DR-chef: »Det er en af vores fornemmeste opgaver at holde politik ude af Eurovision«

Der er gået politik i Eurovision, og det er ifølge DRs underholdningschef, Jan Lagermand Lundme, ærgerligt, men ikke så mærkeligt. Uanset hvad må man insistere på, at Eurovision er og bliver en helt upolitisk begivenhed.

»Vi har regler for indholdet af de sange, der dyster, og en af reglerne er, at der ikke må være politiske budskaber i dem,« siger Jan Lagermand Lundme. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne Bæk

»Jeg mener virkelig, at det er en af vores fornemmeste opgaver at holde politik ude af Eurovision og virkelig insistere på, at det ikke er en politisk platform.«

Det siger DRs underholdningschef, Jan Lagermand Lundme, der med »vi« henviser til, at han også er medlem af Eurovisons bestyrelse.

Jan Lagermand Lundmes udtalelse kommer på baggrund af, at dette års Eurovision er et af de mest politiserede nogensinde. Hvis ikke det mest politiserede. Senest har det handlet om den 27-årige sanger MARUV, der i lørdags vandt det ukraniske Melodi Grand Prix med »Siren Song«, men som nu blevet droppet af Ukraines store public service-udbyder UA:PBC, fordi hun har kontrakt med Warner i Rusland, og fordi hun har planer om at turnere mere i Ukraines store naboland. Den går bare ikke: Eller som det hedder i en officiel udtalelse fra UA:PBC:

» ... dette års Melodi Grand Prix har henledt opmærksomheden på et grundlæggende problem i Ukraines musikindustri - nemlig det forhold, at nogle artister har forbindelser til et aggressivt land, som vi har været i militær konflikt med i fem år.«

Anna Korsun, alias MARUV, på scenen ved det ukrainske Melodi Grand Prix i lørdags.  .  Fold sammen
Læs mere
Foto: STRINGER.

Eftersom hverken det ukrainske Melodi Grand Prix´s nr. 2 eller nr. 3 ønskede at træde i MARUVs sted, har Ukraine nu helt opgivet af være med i år. Og det stopper ikke her.

I Frankrig, Storbritannien, Island og Irland har der lydt højlydte protester mod overhovedet at afholde Eurovision i et Israel, hvis politik over for palæstinenserne de protesterende afskyr, og i Italien har højreorienterede toppolitikere som Lega Nord-lederen, indenrigsminister Matteo Salvini og vicepremierminister Luigi di Maio vakt forargelse i Eurovision - og andre kredse. De er nemlig kommet med, hvad nogle anser for at være racistiske og homofobe bemærkninger om årets italienske Melodi Grand Prix-vinder, Mahmood, der er søn af en italiensk mor og en egyptisk far.

Så der er gået politik i Eurovision, hvad enten man vil det eller ej, og spørger man Jan Lagermand Lundme, så synes han egentlig ikke, at det er så mærkeligt, at konflikter opstår, sådan som verden nu engang ser ud:

»Men derfor skal vi altså stadig insistere på, at Eurovision skal være en begivenhed, hvor man én gang om året mødes i en musikalsk dyst, der handler om alt andet end konflikter og politik,« siger han.

Hvad ville der ske, hvis et land stillede op med en sang, der var åbenlyst politisk  - for eksempel - for nu at tage et ekstremt, tænkt eksempel - en ukrainsk slagsang, vendt mod Rusland?
»Det kommer ikke til at ske. Vi har regler for indholdet af de sange, der dyster, og en af reglerne er, at der ikke må være politiske budskaber i dem. Hvornår noget så kan kaldes politisk, kan det nogle gange være svært at definere, men der må vi tage stilling fra sag til sag.«

Tror du, at al den ballade omkring dette års Eurovision vil få nogen langsigtede konsekvenser for begivenheden?
»Nej, det tror jeg ikke.«

Og for Ukraine?
»Heller ikke. Det er  ærgerligt, at landet melder fra, men Ukraine er sikkert med igen næste år.«