Der skal andre boller på suppen

I årevis har motion været en biting i Karina Andreasens hektiske karriere- og singleliv. En time om ugen er det blevet til for den 34-årige projektleder. Men nu skal det være slut. Fris kvindelige testperson vil lægge sit liv om.

Foto: Jens Astrup Fold sammen
Læs mere

Hun er ikke 20 længere. Tanken strejfer hende efter en usædvanlig heftig bytur med veninderne. En irriterende cigarethoste, trykken for brystet og det værkende hoved. Signaler er der nok af, og denne gang har Karina Andreasen ikke tænkt sig at overhøre dem.

Den 34-årige projektleder på et københavnsk reklamebureau lever af at have fingeren på pulsen og helst være et skridt foran alle andre. Men når det kommer til hende selv, har hun længe følt sig et skridt eller to bagefter. For de 20 daglige cigaretter kradser i halsen, trætheden efter arbejde sniger sig ind på hende med samme hast som vintermørket udenfor. Motion bliver det ikke til. Og er det ikke længe siden, hun sidst lavede sund mad til sig selv?

»Jeg havde en periode af mit liv, hvor det haltede med mit fysiske velvære. Jeg fik ikke lige taget mig sammen, undskyldninger var der nok af, og det var lidt for let at springe over, hvor gærdet var lavest. Selv om jeg ikke havde det decideret dårligt, kunne jeg mærke en snigende utilfredshed med tingenes tilstand. Der skulle ske noget.«

Karina kvittede smøgerne, men tog til gengæld fem kilo på. Hendes klædeskab bugner af smart tøj, men hun har for første gang i sit liv svært ved at passe det. Og er folk ikke også begyndt at glo mere? Hun føler sig ikke tilpas med sit udseende og fysiske form.

»Jeg følte, de få ekstra kilo var mere synlige, end de var. Men alene følelsen var nok. Jeg måtte lægge mit liv om, men det værste var, at jeg opdagede, at det ikke var så let som tidligere at tabe kiloene igen. Jeg var virkelig ikke 20 mere! Jeg må erkende, at jeg har brug for pisk for at gennemføre mit sundhedsprojekt, allerhelst være en del af et større projekt, hvor nogle tilrettelægger tingene og sørger for at holde mig til ilden.«

De næste 12 uger er der ingen undskyldninger. Karina Andreasen er den ene af Fris to fitness-testpersoner og skal igennem et omfattende træningsforløb med egen personlig træner, Pernille Kjellstrøm fra SATS-kæden. Det glæder hun sig til og virker ikke synderligt presset af, at tusindvis af læsere hver lørdag vil se hende over skulderen:

»Det er motiverende og ikke noget, der skræmmer. Mine mål er klare: Jeg vil tabe mig fire til fem kilo, komme i bedre form og have et større overskud i hverdagen - både til at dyrke mere sport og give mere energi til en travl hverdag. Det har jeg tidligere haft, og det vil jeg have igen.«

Det er der også god grund til ifølge Peter Krustrup, lektor ved Institut for Idræt, der har lavet en omfattende test af Karinas fysiske træningstilstand og sundhedsprofil inden fitness-starten. En test, hvor han bl.a. har undersøgt fedtprocent, blodtryk, kondital, hurtighed, arbejdsevne og balance: »Hun ligger i den høje ende, men dog i normalområdet, for fedtprocent. Hun har god balance og et fint blodtryk, men til gengæld ligger Karina under middel, når vi måler på kondital, hurtighed og muskelmasse, og meget under middel når det kommer til intervalarbejdsevne - altså evnen til at arbejde ved høj intensitet i kortere intervaller.«

Krustrups anbefalinger til de kommende ugers træning og mål er ligeså klare som udlægningen af Karinas fysiske form: Tre ugentlige træningspas indeholdende både styrke- og udholdenhedstræning - og gerne på hold så motivation og intensitet forbliver høj, lyder opskriften fra den erfarne test- og træningsekspert.

»Karina vil hurtigt opnå forbedringer, der vil gøre hendes træning og deltagelse i almindelige hverdagsaktiviteter betydelig lettere og præget af større overskud. Men det kræver, at hendes kondital forbedres, ligesom hendes styrke og evne til intervalarbejde skal det. Det vil være hårdt for hende i starten, men hun vil relativt hurtigt opnå så stor effekt af en kombineret styrke- og intervaltræning, at det bliver en positiv spiral for hende både i og udenfor træningscenteret. Det kræver blot, at hun bliver holdt til ilden.«

Netop overskuddet i hverdagen - både det fysiske og psykiske - er en vigtig motivationsfaktor for Karina. For som 34-årig karrierekvinde og single er det ikke uvæsentligt at have styr på sit liv og udstråle overskud til at tage sig selv og sit udseende alvorligt.

»Vi lever i en kropskultur, som jeg også er en del af. Derfor betyder det noget, hvordan jeg ser ud, og hvordan andre ser på mig. Ved at være i god form signalerer man overskud, at man ikke bare lader stå til, men tværtimod bekymrer sig om sig selv og sit udseende. På den måde hænger god fysisk form sammen med lysten til også at gøre noget for mit psykiske velvære, som jeg af erfaring ved bliver bedre, når min fysiske form er god.«

Den jyske snusfornuft fornægter sig ikke. Karina kan godt mærke, at hun ikke længere er 20. Der skal mere til at holde kroppen fit, og når man samtidig nægter at leve et liv uden plads til gode middage og ligeså gode rødvine, så skal der arbejdes ekstra hårdt med træningen.

Også selv om træningen foregår i et fitnesscenter, hvor hun kun har sat sine ben én gang før: »Jeg har en masse fordomme om fitnesscentre som sådan nogle små trange steder med dug på ruderne og en lugt af sved overalt. Det er ti år siden, jeg sidst var i et center, nu er jeg klar til at give det en ny chance.«