Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Fænomenet kender man: Unge, der står i kø for at købe de nyeste sneakers, limited edition-varer eller tasker, man kan undre sig over, at de har råd til.
Men denne gang er det noget meget mere enkelt, de unge står i lange køer for at købe. Nemlig noget så simpelt som gråt joggingtøj.
»Det er eksploderet på det seneste,« siger Nicoline Louise Roos, der udover at være niece til ejeren står for Jørnæs Productions' webshop.
Navnet Jørnæs Productions siger måske ikke så mange så meget, men man kan ikke undgå at lægge mærke til den lille beskedne butik, hvis man kommer forbi Søerne, der, hvor Dag Hammerskjölds Allé løber ud i Østerbrogade.
50 Shades of Grey
Butikken har ligget det samme sted på Østerbro siden 1987, hvor man har solgt de samme varer, som man sælger i dag. Tøjet er fra mærket Fruit of the Loom. Det er særligt det gråmelerede tøj i »50 Shades of Grey«-nuancer, de unge vil have.
»De er vilde med det gråmelerede. De køber måske tre ting i grå og så én eller to ting i andre farver,« siger Nicoline Louise Roos.
»Drømmen er joggingbukser og hoodie i gråmeleret. Så er lykken gjort,« tilføjer ejer Ib Jørnæs.
Interessen for netop »Fruit of the Loom«-tøjet forklarer Nicoline Louise Roos blandt andet med, at tøjet er uden reklamer:
»Der er ikke noget stort logo eller tekst på tøjet. Det er helt basistøj. Man kan sætte det sammen med lige det tøj, man gerne vil.«
Derfor køber folk ofte mere end ét stykke tøj.
Begrænsningen på kunder i butikken på grund af coronakrisen har gjort køen ude foran ekstra lang. Nogle kunder står i kø i 45 minutter for at købe særligt de attraktive bukser, fortæller Ib Jørnæs. Butikken er derfor begyndt at servicere kunderne ude i køen for at kunne følge med efterspørgslen.
Levende reklamesøjler
Interessen for Jørnæs Productions’ tøj er taget til de seneste år, men særligt under coronakrisen er interessen vokset, og butikken har mere end fordoblet sin omsætning. Men ifølge Jørnæs er det ikke kun coronakrisens ekstra behov for behageligt og afslappet tøj, der har skabt den ekstra interesse. Også de sociale medier har haft en vigtig betydning.
Der er en direkte effekt, når influencers eller youtubere nævner butikkens tøj – uden af Jørnæs Productions betaler dem. Så boomer webshoppen, fortæller Nicoline Louise Roos.
Muligheden for at ligne Kim Kardashian eller Kanye West, der nærmest har gjort det til deres varemærke at gå i joggingtøj, har aldrig været billigere. Et par bukser, som ligner dem, parret går med, koster 150 kroner. Og det er der tilsyneladende mange, der gerne vil betale.