De evigt aktuelle 1960ere er en fjern, fjern fortid

Vi tror, vi kender 1960erne, men kalejdoskopisk fotobog afslører, at 1960erne mest lignede 1950erne.

Nej det er ikke en sketch med Per Pallesen og Tommy Kenter. I 1960 var det en sensation, at kvinder kunne finde ud af at passe jobbet som sporvognskonduktører. Fold sammen
Læs mere
Foto: Per Pejstrup

1960erne er det første moderne årti, plejer jeg, altså man, at tænke. Det er et årti, der aldrig har været ramt af nostalgi på samme måde som 50erne, der igen og igen bliver genfortalt med klicheer om rock’n’roll, pomadehår, kold krig og den slags.

1960erne har altid føltes levende på en anden måde. Vi bliver ved med at høre musikken, se filmene, læse bøgerne fra tiden, og vi bliver ved med at synes, at 1960ernes verden også er vores verden.

»Det velgørende ved denne bog er, at den med sine billeder også fortæller de almindelige menneskers historie ...«


At det har været sådan, skyldes sandsynligvis, at den generation, der fik en stemme i slutningen af det skelsættende årti, var så ualmindeligt kæmpestor og velartikuleret højtråbende. »We want the world and we want it now« som en af generationens profeter, Jim Morrison, messede det på det nye verdenssprog i 1967.

Myten om tresserne

Men myten om de levende 1960ere er i høj grad netop det – en myte. 1960erne var faktisk nærmest 1950erne, helt frem til ca. 1967, og det, vi kalder »tresserne«, er en kort periode der varer fra »the summer of love« i 1967 til oliekrisen i 1973.

At det rent faktisk forholder sig sådan, kan man overbevise sig om ved at bladre i den netop udkomne »København –1960’erne. Københavnernes historie fortalt i billeder«.

Bogen er den anden i en serie fotobøger, som forlaget Turbine begyndte at udgive sidste år, så vi kan formentligt allerede nu begynde at glæde os til »København –1970’erne« som formentligt vil udkomme om et års tid.

Artiklen fortsætter under billedet.

Arbejderne på B&W blev dagligt sejlet over havnen til værftet, der var en af byens største arbejdspladser. Fold sammen
Læs mere
Foto: Karl Nord Sørensen.

Bogen, der er er på 368 sider og i et behageligt coffee-table-format, er et overflødighedshorn af sjove fotos fra det mærkelige årti, der startede med Gagarin og sluttede med Apollo 11, og allerede ved den første gennembladring er det, man bliver klar over, at de evigt aktuelle 1960ere også, og mest, er en fjern, fjern fortid.

I 1960erne var København stadig først og fremmest en arbejderby. Store arbejdspladser som B&W, Carlsberg, F.L.Schmidt, Dansk Sojakagefabrik og Novo lå inde midt i byen, hvor folk stadig boede langt tættere, end de gør i dag.

København i 1960erne var en fattig og slidt by, der forsigtigt prøvede at blive en moderne storby uden helt at lykkes med det. Arne Jacobsens mesterværk SAS Royal Hotel stod færdigt præcis i 1960, og samme år var det, at Hans J. Wegners karmstol blev brugt som rekvisit i den TV-transmitterede præsidentvalgsdebat mellem John F. Kennedy og Richard M. Nixon.

Stolens verdenshistoriske betydning overdrives nok i Danmark, men sandt er det, at tiden var med det danske design i 1960erne, og de første turister begyndte at komme til landet for at handle i »Den Permanente« og Illums Bolighus.

Artiklen fortsætter under billedet.

Strøget ligner nogenlunde sig selv. Her som det så ud i 1967, da København fejrede 800-årsjubilæum. Fold sammen
Læs mere
Foto: Københavns Stadsarkiv.

Fra arbejdspladser til børnehaver

Bogen er inddelt i en række overordnede kapitler om for eksempel boligmanglen, arbejdspladserne, trafikplanlægningen, børneliv osv. Inddelingen er fin, men bogen fungerer egentlig bedst som kalejdoskopisk bladreoplevelse, hvor billederne igen og igen overrasker, når det velkendte og det forhistoriske pludselig støder sammen.

Et billede af de første kvindelige konduktører i sporvognene i København virker som noget fra stenalderen eller fra en jysk sommerrevy, mens for eksempel den nøgne Lene Adler Petersen i Børssalen i maj 1969 er et billede, der stadig vises så ofte, at det føles nærmest nutidigt.

Det er denne gummitid, 1960erne spænder over, og derfor er årets billed-bladre-bog i hvert fald for denne læser langt sjovere end sidste års »gamle dage«-bog fra 1950erne.

Artiklen fortsætter under billedet.

Trafikken er lagt om, sporvognsskinnerne er væk og reklamerne er nogle andre, men Rådhuspladsen (her i 1964) er genkendelig. København blev en slags storby i løbet af årtiet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Helmer Petersen/Det Kgl. Bibliotek.

Jeg er selv årgang 1961 og husker tydeligt årtiet. Jeg kan huske billederne fra Churchills begravelse i 1965, jeg kan huske kronprinsesse Margrethes bryllup i 1967, OL i Mexico året efter og naturligvis månelandingen i juli 1969. Alle disse billeder fra den voksne verden husker jeg, men jeg husker også optimismen.

Stemningen var ekspansiv, og hver aften var der gode nyheder i TV avisen. Underteksten til årtiet, i hvert fald for et barn, var, at verden var håndterbar, og at videnskaben ville sejre. »Gør gode tider bedre« hed Viggo Kampmanns slogan da også ved valget i 1960 – og det blev de på det materielle plan.

Mentalt medførte de mange forandringer nogle store tømmermænd. Fremmedgørelsen i de nye boligkvarterer som for eksempel Urban-planen eller Tingbjerg blev et smertepunkt, og den tomme følelse blev i slutningen af årtiet til den benzin, som slumstormerne og senere BZ-bevægelsen kørte på.

Artiklen fortsætter under billedet.

Det, vi normalt husker 60erne for: 20. april 1968: Psykologistuderende fra Københavns Universitet barrikaderer universitetet i protest mod de »utidssvarende og uretfærdige studieordninger«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ebbe Andersen.

Hele den historie fra forbrug til forfald har været fortalt mange gange. Det velgørende ved denne bog er, at den med sine billeder også fortæller de almindelige menneskers historie om, hvordan den almindelige verden langsomt drejede.

1960ernes København er det København, der var Olsen-bandens bagtæppe og udgangspunkt, og i dag tænker jeg ofte, når TV genudsender én af filmene, at man kan læse hele Ballings Olsen-epos som ét stort, elegisk farvel til det København, han godt vidste var på vej væk.

Nu kan enhver få den samme bittersøde fornemmelse i denne nostalgiske og helt igennem skønne bladrebog.

København –1960’erne. Københavnernes historie fortalt i billeder

Forfatter: Lene Floris (red.)
Forlag: Turbine
Sider: 368
Pris: 349,95 DKK

Foto: Inga Aistrup/Københavns Stadsarkiv/Forlaget Turbine.