Du skal ikke læse denne anmeldelse, hvis du er den dovne type, der elsker passiv underholdning

Netflix er aktuel med den interaktive TV-film »Black Mirror: Bandersnatch«. Berlingskes TV-anmelder og spilredaktør Thomas Conradsen gennemtrevlet filmen, fundet frem til fem af slutningerne og har både ros og ris til det originale streamingværk.

Tre nørdede antihelte fra Netflix’ makabre vælg-dit-eget-eventyr-film, »Black Mirror: Baldersnatch«. Den interaktive TV-film kan streames via Netflix og skal ses på et nyere Smart-TV, en computer, en tablet eller en spillekonsol for at fungere. Spilletiden er fra 45 til 90 minutter afhængig af valgene, man træffer undervejs. Foto: Netflix Fold sammen

I denne anmeldelse får du, kære læser, indflydelse på udfaldet i form af dette simple valg: Hvis du på ingen måde bryder dig om interaktive historier, hvor du skal hjælpe hovedpersonen med at træffe beslutninger, så lad være med at se den aktuelle »Black Mirror: Bandersnatch« på Netflix, spring i stedet straks videre til en anden artikel og træk desuden to stjerner fra den firestjernede bedømmelse af filmen.

Hvis du derimod nyder at påvirke slagets gang i stedet for blot at sidde passivt i sofaen og lade dig underholde foran fjerneren, så læs videre.

For de værdige og nysgerrige

Nå. Så du besluttede dig for at blive. Lad os først få baggrunden på plads: »Black Mirror« er en britisk TV-serie, der indtil videre har kørt fire sæsoner på Netflix. De dystopiske afsnit er novellefilm af en times varighed, der kan ses uafhængigt af hinanden og stort set uden undtagelse handler om, hvordan de teknologier, vi allerede kender i dag (sociale medier, virtual reality, overvågning) vil opsluge os inden for en ikke så fjern fremtid. En velskabt nørdfavorit.

Men med »Black Mirror: Bandersnatch« brydes det elskede format. For denne novellefilm udkommer ikke i forbindelse med en ny sæson, og handlingen foregår i 80erne fremfor i fremtiden. Desuden er afsnittet en interaktiv oplevelse såsom de ikoniske »Sværd og Trolddom«-bøger af Steve Jackson. Med andre ord skal man som seer – direkte med fjernbetjeningen – træffe en række svære valg for hovedpersonen.

De svære valg

Plottet er simpelt. Stefan er en ung, talentfuld spilskaber, der vil omstætte vælg-dit-eget-eventyr-bogen »Bandersnatch« til computerspil. Men Stefan bliver besat af både bogens dæmondystre fiktion og forfatterens makabre endeligt. Snart udviskes linjerne mellem fantasi og virkelighed for både Stefan og seeren.

Mens man følger dramaet, sættes handlingen af og til på pause i ti sekunder, og i løbet af den korte tid skal man som seer træffe beslutninger for Stefan. Nogle er simple, såsom hvilket musikband, han skal lytte til, mens han arbejder. Andre er langt mere komplekse: Bør Stefan fortælle sin psykolog om sine traumer fra barndommen? Skal Stefan springe ud fra 20. sal under en psykedelisk rus, eller skal han opfordre vennen til at gøre det?

Der findes hverken rigtige eller forkerte valg, og hver beslutning vil føre seeren frem til vidt forskellige konklusioner på filmen, hvoraf undertegnede oplevede fem varianter inden for 90 minutter. Ved endestationerne kunne man – ganske som det var tilfældet i »Sværd og Trolddom«-bøgerne – vælge at gå tilbage til et tidligere tidspunkt i kronologien og vælge en anden sti.

Vellykket gamificering?

»Bandersnatch« er en unik oplevelse på streamingmarkedet netop nu, og det er typisk, at det altid kreative »Black Mirror«-folk viser vejen. Filmen fungerer bedst i de øjeblikke, hvor Stefan begynder at trodse seeren, og på den måde tilføjer hele oplevelsen et tankevækkende metalag, som passiv TV-underholdning aldrig kommer i nærheden af.

Desværre lider »Bandersnatch« samtidig af en række sygdomme, der stort set altid følger med, når vi taler genren interaktiv underholdning. Den ene er, at selve tempoet og nerven i filmen fordufter, når først man begynder at gå frem og tilbage i kronologien for at finde en anden eller bedre udvej. Også plot- og karakterudviklingen lader en del tilbage at ønske, da det har været vigtigere for filmskaberne at kaste masser af valgmuligheder ind i pakken i stedet for at skabe substans i de enkelte scener. Dette kan også være grunden til, at skuespillet ikke er på det vante »Black Mirror«-niveau. De enkelte rollers følelsesmæssige registre er blevet strakt for bredt og dermed for tyndt på grund af historiens voldsomt forskellige forgreninger.

Hvis du er nået helt herned til slutningen af artiklen, så har du formentlig allerede truffet valget om, at »Bandersnatch« er en film, du bør gennemspille. Godt for dig! Måske er du også klar til endnu bedre interaktive historier? Vælg derfor dit næste eventyr fra nedenstående liste.

»Black Mirror: Baldersnatch«. Interaktiv TV-film. Kan streames via Netflix. Skal ses på et nyere Smart-TV, en computer, en tablet eller en spillekonsol for at fungere. Spilletiden er fra 45 til 90 minutter afhængig af valgene, man træffer undervejs.