»Druk« blev den store Bodil-vinder, men også priser til stærk debutantfilm

Thomas Vinterbergs »Druk« blev den store vinder, da Danske Filmkritikere hyldede det seneste års dygtigste fra filmens verden til en gallafest på Folketeatret. Det er tredje gang, Thomas Vinterberg modtager Bodilprisens hæder for Bedste film.

Thomas Vinterberg vinder Bodil-prisen som bedste instruktør med »Druk« – som modtog yderligere to statuetter. Foto: Claus Bech/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Vi tester oplæsning. Fortæl os, hvad du synes her

Der blev uddelt 14 priser, da den danske filmbranche for første gang siden coronapandemien var fysisk samlet til den 74. udgave af Bodilprisen. Det foregik på Folketeatret i København med Emma Sehested Høeg som vært. Aftenens store vinder blev Thomas Vinterbergs »Druk«, der modtog hele tre priser.

Filmen, der som bekendt allerede har modtaget en Oscar, modtog Bodilprisen for Bedste film, Bedste mandlige hovedrolle – der gik til Mads Mikkelsen – samt Bedste manuskript, der gik til Tobias Lindholm og Thomas Vinterberg.

Hæder til debutanter

Aftenens anden store vinder blev spillefilmdebutanten Malou Reymanns »En helt almindelig familie«. Filmen, der var nomineret i fire kategorier, modtog priser for Bedste kvindelige hovedrolle, der gik til 13-årige Kaya Toft Loholt, samt Arbejdernes Landsbank Talentprisen, der gik til instruktør Malou Reymann. Filmen handler om en familie, hvor faren (spillet af Mikkel Boe Følsgaard) får en kønsoperation.

I dokumentarkategorien modtog instruktør Mira Jargil sin første Bodil for »En splittet familie«, som hun både har været instruktør, manuskriptforfatter og fotograf på. Fotograf Louise McLaughlin kunne også tage sin første Bodilstatuette med hjem for Bedste fotograf for sit arbejde på »Vores mand i Amerika«, mens scenograf Rie Lykke modtog Henning Bahs-Prisen for samme film. Det er anden gang Rie Lykke modtager Henning Bahs-Prisen – første gang var i 2015 for »Kapgang«.

De garvede veteraner blev hyldet

Sidse Babett Knudsen, der var nomineret hele to gange i kategorien Bedste kvindelige birolle, løb med sejren for sin præstation i »Kød og Blod«. Det er Sidse Babett Knudsens tredje Bodil og den første siden 2000, hvor hun modtog en Bodil for Bedste kvindelige hovedrolle for »Den eneste ene«. I kategorien Bedste mandlige birolle modtog Lars Brygmann sin første Bodil for sin præstation i »Retfærdighedens ryttere«. Det var femte gang, Lars Brygmann var nomineret til en Bodil.

Årets Æres-Bodil gik til de danske biografer for deres indsats for dansk film, navnlig efter et historisk hårdt år under covid-19-pandemien, mens Sær-Bodil blev uddelt til instruktør og producer Katja Adomeit, der med sit eget produktionsselskab Adomeit Film har stået bag en lang række utraditionelle og nyskabende dokumentar- og fiktionsfilm.

Blandt de internationale film blev den franske »Portræt af en kvinde i flammer« af instruktør Céline Sciamma aftenens vinder i kategorien Bedste ikkeamerikanske film, mens Bodilprisen for Bedste amerikanske film gik til instruktør Robert Eggers for den psykologiske horror/thriller »The Lighthouse«.

 

Hør også den danske Oscar-vinder Mikkel E.G. Nielsen i Berlingskes nyhedspodcast Pilestræde: