Det gode nytårsforsæt

Undgå at nytårsforsættet bliver indhyllet i stress og nederlag og skal gentages næste år

Løbebåndene i fitnesscentrene bliver besøgt ekstra i januar måned, når danskerne skal ud og indfri nytårsforsætterne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Fisker/Scanpix

Det nye år er lige om hjørnet og traditionen tro vil danskerne igen i år forsøge at blive røgen kvit, dyrke mere motion eller noget helt tredje.

Men hvis nytårsforsættet skal holde længere end de to første uger ind i januar, så gælder det om at vælge en opnåelig overligger, der ikke medfører for mange ændringer i hverdagen:

- Vi mennesker trives bedst med vaner, da vi finder tryghed i det velkendte. Når vi har faste vaner og rutiner, kan vores hjerner nøjes med at arbejde på hvile-blus. Det er derfor vigtigt, at vi ikke skaber for mange ændringer i vores hverdag på samme tid, hvis vi ønsker vedvarende succes, siger Mads Qwist, der er chefkonsulent hos StressEksperterne.

De ædle nytårsforsætter kan også let gå hen og blive en stressfaktor, forklarer Mads Qwist. Problemet opstår, fordi januar måned er en hård tid at sætte nye mål for sig selv:

- Det er vigtigt at finde det rigtige tidspunkt at indføre de nye vaner. Tiden lige efter nytår kan være en barsk tid at give sig selv for mange nye og krævende udfordringer. Motivationen har det måske hårdt på grund af mørket, kulden og de mange forkølelser", siger Mads Qwist, der i januar måned normalt oplever en stigning i antallet af henvendelser fra danskere, der føler sig alvorligt ramt af stress.

De fem gode råd

StressEksperterne viser her fem veje til, hvordan du øger din mulighed for succes markant, så du ikke ender med det samme nytårsforsæt igen til næste år.

1. Vælg et positivt mål

De fleste er ikke bevidste om, hvor mange følelser og tanker de forbinder med forskellige ord og vendinger. Det er for eksempel sjovere og langt mere motiverende at stræbe efter 'at være sund og slank' frem for 'at skulle tabe sig', da det at tabe sig for mange er forbundet med at blive frarøvet ting, man holder af. Formuler derfor et positivt mål, som holder dig motiveret på vejen til målet.

2. Vær realistisk

For det første er det vigtigt, at du formulerer et mål, der er realistisk for dig og det liv, du lever. Dernæst er det vigtigt, at du sætter nogle realistiske delmål, der sikrer, at du forbliver motiveret og synes, at det er sjovt at arbejde hen mod målet. Langt de fleste motiveres af succesoplevelser - det er derfor vigtigt, at du sikrer, at sandsynligheden for succes er størst mulig.

3. Kvalificer målet

Sørg for, at dit mål er specifikt og målbart, når du beskriver det. Spørg eksempelvis dig selv: "Hvad ønsker jeg at opnå?", "Hvorfor er mit mål vigtigt for mig?", "Hvad får jeg ud af at opnå mit mål?" og "Hvad bliver jeg nødt til at ændre for at skabe dette resultat?". Når du har svaret på disse spørgsmål, er det vigtigt, at du sætter tid af til at lave en specifik plan for, hvordan du opnår dit mål. Succes kommer sjældent tilfældigt - det kræver hårdt arbejde og et intenst fokus!

4. Find en makker

Underkend ikke værdien af at sige dit mål højt. Ligegyldigt hvor meget du brænder for dit mål, kan det være svært at brænde intenst for det hele tiden. Det er derfor en god idé at have en makker, som kan holde din motivation oppe, når du selv har svært ved at finde den.

Hav aktiviteter sammen, der støtter målet. Og tal gerne om, hvad der har forhindret dig i at nå målet tidligere - indsigt i dine forhindringer er til stor gavn for det videre forløbs succes.

5. Skab handling med det samme

Lad være med at sige, at du går i gang på mandag - start NU! Og spørg dig selv dagligt: "Hvad kan jeg gøre i dag for at komme tættere på mit mål?".

Tag det mindste skridt med den største effekt!

Nyd vejen til målet - og sørg for, at vejen er ligeså spændende som det at nå målet.