Denne kvinde på forsiden af ikonisk bikiniblad skriver historie

Skuespilleren, modellen og danseren Leyna Bloom pryder forsiden af det ikoniske Swimsuit Issue. Dermed er hun den første transkønnede person, der har opnået den samme fornemme placering, som topmodeller som Tyra Banks og Kate Upton tidligere har haft. Se billederne i artiklen.

Leyna Bloom spillede hovedrollen i »Port Authority«, som fik premiere ved filmfestivalen i Cannes i 2019 i Un Certain Regard-sektionen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Stephane Mahe/Reuters/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den årlige badetøjsudgave af Sports Illustrated har for første gang en transkønnet kvinde på forsiden. Hun er dermed havnet på en imponerende liste over smukke kvinder, der har prydet Sports Illustrated: Swimsuit Issue. Det skriver DR.

Den 27-årige kvinde hedder Leyna Bloom, og den historiske forside er netop kommet ud.

Leyna Bloom skriver på Instagram, at hun er glad og beæret over æren.

»Dette øjeblik heler en masse smerte i verden. Vi fortjener dette øjeblik, efter at have ventet millioner af år på overlevelse bliver vi nu set som mennesker fyldt med mirakler (»filled with wonder«, red.),« skriver Bloom på Instagram.

Billederne er taget af fotografen Yu Tsai.

Leyna Bloom siger, at hun længe har drømt om, at noget som dette skulle ske.

»Men i en verden, som ofte udvisker og lukker øjnene for transkvinders eksistens og historie, er den slags smukke drømme blot urealistiske forhåbninger. Derfor er dette øjeblik så stort, fordi jeg nu kan leve evigt, selv når min fysiske krop er væk,« skriver hun.

Sports Illustrated er, som navnet antyder, et sportsmagasin. Men siden det for første gang i 1964 udgav sin årlige swimsuit issue, med kvinder i badetøj, har det nok mest været kendt for netop det.

Der er i år dog tre forskellige forsider, og henholdsvis tennisstjernen Naomi Osaka og rapperen Megan Thee Stallion pryder de to andre.

Supermodeller og Caroline Wozniacki

Det har i mange år været sådan, at hvis man havde været på forsiden af The Swimsuit Issue, så var man sikret en karriere som top- eller supermodel, hvis ikke man da allerede var det.

Modellerne i bladet har fra begyndelsen afveget fra det helt tynde modelideal, der ellers har været gængs. Forsidemodellerne tæller kendte navne som Tyra Banks, Heidi Klum, Christie Brinkley og Kate Upton, og den danske tennisspiller Caroline Wozniacki har optrådt på billeder inde i bladet tre gange. De billeder kan du se nederst i artiklen.

Leyna Bloom er født i USA, hun er model, skuespiller og danser og er en aktiv del af New Yorks ballroom-kultur, hvor særligt sorte og latinamerikanske LGBT-personer konkurrerer i dans, catwalk og kostumer ved store baller. Den populære tv-serie »Pose«, der kan ses på Netflix, handler om netop ballrooms.

Sports Illustrated-forsiden kommer midt i en bølge af magasinforsider, der bryder med traditionerne.

Leyna Bloom er kendt i ballroom-miljøet som Den Polynesiske Prinsesse, og er ifølge Out Magazine højt respekteret i miljøet. Tv-serien »Pose«, der kan ses på Netflix, handler om netop New Yorks ballroom-scener. Fold sammen
Læs mere
Foto: Valery Hache/AFP/Ritzau Scanpix.

Skuespilleren Elliot Page har for nylig prydet forsiden af Time Magazine som den første transmand nogensinde, og popsangeren Harry Styles var den første mand, som alene var på forsiden af modemagasinet Vogue, skriver DR.

Også herhjemme prøver bladene at følge med tiden, og i maj var der således to kvinder, der kyssede, på forsiden af Vi Unge.

Swimsuit Issue og dets smukke billeder af smukke kvinder er en indlejret del af amerikansk popkultur ligesom undertøjsfirmaet Victoria's Secret også er det.

Som Berlingske har beskrevet, så er sidstnævnte nu stoppet med sine ikoniske shows, hvor slanke, høje, storbarmede repræsentanter, kaldet engle, solgte undertøj og kropsidealer. Nu er alle Victoria's Secret-englene blevet fyret, og i stedet er syv såkaldte ambassadører blevet ansat.

I den forbindelse sagde brandingeksperten Frederik Preisler, at det er pudsigt så mange store firmaer, der pludselig går ind for lgbt-rettigheder.

I senere år, sagde han, har #metoo-bølgerne og det øgede fokus på kropsidealer mere eller mindre tvunget mange brands til at skifte kurs. Det skifte kan godt give ham en lille smule grim smag i munden:

»De fortæller kvinder, at de er skønne, som de er, med appelsinhud og deller hist og her. Det er jo positivt nok. Man må bare ikke glemme, hvad der er formålet med det: at sælge,« sagde Preisler, der er partner og kreativ direktør i reklamebureauet Mensch.