De unge står i kø efter basistøj

Jørnæs Productions på Østerbro, der sælger basistøj, har oplevet en stigende efterspørgsel. Særligt fra unge gymnasiepiger. For 150 kroner kan de komme til at ligne Kim Kardashian iklædt »50 Shades of Grey«-farvede joggingbukser. Et ønske så stort, at mange er villige til at stå i kø i 45 minutter.

45 minutter kan man risikere at skulle stå i kø på Østerbrogade for at købe basistøj i Jørnæs. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen

Fænomenet kender man: Unge, der står i kø for at købe de nyeste sneakers, limited edition-varer eller tasker, man kan undre sig over, at de har råd til.

Men denne gang er det noget meget mere enkelt, de unge står i lange køer for at købe. Nemlig noget så simpelt som gråt joggingtøj.

»Det er eksploderet på det seneste,« siger Nicoline Louise Roos, der udover at være niece til ejeren står for Jørnæs Productions' webshop.

Navnet Jørnæs Productions siger måske ikke så mange så meget, men man kan ikke undgå at lægge mærke til den lille beskedne butik, hvis man kommer forbi Søerne, der, hvor Dag Hammerskjölds Allé løber ud i Østerbrogade.

50 Shades of Grey

Butikken har ligget det samme sted på Østerbro siden 1987, hvor man har solgt de samme varer, som man sælger i dag. Tøjet er fra mærket Fruit of the Loom. Det er særligt det gråmelerede tøj i »50 Shades of Grey«-nuancer, de unge vil have.

»De er vilde med det gråmelerede. De køber måske tre ting i grå og så én eller to ting i andre farver,« siger Nicoline Louise Roos.

»Drømmen er joggingbukser og hoodie i gråmeleret. Så er lykken gjort,« tilføjer ejer Ib Jørnæs.

Interessen for netop »Fruit of the Loom«-tøjet forklarer Nicoline Louise Roos blandt andet med, at tøjet er uden reklamer:

»Der er ikke noget stort logo eller tekst på tøjet. Det er helt basistøj. Man kan sætte det sammen med lige det tøj, man gerne vil.«

Derfor køber folk ofte mere end ét stykke tøj.

Begrænsningen på kunder i butikken på grund af coronakrisen har gjort køen ude foran ekstra lang. Nogle kunder står i kø i 45 minutter for at købe særligt de attraktive bukser, fortæller Ib Jørnæs. Butikken er derfor begyndt at servicere kunderne ude i køen for at kunne følge med efterspørgslen.

For 150 kroner kan de unge piger komme til at ligne Kim Kardashian iklædt »50 Shades of Grey«-farvede joggingbukser. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen.

Levende reklamesøjler

Interessen for Jørnæs Productions’ tøj er taget til de seneste år, men særligt under coronakrisen er interessen vokset, og butikken har mere end fordoblet sin omsætning. Men ifølge Jørnæs er det ikke kun coronakrisens ekstra behov for behageligt og afslappet tøj, der har skabt den ekstra interesse. Også de sociale medier har haft en vigtig betydning.

Der er en direkte effekt, når influencers eller youtubere nævner butikkens tøj – uden af Jørnæs Productions betaler dem. Så boomer webshoppen, fortæller Nicoline Louise Roos.

Vis dette opslag på Instagram

Where’s Waldo hair edition!

Et opslag delt af Kim Kardashian West (@kimkardashian) den

Muligheden for at ligne Kim Kardashian eller Kanye West, der nærmest har gjort det til deres varemærke at gå i joggingtøj, har aldrig været billigere. Et par bukser, som ligner dem, parret går med, koster 150 kroner. Og det er der tilsyneladende mange, der gerne vil betale.