Bloch Ravn, sagde, at han vil holde døren lukket for Jim Lyngvild, for ikke at skade troværdigheden. Det har rejst spørgsmålet om, hvordan fakta og fantasi kan balanceres i historiske udstillinger.

Tirpitz i Blåvand, der hører under Vardemuseerne, et af de steder, hvor fantasi gerne må spille en rolle i udstillingerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Når de danske museer laver historiske udstillinger, skal fantasien spille en rolle. For man kan ikke nå nysgerrigheden hos de besøgende, hvis man nøjes med fakta.

Sådan lyder det fra Claus Kjeld Jensen, direktør for Vardemuseerne.

»Alle museumsudstillinger har et element af fantasi. Hvis vi kun skulle vise det, der er 100 procent belæg for, ville der ikke være meget at vise. Det må ikke være videnskabeligt forkert, men vi er nødt til at bruge fantasien.«

Diskussionen om fantasi på museer kommer, efter at museumsdirektør for Den Gamle By Thomas Bloch Ravn har rettet skarp kritik af designeren og fotografen Jim Lyngvilds bidrag til museumsverdenen, senest på Koldinghus. Han mener, at Lyngvilds arbejde kan skade udstillingernes troværdighed.

Claus Kjeld Jensen mener ikke, at det er muligt at beskrive forhistoriske samfund, der er 100 eller 5.000 år gamle, i en scenografi uden at bruge fantasien til at fuldende billedet.

»Det må ikke være videnskabeligt forkert, men vi er nødt til at bruge fantasien,« lyder det fra Claus Kjeld Jensen, direktør for Vardemuseerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

At fantasien har en plads i udstillingerne, mener også Mette Bjerrum Jensen, der er direktør for Ringkøbing-Skjern Museum.

»Fantasi må fylde rigtig meget, så længe det har bund i en faglig reference. De ting, vi har fra en vikingegrav, er rustent jern, ting af ler og kedelig jord. Når Jim Lyngvild iscenesætter det i en grav med et menneske i og tager et flot billede, kommer vi tættere på historien.«

Fantasi kan fungere som et godt værktøj til at formidle en fortælling i udstillingerne, mener Mette Ladegaard Thøgersen, leder af kulturhistorisk afdeling på Østfyns Museer, for det skaber interesse hos de besøgende:

»En god portion fantasi kan hjælpe med at gøre folk nysgerrige og åbne deres øjne. Så kan vi vinde rigtig meget, så længe vi ikke er gået på kompromis med fagligheden.«

Grænsen findes

Til gengæld er opgaven at sikre, at fantasien ikke ender med at forplumre historien. For Claus Kjeld Jensen fra Vardemuseerne går grænsen ved det, han kalder fri fantasi.

Fantasiens begrænsninger er også noget, man overvejer på Ringkøbing-Skjern Museum.

Mette Bjerrum Jensen, direktør Ringkøbing-Skjern Museum

»Vi kan som museer lære rigtig meget af dem, der skaber gode serier på HBO og Netflix.«


»Den grænse findes. Vi ville jo aldrig lave »Game of Thrones« med drager i Bork Vikingehavn. Vi kan som museer lære rigtig meget af dem, der skaber gode serier på HBO og Netflix, om at fortælle gode historier med indlevelse og spændingskurver, og skabe karakterer, man kan relatere til,« siger Mette Bjerrum Jensen.

Så længe der er ærlighed omkring udstillingens afsæt, er fantasien ikke et problem. Folk skal vide, hvor meget den kunstneriske fortolkning har fyldt i det, de oplever. Mette Ladegaard Thøgersen fra Østfyns Museer, siger, at denne ærlighed er vigtig, og at hun ser arbejdet med kreativiteten som en afvejning fra gang til gang.

»Når vi er langt tilbage i historien, er der meget, vi ikke ved eller ikke har kilder omkring. Der kan kunstnere og andre kreative mennesker være med til at hjælpe fantasien på vej og dermed skabe et billede af, hvordan tingene måske er foregået.«

Fantasi udefra

Ifølge de tre museer er kreative samarbejder med folk udefra en måde at bruge det fantasifulde i det faktuelle. Derfor ville de heller ikke have betænkeligheder ved at invitere for eksempel Jim Lyngvild indenfor:

»Jeg ville overhovedet ikke være bange for et samarbejde med Jim Lyngvild. Museerne har arbejdet sammen med designere og entertainere de sidste 20 år, så det er jeg ikke spor bange for,« siger Claus Kjeld Jensen fra Vardemuseerne.

Også på Ringkøbing-Skjern Museum betragter Mette Bjerrum Jensen de kreative samarbejder som en måde, man kan bruge fantasien positivt.

»Der er ingen, vi låser døren for. Helt grundlæggende skal vi skabe oplevelser for folk, så det ikke er kedeligt at gå på museum. Det handler om at bruge fantasien til at gribe folk om hjertet og tale til deres følelser.«