Duften af 2007

Kvalitet, velgørenhed og jagten på de unge forbrugere er tre af de tendenser, der kendetegnede duftene i 2007. M/S ser tilbage på året, der gik.

Over 160 nye dufte er blevet lanceret i løbet af 2007, og en stor del af dem vil aldrig komme i nærheden af at blive beskrevet som uforglemmelige.

Men de, der står tilbage og på hver sin måde markerer nye tendenser i duftens verden, er alle kendetegnet ved at være af god kvalitet.

Også selv om den tendens, de repræsenterer, intet har med selve duftens egenskaber at gøre.

Til gengæld er de gode dufte blevet mere avancerede og med historiske referencer, både hvad angår indhold og markedsføring.

Sidst, men absolut ikke mindst, er anstrengelserne for at indfange de unge og langt mere troløse forbrugere også slået igennem hos de veletablerede brands, og velgørenhed blev for alvor sat på dagsordenen i skønhedsindustrien.

Kult

Serien Juliette has a Gun er Romano Riccis første lancering. Han er barnebarn af Nina Ricci, men her hører al sammenligning også op.

Han har i samarbejde med en af de bedste næser på markedet, Francis Kurkdjian, skabt en flot duft med især Lady Vengeance(2), der har opnået øjeblikkelig kultstatus.

Den var tiltænkt de 25-35 årige, men er lige så populær blandt kvinder mellem 40 og 50.

En anden stærk duft fra 2007 er Narciso Rodriguez for him, (3) der også er skabt af Kurkdjian (som ligeledes har lavet Gaultiers Fleur du Mâle).

100 ml Lady Vengeance koster 649 kr. og 50 ml Rodriquez for him eau de toilette koster 380 kr.

Historiske referencer

Hos Estée Lauder genfortolkede Tom Ford i 2005 Youth Dew Amber Nude med stor succes, og Chanel relancerede Chanel No. 5 i 2004 i en stort anlagt kampagne med Nicole Kidman i hovedrollen.

Men Aerin Lauder, der er kreativ direktør i familefirmaet, har valgt en ny strategi til at brande det hæderkronede mærke. Hun har skabt en ny duft til ære for sin bedstemor, der både hylder den klassiske parfumekunst og er en moderne sofistikeret blomsterduft med tuberose og gardenia som omdrejningspunkt.

Private Collection Tuberose Gardenia parfum (5) fås i en eksklusiv 30 ml udgave med halvædelsten til 2.150 kr. En 30 ml eau de parfum uden sten koster 520 kr.

Jagten på de unge piger

Boucheron var et af de veletablerede brands, der i 2007 gik ind i kampen om de unge kvinder med lanceringen af Miss Boucheron (7).

Den er et forsøg på at tilbageerobre markedssandele fra det store udbud af celebritydufte v.h.a. af kvalitet og solide referencer til firmaets identitet som eksklusiv juveler.

Også Marc Jacobs (6) er med sin ny Daisy-duft ude efter de unge piger med en lige så gennemført flakon og sofistikeret blomsterduft. 50 ml Marc Jacobs Daisy eau de toilette koster 425 kr. Boucherons 10 ml vedhæng, der kan genfyldes, inkl. 50 ml refill eau de parfum og tragt koster 1.055 kr. 50 ml alene koster 530 kr.

Kendis med kvalitet

Celebrityduftene har ikke haft det bedste ry, og mange holder sjældent til mere end et år på markedet.

Men bl.a. Sarah Jessica Parker og Sean John alias P. Diddy har med deres lanceringer i 2007 givet den del af markedet et løft.

Både Covet (8) og Unforgivable (9) er gode dufte i flotte flakoner, der sagtens kan overleve nyhedens interesse. 75 ml Sean C John Unforgivable koster 395 kr. 50 ml Sarah Jessica Parker koster 395 kr.

Second Life

Store firmaer har set nye markedsføringsmuligheder i det virtuelle minisamfund, Second Life. Det gælder bl.a. Calvin Klein fra Coty, der med forsøget på at finde en arvtager for megasuccesen CK One fra 1990erne i foråret lancerede CKin2u (10)for den yngre generation Y.

Også Yves Saint Laurent lavede en gimmick med duften Elle (1), der blev markedsført med en kvinde, hvis identitet, man kunne klikke sig ind på i Second Life og få afsløret. 100 ml CKin2u koster 395 kr. 50 ml eau de parfum koster 550 kr.

Velgørenhed

I 2007 blev forbrugeren draget aktivt ind i velgørenhedsarbejdet, da Armani gik ind i Bonos storstilede humanitære hjælpeprogram RED til støtte for kampen mod AIDS i Afrika.

Et af Armanis store idoler, den ghanesiske kunstner Owusu Ankomahs, dekorerede duftparret White He (4) og She med piktogrammer, og op til 50 procent af overskuddet ved salg af RED-produkter går til formålet. 30 ml eau de toilette koster 295 kr.

Et nyt image

Jean Paul Gaultiers Mâle er en anden klassiker og salgssucces fra 1990erne, der i 2007 ændrede stil og image.

Den er inspireret af, hvor Gaultier befinder sig i livet, og efter eget udsagn er han en lykkelig mand. Stadig med selvbevidstheden i top, men med en afslappet og tilbagelænet stil.

De hårdtpumpede seksuelle signaler fra den mutte sømand er skiftet ud med en langt mere sensuel, lækker og glad mand, og Fleur du Mâle (11) er en umiskendelig, men knap så sød Gaultier. 75 ml Fleur du Mâle koster 410 kr.